A próbaüzem mérlege: ki jár jól az útdíjjal?

út sztráda forgalom
Budaörs, 2015. január 7. Az M1-M7-es autópályák útdíjköteles, közös bevezető szakasza esti fényben, közvilágítással Budaörsnél 2015. január 7-én. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
A megyematricák nem váltották ki az általános éves matricákat, ahogy a kormány ígérte, bár ebben nyilván szerepet játszik, hogy sok ingyenes út fizetős lett január elsejével. 600 ezer megyematricát adtak el a próbaüzemben, emellett bő 50 ezerrel több évest, mint a korábbi években. A heti és havi matricák eladásai sem estek vissza. Könnyedén meglesz a 20 milliárd többletbevétel, amit a kormány várt az útdíjrendszer átalakításától.
Vágólapra másolva!

Többet fizetnek az utak, autópályák használatáért az autósok – ez szinte már biztos, ha a statisztikai adatokat nézzük. A kormány azt ígérte hogy a többség jól jár majd. Biztosan voltak ilyenek, de a jelek szerint befolyhat az a plusz 20 milliárd, amit a kabinet várt a megyei matricáktól. Az eladási számok szerint általános éves matricából nemhogy kevesebb, de jóval több fogyott idén januárban, mint tavaly, heti és havi matricából pedig nagyjából ugyanannyi. Ezen felül eladtak 600 ezer megyematricát.

Több éves fogyott

Biztos van sok olyan autós, aki tavaly még megvette az általános éves matricát, idén viszont egy vagy több megyematricát vett helyette. Az eladási számokból ugyanakkor az látszik, hogy sokkal több általános éves matrica fogyott, mint tavaly ilyenkor. A különbség nagyjából 50 ezer matrica. Elkértük a Nemzeti Útdíjfizetőtől (NÚSZ) a próbaüzem eladási adatait, az általános éves matricák számai így festenek:

A puszta számokból az nem derül ki, hogy hány régi éves matricás tűnt el, és hány új jelent meg. Más szóval nem tudni, mennyien váltották ki az éves matricát egy vagy több megyematricával, és mennyien vettek általános éves matricát olyanok, akinek tavaly még nem volt rá szükségük.

A D2 valójában D1

A fenti grafikonból úgy tűnhet, az új D2 kategória tehető felelőssé az eladások megugrásáért, de ez megtévesztő. Azok a járművek, amelyekre idén D2-es matricát kell venni (a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautók, kisbuszok és furgonok, az új kategóriáról itt írtunk korábban) tavaly még a D1-be tartoztak. Az U teljesen új kategória, ebbe a D1-esek és a D2-esek vontatmányai tartoznak. Ezekre tavaly még nem kellett matrica, de januárban csak 1300 darabot adtak el belőlük, ez nagyságrendileg se nem oszt, se nem szoroz.

Nem részeredmények

Ugyanezeket az eladási adatokat január első hete után is elkértük a NÚSZ-tól. A tendencia már akkor is látható volt, nem úgy tűnt, mintha a megyematricák felváltanák az általános éves matricákat. Róna Márta, a NÚSZ kommunikációs vezetője az adatok értelmezésénél felhívta a figyelmünket, hogy az adatok torzak lehetnek, mert az útdíjrendszer átalakítása körüli felhajtás miatt kevesebben halaszthatták január végére a matricavásárlást.

A mostani adatok viszont már nem részeredmények. Az elmúlt években a NÚSZ az általános éves matricák nagy részét januárban adta el. Februárban még 40 ezer darab körül szokott fogyni, márciusban még 8 ezer körül, áprilisban 2-3 ezer, nyártól pedig gyakorlatilag nem adnak el általános éves matricát. Ha idén már egyáltalán senki nem venne éves matricát, akkor is annyi fogyna belőle, mint tavaly.

Jól fogyott a heti és a havi

Az általános heti és a havi matricák eladásait sem vetette vissza a megyematrica. Ez a jövőben még változhat, lehet, hogy januárban a próbaüzem bizonytalansága és a megyematricák újdonsága miatt nem esett a heti és havi matricák eladása. Ráadásul a megyematricák évesek, aki januárban vett egy megyematricát, annak erre az évre az adott megye minden útjára van jogosultsága. Persze itt is figyelembe kell venni, hogy sok, korábban ingyenes út fizetős lett a megyematricák bevezetésével egy időben. Az elmúlt években így alakultak a heti és havi matricák eladásai januárban:

Bejön a kormány számítása

Amikor bejelentették az útdíjrendszer átalakítását, Varga Mihály azt mondta, 20 milliárd forint többletbevételt várnak az intézkedéstől. Korábban úgy számoltunk, hogy ennyi pénz valószínűleg nem fog befolyni, aztán a részeredmények tükrében felül kellett bírálnunk magunkat. Most még inkább úgy tűnik, hogy a 20 milliárd nemhogy elérhető, de óvatos becslés volt a kormány részéről. Ennyi bevétele volt az államnak az éves matricákból januárban:

Csak megyematricából, csak januárban befolyt 3,2 milliárd forint. 50 ezerrel több általános éves matricát adtak el, ez még 2,1 milliárd forint pluszbevétel. Vagyis az év első hónapjában befolyt a tervezett többletbevétel negyede. És akkor még nem beszéltünk a tehergépjárművekre vonatkozó e-útdíjból származó bevételről, ami hagyományosan többszöröse a matricabevételeknek.

Személyes elektronikus ügyintézés

Körülbelül 400 feleslegessé vált megyematricát váltottak vissza február 1-jén, mondta el az Origónak Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ szóvivője. Összesen 20 ezer visszaváltásra számítanak. A matricák árát elektronikusan és postafordultával lehet visszaigényelni, ehhez egy igénylőlapot kell kitölteni. Az elektronikus igénylés valójában személyes, mert a forgalmit és a matrica megvásárlását igazoló szelvényt be kell mutatni a NÚSZ ügyfélszolgálatán. Postai visszaigénylésnél a dokumentumokat lehet az adatlaphoz mellékelni, nem kell bemenni az ügyfélszolgálatra.

Pest magasan vezet

A 20 ezer várt visszaváltás nagy részét fogja adni a 7600 Vas megyei matrica, Vasban ugyanis mégsem lesz díjköteles út. Veszprémben lesz egy rövidke szakasz, de az fejéri és somogyi matricák kombinációjával is használható, így az ott eladott 4800 matrica jelentős részét is vissza fogják váltani valószínűleg. Megyénként egyébként így alakultak a megyematricák eladásai a próbaüzem egy hónapjában:

Ahogy látható, Pest magasan vezet, a megyematricák kétharmadát itt adták el. A második helyet Fejér, a harmadikat Győr-Moson-Sopron szerezte meg.