Forr a levegő a Wizz Air körül

Vágólapra másolva!
Újra izzik a levegő a Wizz Air körül miután a cég ismét bejelentette tőzsdére lépési szándékát. Most úgy tűnik, 2015 első negyedévében mennek a londoni börzére. A magyar alapítású légitársaság rendkívül hatékonyan működik, és ha tudja tartani erős piaci pozícióit és növekedési ütemét, akkor akár vonzó befektetés is válhat belőle. Végleges ítéletet persze csak a hivatalos ár tükrében mondhatunk majd.
Vágólapra másolva!

A február sem múlik el izgalmas légitársaság-sztori nélkül a Wizz Airnek köszönhetően. A magyar alapítású légitársaság ismét kifejezte szándékát, hogy szeretne tőzsdére menni, Londonban. Habár a helyszín nem Budapest, ettől függetlenül az Investor Trader ügyfelei még könnyedén kereskedhetnek majd a papírokkal, hiszen rendszerünkben elérhető a londoni piac is. Természetesen folyamatosan követjük majd a Wizz Air-történetet, ügyfeleinket pedig mélyebb elemzésekkel is rendszeresen támogatjuk majd.

Mit jelentett be a Wizz Air?

  • A londoni tőzsdére szeretne lépni a Wizz Air, az IPO-ra pedig várhatóan még 2015 első negyedévében sor kerül majd.
  • A részvénykibocsátás során nagyjából 150 millió eurónyi tőkét vonnának be új részvények kibocsátásával, emellett pedig a jelenlegi tulajdonosok is adnának el részlegesen meglévő pakkjukból. A sajtótájékoztatón elhangzottak alapján a cég részvényeinek nagyjából 20 százaléka kerülhet új tulajdonosokhoz.
  • Egyelőre a részvények áráról és a kibocsátás mennyiségéről nem tudtunk pontos adatokat.
  • A Wizz Air célja sem változott, az IPO-val elsősorban mérlegét erősítené meg, hogy sokkal rugalmasabban tudja finanszírozni jövőbeni terjeszkedéseit és eszközvásárlásait, derül ki a szándéknyilatkozatból. Egyébként Közép-Kelet-Európa legnagyobb fapados társasága repülőgép flottáját is bővítené a jelenlegi 54 darabról 85-re 2017 végéig, és ennek finanszírozásához is szükség lesz tőkére.

Összesen 57 darab új Airbus A320-21-es gépet rendelne a társaság 2017 végéig, és már az idei évtől szolgálatba állnának új A321-es repülők, amelyek ötvennel több üléssel rendelkeznek (230 ülés), mint az A320-asok (180 ülés). Ez pedig abban segíthet a társaságnak, hogy még tovább csökkentse költségeit.

Forrás: Wizz Air

Az IPO során a legnagyobb tulajdonosok, például az Indigo Partners is ad majd el részvényeket, de továbbra is nagytulajdonos marad a cégben. Az Indigo megtartja majd részvényekre átváltható nem-szavazó értékpapírjait, míg az IPO után a Wizz Air piaci kapitalizációja csak a törzsrészvények értékét fogják tükrözni, az átváltható instrumentumokét nem. A befektetők 180, illetve bizonyos esetekben 360 napig nem értékesíthetik majd részvényeiket.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

A Wizz Airről röviden

Valószínűleg senkinek nem kell bemutatni a Wizz Airt, hiszen mindenki tudja mivel foglalkozik a cég, ugyanakkor akadnak olyan érdekességek, amelyek talán nem mindeki számára köztudott. A Wizz Air a közép-kelet-európai régióban a legnagyobb fapados légitársaságnak számít, 37,7 százalékos piaci részesedéssel az üléskapacitás alapján. Stratégiája, hogy Kelet-Közép-Európát (KKE) összekösse Nyugat-Európával, de ennél keletebbre is egyre több helyre repül a cég, többek között Dubaj, Baku, vagy Moszkva is megtalálható úti céljai között, összesen pedig 37 ország 106 célállomásra indít repülőgépeket.

A Wizz Air a legfőbb versenytársaihoz képest lényegesen kisebb cég. Ha két legnagyobb riválisával, a Ryanairrel és az easyJettel hasonlítjuk össze, azt látjuk, hogy a Wizz Air 2014 során 15,8 millió utast szállított, míg a Ryanair több mint 86 milliót, az easyJet pedig egy év alatt közel 65 millió főt.

A KKE-régió légiközlekedési – és azon belül pedig fapados - penetrációja is alacsony. Az egyes országokból kirepülő ülésszámon belül a fapadosok aránya nagyjából 20 százalékos a régióban, míg Nyugat-Európában ugyanez az arány nagyjából 35 százalék volt a 2014-es pénzügyi évben az Innovata adatai szerint. Így bőven lehet még növekedési potenciál, amit az olcsó jegyárakra alapozott üzleti modellel a Wizz Air igyekszik is kihasználni.

