Felelj szépen, ha kérdeznek!

Super Bowl XLIX - New England Patriots v Seattle Seahawks GettyImageRank2 AMERICAN FOOTBALL NFL Super Bowl XLIX Seattle Seahawks New England Patriots 2015
Itt még mindenki ünnepli Bradyt
Vágólapra másolva!
A show business épp azért show business, mert még a marginálisnak látszó események is nagy port vernek fel. Elég csak arra gondolnunk, hogy a világ legnézettebb sporteseményének számító amerikai focidöntő, a Super Bowl esetében az is hetekig tartó hírfolyamot biztosít, milyen márkák hirdetnek majd a meccs szünetében.
Vágólapra másolva!

Ezek a hírfoszlányok mind-mind a felvezetés, a fokozás részei, hiszen maga a várva várt mérkőzés az örökkévalóság töredék idejéig tart csak, de a róla szóló hírek is az egekbe tornásszák a nézettséget, olvasottságot, hallgatottságot, kattintásszámot, vagyis minden valamirevaló sikertényezőt a média szempontrendszere szerint. Mindez a „showbiz”, a sztori része. Érthető tehát, hogy már-már az izgalmak tetőfokát jelenti, ha egy hús-vér szupersztár sajtótájékoztatót tart.

Csak hogy meg ne büntessenek

A közelmúltban óriási figyelmet kapott Marshawn Lynch, az egyik döntőbe jutott csapat, a Seattle Seahawks kultikus játékosának sajtótájékoztatója. A bohém hátvédet már olyan sokszor büntette meg a sportszövetség, mert nem volt hajlandó részt venni a kötelező sajtótájékoztatókon, hogy ezúttal kiült a pódiumra, de minden kérdésre egyetlen mondatot válaszolt: „I'm just here so I won’t get fined.” Én csak azért vagyok itt, hogy ne büntessenek meg – ez máris emblematikus. A máskor exkluzív anyagokat szállító sztárriporterek nem hittek a szemüknek és fülüknek, hogy a bolondját járatják velük. A játékos rajongói viszont természetesen odáig voltak a pimaszságért.

Semmire nem jó egy homályos felelet

Még felemásabb visszhangot kapott Tom Brady sajtótájékoztatója, akit a játékszer megbuherálásával, vagyis mindközönségesen csalással vádolnak. A New England Patriots kulcsembere a triviális eldöntendő kérdésekre sem adott egyenes választ. Abban sem volt biztos, hogy a liga hivatalnokai megkeresték-e már az ügyben, pedig erre aztán tényleg lehetett volna igennel vagy nemmel válaszolni. Felvethető persze, hogy egy botrány közepén az egyik főszereplő megpróbál a lehető legóvatosabban felelni a kérdésekre, nyilván a jogászai is ezt várják el tőle. A kommunikációs tanácsadók, a „spindoktorok” ugyanakkor vélhetően hallgattak, mielőtt kiküldték az oroszlánbarlangba, a sajtókonferencia nyilvánossága elé Bradyt.

Itt még mindenki ünnepli Bradyt Forrás: AFP/Tom Pennington

Máskülönben felhívták volna a New England Patriots kicsit zavart sztárjának figyelmét az alapvető kommunikációs szabályokra. Például arra, hogy a feltett kérdésre válaszolni kell, nem érdemes így is, meg úgy is érthető, homályos feleletet adni. A kamera ezt a maszatolást még feltűnőbbé teszi, az ügyetlenkedés tévén keresztül figyelve szánalmas handabandázássá torzul. A kemény, lényegre törő, kellemetlen kérdések még talpraesettebb, bevállalósabb válaszokat kívánnak, mint a semlegesek. Bradyt például arról kérdezték, hogy csaló-e, amire azt válaszolta: nem hinném…

A sportrajongók a célcsoport

Mi adhat támpontokat egy nehéz szituációban, amikor a hátunk közepére kívánjuk, hogy egy sajtótájékoztató közfigyelmében kelljen szerepelnünk, ráadásul a téma sem kedvünk szerint való? A felkészültség mindenképpen ilyen tényező lehet. Ha felkészültünk a témából, minden felmerülő problémára tudjuk a választ, kellő magabiztossággal várhatjuk a kérdésözönt. Ide tartozik, hogy nem csak a témából való hibátlan felkészülés, de a célcsoport tökéletes ismerete is kulcskérdéssé válik. A közszereplő sosem tévesztheti szem elől, hogy ő nem az újságírókhoz, riporterekhez, operatőrökhöz beszél, még akkor sem, ha csupa ilyen embert lát maga körül. Az ő közönsége az a célcsoport, akit meg akar győzni igazáról. Az újságírók ebben a tekintetben csak a közvetítő közeget jelentik. A célcsoportot a szurkolók, rajongók, sportbarátok képviselik. Ugyanígy: az eltervezett, átadandó üzenethez is ragaszkodni kell, tűzön-vízen át, ha kell, tízszer is elismételve.

Szabad nem tudni a választ

A lecke persze nem könnyű: legyünk magabiztosak, válaszoljunk bevállalósan a legkeményebb, provokatív kérdésekre is, ne legyünk homályosak. Egy bonyolult, kétes megítélésű ügyben, óriási médiaérdeklődés mellett éppenséggel nem kézenfekvő gyakorlat megőrizni a magabiztosságot és a higgadtságot. A stadionok gyepén villogó sztársportoló nem hivatásos nyilatkozó, mint a szakértők és politikusok. Egy fontos tényező azonban mindenképpen segítségül szolgálhat a legkeményebb szituációkban is: ér azt mondani, hogy „nem tudom”. A „nem tudom”, a „nincs információm erről” teljes értékű, korrekt válasznak számít. Nem kötelező minden kérdésre tudni a választ, a hallgatóság megérti és megbocsátja, ha egyes részkérdésekről a válaszolónak az adott pillanatban nincsen információja. Ezt be lehet, be is kell vallani, sokkal inkább, mint homályos, gyanús válaszokkal megúszásra játszani. Találgatni, spekulálni, nyilvánvaló képtelenségeket állítani nem szabad, és védhetetlenül káros. Őszintének lenni pedig nyerő, sőt megnyerő.

És akkor még a testbeszédről, az összhatást sokszor ravaszul befolyásoló öltözködésről, a vizuális trükkökről, az optikai tuning eszköztáráról nem is beszéltünk. A Super Bowlt egyébként megnyerte a New England Patriots, ha ez még érdekel valakit a sok egyéb izgalom közepette.

Bőhm Kornél

A szerző kríziskommunikációs tanácsadó