10 000 főt bocsáthat el a Tesco

Tesco, London
Vágólapra másolva!
Egyes brit lapértesülések szerint 10 000 fős leépítésre készül a Tesco a múlt hónapban bejelentett költségcsökkentési program keretében, amely éves szinten mintegy 250 millió fontos megtakarítást irányoz elő. A lépésre igen nagy szüksége van a kiskereskedelmi áruházláncnak, hiszen az elmúlt évben igencsak megcsappant a nyeresége a Lidl és az Aldi térnyerése következtében.
Vágólapra másolva!

Mintegy 10 000 munkavállalójának elbocsátására készül a Tesco a brit Sunday Telegraph értesülései szerint. A lépés egyébként nem számít óriási meglepetésnek, hiszen bő egy hónapja még igen komoly intézkedéseket jelentett be a brit kiskereskedelmi lánc bevételének és eredményességének helyrebillentése érdekében. A vezérigazgató többek között évi 250 millió fontos költségcsökkentési programot hirdetett meg. Persze a leépítés mértékére mégsem vehetünk mérget, már csak azért sem, mert egyelőre a Tesco nem kívánta kommentálni a megjelenteket.

A napilap információi szerint 6 000 fő állása a bezárásra ítélt 43 brit áruház, illetve a hasonló sorsú cheshunti központ miatt kerülhet veszélybe. A fennmaradó létszámcsökkenés pedig az áruházak átszervezéséhez köthető. A Telegraph úgy tudja, hogy a szeptemberben érkezett új vezérigazgató, Dave Lewis szinte teljes egészében megszüntetne egy áruházi középvezetői munkakört a Tescónál, ennek érdekében pedig már január végén meg is kezdték a tárgyalásokat a munkavállalókkal.

A lépés egyébként a Tesco teljes munkaidőben foglalkoztatott munkaerő-állományának nagyjából 2,6 százalékát érintheti, ha a 2014 februárjában záródó üzleti év adatait vesszük figyelembe. Ekkor ugyanis átlagosan mintegy 392 ezer teljes munkaidős munkavállalóval rendelkezett a kiskereskedelmi lánc globális szinten. Ebből 217 ezren a Tesco hazai piacán, azaz Nagy-Britanniában álltak a cég alkalmazásában.

Forrás: Investor.hu

Nem a Tesco az egyetlen kiskereskedelmi lánc, amely hasonló lépésre kényszerült. Az elmúlt évben például brit versenytársai is több ezer fős leépítést voltak kénytelenek végrehajtani a diszkontláncok (Lidl, Aldi) agresszív terjeszkedése miatt.

Mi történt Tescónál?

2014 jó eséllyel nem a legdicsőségesebb évként kerül majd be a Tesco történetébe, miután a brit kiskereskedelmi lánc ötször is kénytelen volt figyelmeztetni az elemzőket, illetve befektetőit, hogy túlságosan optimista várakozásokat fogalmaztak meg vele szembe, továbbá nem fogja elérni a korábban kitűzött profitcélt. A menedzsment legfrissebb, decemberben megfogalmazott terve 1,4 milliárd font körüli korrigált üzemi profitot irányoz elő, ami nagyjából megegyezik az elemzői várakozásokkal.

Forrás: Investor.hu

Ebben a helyzetben a Tesco vezetésének mindenképp lépnie kellett valamit, a bejelentésekre pedig január elején került sor, melyről az Investor.hu is részletesebben is beszámolt. A vázolt stratégia elsősorban a költségcsökkentésekre épült (például a leépítés is ezt a célt szolgálná), de a terjeszkedés visszafogása mellett az osztalékfizetést is befagyasztotta a menedzsment. Ezen kívül pedig különböző eszközök értékesítése is terítékre került, amiről természetesen nemrégiben mi is írtunk.

Így nézett ki a januárban bejelentett stratégia!

1. Versenyképesség helyreállítása Nagy-Britanniában

  • központi és áruházi átszervezések
  • 43 veszteséges brit üzlet bezárása
  • a cheshunti központ bezárása 2016-ig

2. A társaság mérlegének megerősítése

  • áruházbővítési program felülvizsgálata
  • beruházások visszafogása a soron következő üzleti évre
  • eszközeladások
  • nem lesz több osztalék idén

3. Bizalom és a transzparencia visszaállítása

A recept pedig első ránézésre igen sikeres befektetői körökben, a bejelentés óta ugyanis több mint 30 százalékot szárnyalt az árfolyam. Persze ne feledjük, hogy volt honnan korrigálni, hiszen amíg 2012/13-ban még 400 penny közelében is járt az árfolyam, addig 2014 végén közel 15 éves mélyponton járt a Tesco 155 penny körül.

Tesco napi grafikon (London) Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Még egy érv a Tesco mellett!

Egy kicsit jobban a számok mögé nézve, nem csak elsőre tűnik sikeresnek a fordulat a Tescónál. Mindezt jól példázza, hogy a piacelemzéssel foglalkozó Kantar cég múlt heti elemzése szerint egy év után ismét növekvő forgalomról számolt be a brit kiskereskedő hazai piacán. A február 1-jén záruló 12 hét során 0,3 százalékkal nőtt a bevétele a Kantar szerint. Az eredmény jól mutatja Dave Lewis munkásságát, aki a vásárlók kegyeinek visszaszerzése érdekében jelentős árcsökkentést hajtott végre, ami igen jól sült el a karácsonyi időszakban. A Tesco 29 százalékos részesedésével továbbra is piacvezető Nagy-Britanniában.

Befektetőként akár profitálhatunk is a Tesco esetleges fordulatából, az Investor Trader ügyfelei számára alig pár kattintással elérhető a részvény a londoni tőzsdén.