Forrás: Wizz Air

A Wizz Air keleti tapasztalata pedig előnyt jelenthet a többi versenytársával szemben a későbbi terjeszkedésekben is. Hiszen már jól ismeri, melyek azok a követelmények, aminek meg kell felelni a tárgyalásokon, ha egy új útvonalon szeretnének repülni (beleértve a szükséges kormányzati kapcsolatokat is, hiszen egy-egy új járat indításához sokszor kormányközi megállapodások szükségesek).

Az árbevétele szépen növekszik a cégnek, a 2011 és 2014-es üzleti év közötti időszakban, éves átlagban majdnem húsz százalékos volt a bővülés. 4 éve pedig drasztikus javulás mutatkozik az eredménytermelésben is, a márciusban záródó üzleti évében a Wizz Air elérheti akár a 150 millió eurós nyereséget.

Forrás: Investor.hu

Az ultra-fapados stratégia lényege

A Wizz Air egy ultra alacsony költséggel működő fapados légitársaságként tekint magára (Ultra low-cost carrier, ULCC). Ennek a stratégiának a lényege, hogy a repülőjegy ára nagyon alacsony, viszont az összes többi szolgáltatásért (csomag, helyjegy, nagyobb lábtér, stb.) külön kell fizetni. Ráadásul a Wizz Air főleg a másodlagos repterekre repül (kb. 65 százalékban), ahol alacsonyabbak a díjak és egyéb költségek, mint a kiemelt reptereken.

Emellett csak egy típusú géppel repül, így alacsonyan tartva a karbantartási költségeket, valamint közvetlen, átszállás nélküli (point-to-point) járatokat üzemeltet, és rendkívül hatékonyan használja ki repülőit, továbbá kiszervezi a nem alapműködéshez kapcsolódó szolgáltatásokat. Az egyik legalacsonyabb flotta-életkorral rendelkezik (3,8 év), ami szintén alacsonyabb fenntartási költséget jelent.

A 2014 szeptember végéig tartó 12 hónapos időszakban a Wizz Air produkálta az egyik legalacsonyabb átlagos repülőjegy-árat (49,6 euró) a tőzsdei légitársaságok közül. Ugyanakkor ez az árazási modell lehetővé teszi, hogy a jegyáron kívüli bevételei magasak legyenek a cégnek. Ebben az időszakban ez utasonként 25,9 euró volt, ami viszont az egyik legmagasabb a versenytársak között.

A jegyáron kívüli bevételek aránya a teljes árbevételhez viszonyítva folyamatosan emelkedett az utóbbi években, hiszen míg 2010-ben 25,9 százalékot tett ki, addig a 2015-ös első üzleti félévben már 32,9 százalékot. Ugyanez a mutató a Ryanairnél 26,5 százalékos, az easyJetnél pedig piaci információk szerint 20-25 százalék között lehet. Az ultra-fapados modellben az alacsony jegyár miatt nagy szerepe van a kiegészítő szolgáltatásoknak, hiszen az utasforgalom növekedés mellett ezzel tudják fenntartani a bevételek emelkedését.

A hatékonyságot mérő mutatókban is jól áll a cég, az ülőhely-kihasználtságot tekintve a nagyobb európai légitársaságok között az easyJet után a második legjobb mutatóval rendelkezik, habár az elmúlt három évben már érdemben nem igazán sikerült ezen javítani. Talán a most publikált szám az, ami már kisebb előrelépést mutat.

Forrás: Investor.hu

Az üzemanyagköltségek nélküli ülőhely-kilométerre jutó költségekben (ex-fuel CASK) pedig a legjobb számokat produkálja. Az easyJetnél lényegesen alacsonyabb a Wizz Air mutatója, de még a Ryanairnél is sikerül alacsonyabb költségekkel működnie. Az elmúlt négy évben pedig sikerült ezt a mutatót a 2,2-2,3 eurócentes szintek közelében tartani, ami egyrészt pozitívum, másrészt viszont mutatja, hogy ennél lejjebb nem nagyon lehet vinni a költségeket.

Forrás: Investor.hu

A Wizz Air működési struktúrája is segíti a költségkontrollt, a menedzsment legnagyobb része ugyan Genfben dolgozik, de az adminisztráció döntő többsége Budapesten, a repülőgépek személyzete pedig jellemzően az egyes bázisokhoz rendelve. A cég így a közép-kelet-európai bérek mellett foglalkoztathatja dolgozói jelentős részét, szemben a nyugat-európai központokkal működő versenytársakkal.

