Brutálisan sokat ér az Apple

Vágólapra másolva!
Történelmi csúcsot döntve az Apple lett az első amerikai vállalat, aminek piaci kapitalizációja túllépte a 700 milliárd dolláros értéket. Tim Cook szerint ebben hatalmas szerepe volt a kínai piacon való előretörésnek, és egyáltalán nem hisz abban, hogy a vállalat növekedési ütemének bármiért is lassulnia kellene.
Vágólapra másolva!

Átlépte a 700 milliárd dolláros álomhatárt az Apple piaci kapitalizációjának értéke, ezzel pedig a kaliforniai vállalat lett az első cég, ami átlépte ezt a határt.

Bár már hosszabb ideje az amerikai techóriás számít a világ legnagyobb piaci kapitalizációval rendelkező vállalatának, a jelenlegi értéken már majdnem kétszeresét teszi ki a sorban utána következő vállalatoknak. Pedig azok sem éppen kispályás versenyzők, a második helyen az olajipari Exxon áll 382 milliárd dolláros piaci kapitalizációval, majd a Warren Buffett-féle Berkshire Hathaway következik 370 milliárd dollárral, a negyedik helyen pedig a Google-t találhatjuk 363 milliárd dolláros piaci értékkel.

Kína meghódítása

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója szerint az óriási növekedés mögött egyértelműen a kínai terjeszkedés sikere áll. Ez pedig annak köszönhető, hogy nem hittek abban a piaci dogmában, miszerint Kínában nem lehet drága termékeket eladni a vásárlók túlzott árérzékenysége miatt.

Az Apple piaci kapitalizációja összehasonlítva más cégekkel. Forrás: FactSet, The Wall Street Journal, Investor.hu

Az Apple vezetése jól döntött tehát, amikor ellenállt a nyomásnak, és a kínai piacra nem egy olcsóbb okos telefont vezetett be, hanem a világ többi részén is kapható iPhone-okkal szállt be. Cook elképzelésének a zsenialitását tükrözik a Canalys adatai, amelyek rámutatnak, hogy az amerikai cég így is több okostelefont adott el az ázsiai országban, mint bármely más vállalat.

Cook abban látta a lehetőséget, hogy a gazdasági növekedés hatására egyre szélesebb kínai középosztály épül ki, amelynek tagjai potenciális vásárlói lesznek az Apple egyáltalán nem olcsó termékeinek. Hogy mennyire igaza volt, azt jól mutatja, hogy 2014 negyedik negyedévében, azaz 3 hónap leforgása alatt 70 százalékkal növekedett az amerikai óráscég árbevétele a Kínát, Hongkongot és Tajvant magában foglaló térségben.

A kínai növekedés őrületes ütemét pedig jól szemlélteti, hogy tavaly éves szinten nézve 38 milliárd dolláros árbevételt ért el az Apple az országban, ezzel szemben öt évvel korábban mindössze 1 milliárd dolláros eredménnyel büszkélkedhetett ott.

Forrás: Investor.hu

Nem érvényes a nagy számok törvénye

De Cook nem hisz a nagy számok törvényében sem. Ez azt az elképzelést takarja, miszerint egy vállalat minél nagyobbá válik, annál jobban lassul a növekedési üteme. Az Apple ugyanis 711 milliárd dolláros piaci kapitalizációját úgy érte el, hogy 64 százalékot növekedett csak az elmúlt év során. Pedig már 2013-ban is bőven nagy vállaltnak számított. A cég piaci értéke ezzel 50 600 százalékos növekedésen van túl az 1980 decemberében történt tőzsdére lépése óta.

Forrás: Investor.hu

Azért arról se feledkezzünk meg, hogy az Apple jelenlegi méretéhez kellett az elmúlt ünnepi szezon is, amikor 18 milliárd dolláros profitról számolhattak be a negyedév után. Ez pedig még a vállalat számára is rekordnak számít.

Az Apple (Nasdaq) árfolyama a tőzsdére lépés óta Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Bár Steve Jobs halála után jártak olyan idők is, amikor komoly kétségek merültek fel a vállalat jövőjével kapcsolatban, talán mindennél többet mond, hogy a vállalat értéke Cook színre lépése óta több mint kétszeresére növekedett.