Ma megtudjuk, mennyit kérnek a Wizz Air részvényekért?

Vágólapra másolva!
A korábban napvilágot látott 10,15-12 font közötti ársáv felső határához lehet közel a végleges IPO-ár a Wizz Airnél, írja a GlobalCapital. 300 millió eurós lehet az IPO, aminek fele új részvények kibocsátásával, fele a meglévő tulajdonosok eladásából jönne össze.
Vágólapra másolva!

A legfrissebb hírek szerint 300 millió eurós lehet a Wizz Air IPO-ja, aminek a felét (150 millió euró) az új részvénykibocsátás tenné ki, míg másik felét a meglévő tulajdonos, az Indigo Partners adná el. Az ár pedig a korábban megjelent, 10,15-12 font közötti ársáv felső határához lehet közel a nagy érdeklődés miatt. A GlobalCapital szerint tegnap este 10 órakor lezárták a könyvépítést, azonban lehetséges, hogy még ma tovább módosítják a végleges IPO-árat.

Egyelőre arról nincsenek információink, hogy mekkora részvény mennyiséget ajánlottak fel, így egyelőre nem tudhatjuk, hogy olcsó, vagy drága lesz az árazás. Korábbi számításaink szerint, a versenytársak értékeltsége alapján, valahol 1,5-2 milliárd euró (kb. 1,1-1,5 milliárd font) körüli is lehet majd a piaci kapitalizáció.

A Wizz Airről írt korábbi cikkeinket itt találja meg.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

A mostani hírek fényében már tényleg csak anpok választhatnak el minket attól, hogy Wizz Air részvényekkel tudjunk kereskedni, amit egyébként Investor Trader ügyfélként könnyedén meg is tehetünk.

Spórolásban szinte verhetetlen a Wizz Air

Ahhoz, hogy eldönthessük, érdemes-e vásárolni majd a részvényből nem árt jobban megvizsgálni az erősségeket és a gyengeségeket. Mostani elemzésünkben a cég egyik legnagyobb erősségét, a hatékonyságot járjuk körül.

A Wizz Air legnagyobb erőssége szerintünk abban rejlik, hogy nagyon alacsonyan tudja tartani működési költségeit. Ebben az elemzésünkben körüljárjuk, hogy mik azok a tényezők, ahol szinte verhetetlen a cég.

Az elmúlt négy évben a társaság átlagosan körülbelül húsz százalékkal növelte bevételeit, ami meglehetősen szép szám, főleg, ha ugyanezen időszak alatt a Ryanair és az easyJet növekedési mutatóit nézzük. Ők nagyjából 10-12 százalékos évi átlagos bővülést produkáltak. Persze ezen annyira nem kell meglepődni, mivel a Wizz Air egy fiatal cég, míg a másik két vetélytársa már jó ideje repül, és az abszolút értékben nagyobb számokról értelemszerűen nehezebb nagy növekedést produkálni.

Forrás: Investor.hu

Ami az utasoknak inkább fejfájást okoz, vagyis, hogy a jegyáron kívül gyakorlatilag mindenért külön kell fizetni, az a cég, illetve a részvényesek szempontjából pozitívum. Gyakran lehet hallani iparági körökből, hogy csak a jegyárakból nem lehetne fenntartani az ultra-fapados stratégiát, a profit abból van, hogy a fedélzeten üdítőt, szendvicset vásárolunk, illetve nagybőrönddel utazunk, vagy plusz lábhelyet vásárolunk.

Ezeknek a jegyáron felüli bevételeknek az aránya szépen emelkedett az elmúlt években, a legutóbbi pénzügyi évben már majdnem elérte a 35 százalékot, ami szintén pozitívnak tekinthető.

Fókuszban a hatékonyság

A bevétel is szépen hízik, de legnagyobb ereje a cégnek, hogy nagyon alacsonyan tudja tartani költségeit. Ha meg akarjuk nézni, hogy mennyire hatékony a magyar alapítású légitársaság, akkor különböző mutatókat vizsgálhatunk. Talán az egyik legfontosabb mutatószám az EBITDAR-hányad, ami azt mutatja meg, hogy egy légitársaság az alapműködésével milyen marzsot tud elérni. Ez azért jó mutatószám, mert minden olyan elemet kiszűr, ami az alaptevékenység hatékonyságát elfedhetné. Ilyen például a légiszektorban speciálisan a repülőgépek lízingköltsége, míg a többi elem (értékcsökkenés elszámolása, kamatköltség) az iparágak legtöbbjében szintén kiszűrendő tényező.

