Erről az üzletről már lecsúszott Simicska cége

A Dunakeszi Kinizsi Futsal Klub edzése, Szijjártó Péter, Közgép molino
Vágólapra másolva!
Negyedmilliárdos közbeszerzésről maradt le Simicska Lajos cége, a Közgép. A Vasútépítők újíthatja fel a ráckevei HÉV vonalát.
Vágólapra másolva!

A Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. negyedmilliárdos közbeszerzést nyert meg a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a FERATIL Építőipari Kft. előtt. A közbeszerzést a BKV Zrt. írta ki.

A közbeszerzési értesítőben megjelentek szerint a szerződés összege 248,8 millió forint. A Vasútépítőké volt a legalacsonyabb ajánlat – volt olyan cég, amelyik 424 millió forintért vállalta volna a H6-os, azaz a ráckevei HÉV vonalának pályafelújításait Pesterzsébet és Ráckeve között.

Kiéleződött médiaháború

Az Origo is beszámolt arról, hogy kiéleződött az Orbán-Simicska ellentét: Simicska azután, hogy „lelkiismereti okokra" hivatkozva váratlanul lemondott médiabirodalmának hat vezetője – köztük Liszkay Gábor –, kiválasztotta az új vezetőket. Emellett kivásárolta Liszkayt, akinek meghatározó tulajdonrésze volt a Magyar Nemzetben és a Hír TV-ben is. Simicska jelenleg Ausztriában piheni ki „a médiaháború első ütközeteit”.

Szijjártó apja alapította

A Vasútépítőket még Szijjártó Péter, a jelenlegi külgazdasági- és külügyminiszter édesapja alapította még 1991-ben, bár korábban, 1983-tól feleségével már dolgozott a GEO Vasútépítő- és Fenntartó Gmk.-ban is. A Vasútépítők Kft. igazán a ’90-es évek második felében futott fel. Érdekesség, hogy ekkoriban, 1996-1997 között a kft többször kapott vasútépítési munkákra megbízást a MOTIM Rt.-től is, mikor annak igazgatósági elnöke Gyurcsány Ferenc volt.

A Közgép alulmaradt Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Jöttek a megrendelések az első Orbán-kormány idején is: egy nemzetközi pályázaton elnyert munka keretében a Vasútépítők építették meg a győri Audi teljes iparvágány-hálózatát, később a GYSEV-től és a MÁV-tól kaptak megbízásokat. Ez a gazdálkodási adatokon is látszott: míg a cég bevétele az alapítás évében, 1991-ben csak 120 millió forint volt, 2004-ben már 1,2 milliárd. Addigra – 2013 végén – 72 millió forintért többségi tulajdont szerzett a Vasútépítők Kft.-ben a német tulajdonú Wiebe Hungaria Vasútépítő Kft., de az ügyvezető igazgató – megszakításokkal – 2010-ig a cégben továbbra is a résztulajdonos Szijjártó István maradt.

A Wiebe 2013 januárjában kivásárolta a miniszter édesapját, és azóta a Vasútépítők egyedüli tulajdonosa.

Megúszták a kartellbotrányt

Még résztulajdonos és ügyvezető volt a cégben Szijjártó István, amikor 2010-ben kirobbant a vasútépítési piac legnagyobb kartellbotránya, melyben a rendszerváltás óta addig rekordnak számító, több mint 7 milliárdos bírságot szabott ki négy vasútépítő cégre a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A határozat szerint a társaságok vasúti pályafelújításokra- és átépítésekre 2004-2005-ben kiírt összesen 24 milliárd forintnyi és további tervezett közbeszerzések kapcsán előzetesen megállapodtak a piac majdani felosztásáról, annak elveiről, olykor a tenderek győzteseiről is.

Annak idején a Népszava derítette ki, hogy a kartellezésben öten vettek részt, ám a Szijjártó vezette Vasútépítők kft. nem kapott bírságot, mert a GVH szerint bár ez a vállalkozás is részt vett a kartellezésben, „olyan bizonyítékokat szolgáltatott, amely elengedhetetlen volt a jogsértés feltárásához”, ezért mentesült minden jogkövetkezmény alól.