A Wizz Airnél főleg az alacsony személyi költségekkel párosuló magas munkatermelékenység miatt is lehetnek ilyen alacsonyak a költségek, míg például a Ryanair olyan területeken áll jobban, mint a reptéri költségek és a repülőgépekhez kapcsolódó kiadások (operatív lízing, karbantartás), ahol érvényesülhet a nagyobb flotta méretgazdaságossága. A Wizz Air az IPO-val megerősítheti mérlegét, ezzel pedig javíthat majd hitelminősítésén és finanszírozási lehetőségein is, ami a flotta bővítésével együtt csökkentheti a repülőgépekhez kötődő fajlagos költségeket.

Kérdés, hogy a Wizz Air versenyelőnye meddig tarthat, ha esetleg a nagy nyugat-európai fapadosok is egyre inkább kelet felé vennék az irányt. Persze a Wizz Air tíz éves tapasztalata a régióban nagy előny, amit nem biztos, hogy a közeljövőben könnyen elveszít.

Mindenesetre eredménytermelése kiemelkedő. Az értékcsökkenés és lízingdíjak előtti üzemi eredménye (EBITDAR) több mint 30 százalékkal emelkedett a 2011 és 2014-es üzleti év között, míg bevételei csaknem 20 százalékkal bővültek. A Wizz Air EBITDAR-hányada pedig Európában a legmagasabb, és lényegében a szintén ultra-fapados stratégiát folytató amerikai Spirit Airlines-éhoz hasonló.

Forrás: Investor.hu

Kedvező a környezet

Az üzemanyagköltségek jelentős arány képviselnek a légitársaságok kiadásaiból, ráadásul az „ultrafapados” stratégiát követő Wizz Air és Ryanair esetében még nagyobb a kitettség, már csak azért is, mert az egyéb költségeket minél alacsonyabb szinten tartják. A Ryanair esetében az üzemanyagköltségek az árbevétel nagyjából 40 százalékát teszik ki, és bár hivatalos adatokat a Wizz Air nem közölt, piaci források szerint a magyar fapados esetében is hasonló arányt képviselhet ez a kiadás.

A kerozinárak az elmúlt félévben óriásit estek az olajár mélyrepülése nyomán, ami kimondottan kedvező a légitársaságok, így természetesen a Wizz Air szempontjából is. Az elmúlt napokban azonban erőteljesen visszapattant az olajár, ami miatt a légitársaságok részvényei is zuhanásba kezdtek. Ugyanakkor az átmeneti kiugrások a hosszabb, egy-két éves üzemanyag-beszerzési szerződések miatt nem gyakorolnak lényeges hatást.

Forrás: Investor.hu

Például a Ryanair a hétfői gyorsjelentésében arról számolt be, hogy a márciusban záródó üzleti évére üzemanyagköltségeinek 90 százaléka 95 dolláros olajár mellett volt lefedezve, míg a 2016-os üzleti évére is 92 dolláros olajár mellett. Csak a 2017 márciusban záródó pénzügyi évére vonatkozóan látható a csökkenő olajár pozitív hatása, akkorra üzemanyagköltségeinek 35 százaléka 68 dolláros olajár mellett van fedezve. Azt viszont nem tudjuk, hogy a Wizz Air milyen fedezési politikát folytat, de azért összességében biztos, hogy jól jön neki is az alacsonyabb kerozinár. Ugyanakkor a gyengülő euró némileg behatárolja az üzemanyagár csökkenés kedvező hatását, mivel kerozinárakat dollárban jegyzik.

Az árazásról

A szándéknyilatkozatból egyelőre nem derült ki, hogy milyen áron és mennyi részvényt adna el a Wizz Air, viszont a tőzsdén forgó legnagyobb vetélytársak mutatószámaiból tudunk egy becslést adni a Wizz Air majdani kapitalizációjára. De hozzá kell tenni, hogy ezek még csak nagyon durva, hozzávetőleges számok.

Nagyságrendi becslésünk alapján a Wizz Air piaci kapitalizációja valahol 1,8 és 2,2 milliárd euró közötti lehet majd a versenytársak jelenlegi P/E értékeltsége alapján. Előretekintő EV/EBITDAR mutatót használva még szélesebb sáv adódik, 1,6-2,7 milliárd eurós a vállalati érték. Az EV/EBITDAR mutató jobb képet adhat, mint a P/E, mert kiszűr bizonyos torzító tételeket, de nehezíti a számolást, hogy a Wizz Air esetében jelenleg még nem érhetőek el pontos adatok a legutóbbi üzleti évre sem.

Egyelőre a legfontosabb információk, az ár és a felkínált részvénymennyiség még hiányzik, viszont a következő időszak nagy sztorija lehet majd a Wizz Air IPO-ja, amit természetesen kiemelt figyelemmel fogunk követni. Amint új hírek látnak napvilágot azonnal jelentkezünk friss elemzéssel.