Repül a Volkswagen-vezér

Martin Winterkorn
Chairman of the Board of Management (CEO) of Volkswagen AG Martin Winterkorn stand in front of the lettering 'exit' at the annual general meeting of Volkswagen AG at the trade fair grounds in Hanover, Germany, 13 May 2014. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA
Vágólapra másolva!
Pénteken függesztik fel pozíciójából Martin Winterkornt a vállalat első emberét. Az autógyár 6,5 milliárd eurót (közel kétezer milliárd forintot) különített el a hétfőn napvilágra került csalás miatti kár megtérítésére. A cég papírjainak árfolyama megállíthatatlanul zuhan.
Vágólapra másolva!

A hétfőn kirobbant csalási botrány és azóta napvilágot látott hírek hatására a VW-papírok árfolyama tovább szakadt, két nap alatt közel 40 százalékot zuhant a részvények ára. A dízel autók kibocsátási adatainak meghamísitása és az azzal keltett iparági hullámok miatt

a cég értéke csaknem 24 milliárd euróval csökkent.

Felfüggesztik

Martin Winterkornt a VW ügyvezetőjét a szeptember 25-i igazgatósági ülésen mentik fel pozíciójából - írja a Guardian a Tagesspiegel értesüléseire hivatkozva. Sajtóinformációk szerint Winterkornt a Porsche jelenlegi vezére, Matthias Muller követheti majd a Volkswagen-konszern élén.

A VW-vezér nagyon sajnálja a történteket és utolsó nyilatkozatainak egyikében a Volkswagen együttműködéséről biztosította a hatóságokat, az okozott kár teljes megtérítését ígérte - közölte a CNBC. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) mellett

a német, a francia, dél-koreai és az olasz hatóságok is vizsgálatot indítanak a csalással vádolt cég ellen.

Martin Winterkornt (középen) a VW ügyvezetőjét a szeptember 25-i igazgatósági ülésen mentik fel pozíciójából. Fotó: Gulyás Péter

Mindenkit átvertek

Az autógyár olyan szoftvert telepített 482 ezer - a tengerentúli piacon értékesített - dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok

a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogénoxidokat,

amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.

A többi autógyár is lép

A konkurensek sem késlekedtek a válaszlépésekkel. A Mercedes-Benznél például igen súlyos döntésre szánták rá magukat, ugyanis Stuttgartban nem a dízelmotorok továbbfejlesztése, hanem

a paletta teljes eltörlése mellett döntöttek.

Információk szerint a meglepő lépés hátterében a dízelmotorok nehéz továbbfejlesztése áll. Nagyobb, nehezebb modellekben a Euro 6-os norma teljesítését már csak nitrogénodix-katalizátorral és a sokak számára igen kényelmetlen AdBlue adalékkal tudták megoldani.

Mivel az emissziós normák egyre szigorodnak, az Euro 7-hez már óriási fejlesztésekre lenne szükség,

amit úgy tűnik, nem kíván lenyelni a német gyártó.

Összeroskadó részvényár

A befektetők is hevesen reagáltak a megjelenő hírekre, folyamatos eladói nyomást látni a piacon, két nap alatt közel 40 százalékos zuhanást lehet elkönyvelni. Így sem volt jó évük a Volkswagen részvényeseknek, hisz a március közepi 254 eurós csúcs után is folyamatos lemorzsolódást lehetett látni az árban, a mostani botránnyal együtt pedig már közel 60 százalékkal vannak lejjebb az autógyár részvényei, az év eleji nyitószinthez képest pedig 40 százalékkal.

A Volkswagen részvények idei teljesítménye és a botrány hatása Forrás: Investing.com, Investor.hu

Világszerte 11 milliót ismer el a VW

A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.