Figyeli Európát is Kína két legnagyobb vasúti járműgyártója

CRH 380B összeszerelő csarnok szuperexpressz Csangcsun, 2015. február 6.
A CRH 380B típusú szuperexpressz a China CNR Corporation állami vasúti járműgyártó vállalat összeszerelő csarnokában, az északnyugat-kínai Csinan tartomány székvárosában, Csangcsunba
Csangcsun, 2015. február 6. A CRH 380B típusú szuperexpressz a China CNR Corporation állami vasúti járműgyártó vállalat összeszerelő csarnokában, az északnyugat-kínai Csinan tartomány székvárosában, Csangcsunban 2015. február 6-án. A China CNR Corporation és a CSR, a kínai szuperexpresszek két nagy állami gyártója fúzióra készül. MTI Fotó: Trebitsch Péter
Vágólapra másolva!
Fúzióra készül a kínai szuperexpresszek két nagy – tőzsdén is jegyzett – állami gyártója. Az egyesülést várhatón július körül fogják lebonyolítani.
Vágólapra másolva!

Liu Po, az északkelet-kínai Csangcsunban a China CNR Corporation egyik igazgatóhelyettese részleteket nem akart elárulni az MTI tudósítójának, de megerősítette, hogy eldöntött kérdésről van szó, a kivitelezéséről pedig folyamatos egyeztetések zajlanak a CSR Corporation vezetőivel.

Készül a CRH 380B típusú szuperexpressz Csangcsunban Forrás: MTI/Trebitsch Péter

Egyesül, ami összetartozott

A két vállalat egykor szervezetileg összetartozott, a 2000-es évek elején vált ketté. A versenytársakat azonban később több bírálat érte, amiért több nemzetközi tenderen is egymás alá ígérve igyekeztek piachoz jutni.

A szakember úgy vélte, hogy a várható fúzió a déli „testvérvállalattal” a világ legnagyobbjai közé emeli majd a céget, s így nagyobb eséllyel lesznek majd képesek felvenni a versenyt a német Siemensszel, a kanadai Bombardierrel, vagy a francia Alstommal.

Építik a vezetőfülkét Forrás: MTI/Trebitsch Péter

Nem jósolgat

Figyelik az európai piacot is, keresik a lehetőségeket, de arról, hogy ténylegesen megvethetik-e a lábukat az öreg kontinensen, nem bocsátkozott jóslásba.

A két – közvetlenül az államtanács alá tartozó – vállalat termékei már jól ismertek Délkelet-Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában. A CNR vonatjai - nagyobb részt a hagyományos és a városi vasúti közlekedés szerelvényei - Angolától és Nigériától kezdve Malajzián, Pakisztánon, és Szaúd-Arábián át Ausztráliában, valamint Új-Zélandon is megtalálhatók.

Egy munkás a CRH 380B típusú szuperexpressz alvázát szereli Forrás: MTI/Trebitsch Péter

Vegyesvállalat az Egyesült Államokban

A tavaly beharangozott első amerikai (bostoni) projekt helyzetére vonatkozó kérdésére Liu elmondta: a 4,1 milliárd jüanos (175,3 millió forint) üzlet a 284 metrókocsi szállítására biztosnak tekintendő, s a kivitelezésre az Egyesült Államokban egy vegyesvállalatot fognak létrehozni.

A Csangcsun külvárosi ipartelepén működő összeszerelő csarnokokban jelenleg olyan gyorsvasúti szerelvényeken dolgoznak, amelyek bírják a hideget, 300-350 kilométeres óránkénti sebességre vannak hitelesítve, de a 400 kilométert is képesek teljesíteni.

Nagyban gondolkodnak Forrás: MTI/Trebitsch Péter

Lebegő mágnesvasút

A cég képviselője emlékeztetett rá, hogy Kína 1969-ben állította üzembe hazai fejlesztésű metrókocsijainak első generációját, s a CNR ma már az első hazai maglev (lebegő mágnesvasúti) vonat gyártója. A tervek szerint a Peking S1 mágnesvasúti vonalon, maximum 105 kilométeres óránkénti sebességgel már az idei év végén futhatnak a Csangcsunban gyártott szerelvények, amelyekből egyelőre hat készül.

Liu Po tájékoztatása szerint a China CNR Corporation a tavalyi év első kilenc hónapjában több mint 64 milliárd jüanos (2738 milliárd forint) forgalmat és csaknem 4 milliárd jüan (171,2 milliárd forint) nettó nyereséget produkált.