Engedély nélkül reklámoztak étrend-kiegészítőt

Gyógyszer, tabletta, betegség
Vágólapra másolva!
Több mint négy és fél millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal egy étrendkiegészítő gyártójára.
Vágólapra másolva!

A Schwabe Hungary-nak 315 ezer forintot, a Schwabe Central and Eastern Europe-nak pedig 4 millió 530 ezer forintot kell fizetnie, mert jogsértően reklámozták étrend-kiegészítő termékeit a GVH szerint.

Jogsértő tevékenység

A Schwabe Hungary 2012. decembere és 2014 januárja között tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott és jogsértően reklámozta termékeit. A Pearls Winter+, a PearlsIC, a Pearls YB és az acidophilus Pearls étrend-kiegészítők hirdetései azt állították, hogy a termékekkel minden élethelyzetben megőrizhető a belső egyensúly, az egészség. A bennük található baktériumokról az állították, hogy segítik az élettani folyamatokat, és erősítik a kórokozókkal szembeni védelmet, valamint fenntartható velük a bélrendszer mikrobiotikus egyensúlya.

Az ilyen állítások bizonyításához az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal) jóváhagyására van szükség. Mivel ez a Schwabe CEE-nek nem volt meg, a GVH nem fogadhatta el a reklámokban elhangzott állításokat alátámasztó bizonyítékokat a cégől.

Nem lehet akárhogy étrend-kiegészítőt reklámozni Forrás: AFP

Így számolták ki a bírságot

A bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapoztak. A Schwabe Hungary és a Schwabe CCE között az árbevételük alapján osztották szét a bírságot.

Súlyosbító és enyhítő körülmények

Súlyosító körülménynek számít, hogy a reklámok a fogyasztók széles körét érték el és hogy egészségügyi problémával érintett fogyasztókat céloztak meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az ilyen reklámokra. Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Schwabe Hungary önként módosította a közzétett hirdetéseket.

A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

Erre kell figyelni a probiotikumos termékek reklámozásakor

Az étrend-kiegészítő termékek - így probiotikus készítmények - reklámozásakor a vállalkozásoknak a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is szem előtt kell tartaniuk. Az egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.