Világméretekben hullámokat vet a Volkswagen (VW) botrány. Michel Sapin francia pénzügyminiszter európai szintű vizsgálatot követel, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A Bundestag szeptember 24-én, csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul.
Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter. "Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani" - mondta Sapin szeptember 22-én, kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy
a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie,
de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek.
A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.
A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.
Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa.
Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban
- állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek párt szóvivője. A teszteljárások abszurdak, mondta, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.
"Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon" - mondta Brunner.
A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő Made in Germany megjelölésre is árnyékot vet.
Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek"
- mondta a Bild hírlapnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amivel kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.
A szoftver érzékeli, mikor végeznek mérést az autón, és olyankor csökkenti a kibocsátást.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így
a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.
A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.