Ez részben azért van így, mert nagyon rövid – egyetlen napot talán fel lehet habosítani egy hétvégének, de ennél több nincs benne –, részben mert sokakban még ellenállást is kelt, de legalábbis a mi kultúránkban nagyon gyengén vagy semennyire beágyazott ünnep. Akiket pedig igazán érdekel – a tizen- és huszonéveseket – nem jelentenek valódi vásárlóerőt.
Megkérdeztünk néhány olyan kkv-t, amely profilja szerint mégis megérezheti a szerelmesek februári napját, mi mindent csinálnak másképp, mivel készülnek a megnövekedett forgalomra. Legalább annyira eltérő válaszokat kaptunk, mint amilyen sokféle a Valentin nap megítélése.
Bár már a beszélgetés elején megjegyzi, hogy a Valentin nap meg sem közelíti a karácsonyi időszakot, szakmailag kifejezetten kedveli február 14-ét Szoljár Csaba, a gödöllői Solier Café tulajdonosa. Mind az étteremben, mind a cukrászdában speciális ajánlatokkal várják a vendégeket: szív alakú desszertekkel, bonbonokkal, mini tortákkal, a vacsoramenün pedig olyan különlegességeket szerepeltetnek, amelyekben afrodiziákum – avokádó, rák, zeller, csili – található. Az idei menün többek közt marinált lazacszeleteket kínálnak mesclun salátával és wasabis majonézzel, desszertként narancsos crème brûlée gránátalmás-mangó raguval.
Ügyelnek rá, hogy a menü minden évben más legyen. Az ajánlatot már január közepén meghirdetik, ennek ellenére a foglalások felét az utolsó néhány napban kapják meg. A cukrászdában 10-15 százalékos, az étteremben körülbelül 20 százalékos növekedést tapasztalnak ebben az 1-2 napban. A Solier prémiumkategória, de egy-egy ilyen rövidke ünnepen sokan megengedik maguknak, hogy kipróbálják. Láttak már Valentin napi lánykérést, süteménybe vagy pezsgőbe kellett rejteniük a gyűrűt, állítása szerint aggódtak is, le ne nyelje a menyasszony. Szoljár Csaba szerint maga a Valentin nap mint apropó van akkora buli, mint a Halloween, márpedig a vendéglátásban jól jönnek az apropók. A szakma örül nekik.
Havas Péter az ezredforduló óta visz gyémántüzletet a Deák tér közelében. Semmilyen mértékben nem érinti a Valentin nap, még a kirakatot sem dekorálják szezonálisan. Ő is úgy véli, ez a nap messze nem beágyazott a kultúránkban, amennyire igen, leginkább az egészen fiatalokat érinti, ők pedig nem célcsoportja az alsó hangon 200 ezer forintos gyűrűknek. Február 14-én meredeken kiugrik az eljegyzések száma, gondolhatnánk, de az ügyvezető tájékoztat, erről sincs szó. Az esküvői szezon májustól októberig tart, a lánykérés tavasszal gyakori, illetve nyáron, egy közös nyaralás utolsó estéjén térdre esni a vízparton még tipikusnak is mondható.
Legalább 15 éve tudatosan készül a Valentin napra az Angi’s fehérnemű. Marton Angéla ügyvezető elmondja, hogy a célközönségük 16-40 éves, az amerikai trendekre nagyon nyitottak. Igaz, magát a volumennövekedést nem nagyon tudják mérni, egy nő könnyen ráfogja egy új bugyira vagy melltartóra, hogy Valentin napra vette magának, miközben csak esedékessé vált a vásárlás, bár maga a február az éves bontásban a jobb hónapok közé tartozik. Valamelyest váratlan, hogy a februári vásárlók 90 százaléka nő, tulajdonképpen ők lepik meg az új fehérneművel a férjüket, nem fordítva. Előkerülnek a vadabb ötletek is, persze azért nem kell a bilincsnél vagy ostornál extrémebb termékekre gondolni.
Angéla szerint a vásárlói szokások teljesen kiszámíthatatlan, jószerivel monitorozhatatlan hatásokra hullámoznak. Tavaly megőrültek az ehető bugyiért, idén egyáltalán nem, mert ez a poént egyszer lehet elsütni. Éveken át vitték a szívecskés és figurás férfialsókat, mintha ingyen lenne, idén hatalmas visszaesést tapasztalt az üzlet. Az egyik világmárka ősszel merevítő nélküli melltartókampányt tartott, akkor hirtelen mindenkinek baja lett a merevítővel. Karácsony előtt egy celeb azt mondta egy tévéműsorban, piros bugyi nélkül senki ne kezdje el az új évet, ez hatott, de ha úgy nyilatkozott volna, a zöld bodynál nincs cikibb, senki nem venne zöld bodyt. Angéla 24 éve van a szakmában, állítása szerint ennyi idő alatt sem lehet úgy levonni a következtetéseket, hogy abból a következő évben jósolni lehessen. Hozzáteszi, ebben az időszakban a fehérnemű-kereskedelemben nem érdemes akciózni, legfeljebb az erotikus modellek kifutó kiadásaiból, de aki fehérneműt akar venni Valentin napra, úgyis venni fog. Ezért inkább azt próbálják meg eltalálni, mi tetszene a vásárlóknak: „A választékunk elég széles, három bugyi egy ezresért épp úgy kapható, mint 3000 forintos bugyi” – mondja.
A Virágküldés Magyarország webáruház 3 éve nyitotta meg webáruházát, de maga a vállalkozás mintegy 10 éve létezik. Both Krisztián munkatárs arról számol be, a Valentin nap körülbelül 5 éve, a válság után lett annyira érdekes, hogy üzleti potenciált jelentsen. Bár elvileg irracionálisan korán is le lehetne adni minden megrendelést – akár ma akár 2020. február 14-ére –, a vásárlók többsége az utolsó pillanatra hagyja, amitől jóval stresszesebben telnek ezek a napok. Az ügyfélszolgálatot meg kell erősíteni, a túlórákra fel kell készülni, a bordó rózsarendelés megötszöröződik, ahogy persze a bevétel is. Tudomása szerint a legextrémebb kérés az volt, hogy Valentin nap délutánjára borítsák szirmok a megrendelő előkertjét – ehhez több zsákot kellett megtölteniük a gondosan kiválogatott nem csúcsminőségű szirmokkal, és reggel indult a művelet. Tulajdonképpen januárban még extrémebbnek számít a tulipán beszerzése, ha most kell beszerezni, még ha közeleg is a szezonja. Az áruház gondolkozik akciókban is, tavaly bonbont adtak a csokrok mellé, ma egy háromszálas csokorhoz és egy hatalmas bokrétához jár plüssmaci, mert a telefonos megrendelések alapján erre volt leginkább igény. A maci extrém módon pörgeti a forgalmat még néhány napig, mondja el az üzletvezető. „És egyébként is, ilyenkor mindenki szerelmes” – teszi hozzá.