A Wizz Air meglehetősen jól áll ebben az EBITDAR-versenyben ultra-fapados stratégiájának köszönhetően (a stratégia lényegéről szintén írtunk már korábbi elemzésünkben). Ha Európára fókuszálunk, gyakorlatilag a legjobb számot a Wizz Air produkálja, csak a Ryanair tudja tartani vele a lépést. A Wizz Airhez hasonló értéket csak a szintén ultra-fapados stratégiát követő, amerikai Spirit Airlines ér el. Egyébként a Spiritnél is az az Indigo Partners volt korábban a főtulajdonos, aki most a Wizz Airnél is a legnagyobb részvényes.

Forrás: Investor.hu

Európa élmezőnyében

A költségtényezőket vizsgálva azt láthatjuk, hogy Európa élmezőnyében van a Wizz Air a spórolást tekintve. Ha az összes működési költséget vesszük szemügyre, akkor a Wizz Air a Ryanairtől minimálisan lemaradva a második helyen található a 2014. szeptember végéig tartó 12 hónap eredményét vizsgálva. Ugyanakkor a többi fapadoshoz képest, nem beszélve a nagy tradicionális légitársaságokról lényegesen kedvezőbb számokat produkál.

CASK, CASK EX FUEL

Ha a légitársaságok működését akarjuk összehasonlítani, különböző mutatószámokat használhatunk. Az egyik ilyen a CASK, vagyis az ülőhely-kilométerre eső költség. Ezt számolhatjuk üzemanyagkiadások nélkül is (CASK ex fuel), hogy megtisztítsuk egy gyakran változó, és a cégtől kvázi független tényezőtől. Minél alacsonyabb ez a mutató, annál nyereségesebben képes működni a társaság. Persze mint minden mutatónak, ennek is vannak gyengeségei, de mégis használatával egy képet kaphatunk arról, hol is jár az adott vállalat versenytársaihoz képest.

Ha pedig az üzemanyagköltségektől tisztított mutatót vizsgáljuk, még a Ryanairt is megveri a Wizz Air. Ahogy pedig az eddig ismert adatokból kitűnik, ezt már jó ideje tudja tartani a magyar kötődésű légitársaság, igaz az is valószínű, hogy ennél lejjebb már nem nagyon lehet szorítani a költségeket.

Forrás: Investor.hu

Ahogyan azt már korábbi elemzésünkben is írtuk a fent említett költséghatékonyság több tényezőnek köszönhető. Az egyik ilyen az egységes, fiatal repülőgépflotta, hiszen ezek kisebb fenntartási költséget jelentenek, megbízhatóbbak és kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint egy idősebb, nem túl modern flotta.

A Wizz Air ráadásul meglehetősen jól használja ki gépparkját, hiszen a legmagasabb egy repülőre jutó napi átlagos üzemórát produkálja (FY2014: 12,4 óra) a tőzsdén jegyzett európai légitársaságok között. Magas ülőhely-kihasználtsággal képes gépeit üzemeltetni, itt viszont még van hova fejlődnie a cégnek, hiszen az easyJet 90 százalékos értékétől elmarad a Wizz Air (FY2014: 85,7%).

A csak közvetlen járatok indítása, illetve a másodlagos repterek használata szintén segítik alacsonyan tartani a kiadásokat. Nem beszélve a munkaerő produktív foglalkoztatásáról, és a nem kulcs-tevékenységek (IT, karbantartás, stb.) kiszervezéséről.

Vagyis a hatékonyság oldaláról nehéz fogást találni a Wizz Airen, de talán épp ez lehet az egyik kockázat, hiszen a nagyon kifeszített költségstruktúrában könnyebben elszaladhatnak a kiadások, ha valami váratlan történik.