Túl sokat vártak a Ryanairtől

Vágólapra másolva!
Habár megemelte profitvárakozásait Európa legnagyobb fapados légitársasága, a tőzsdén mégis nagyobb mélyrepülésbe kapcsolt a részvények árfolyama, amiben a hirtelen megugró olajár mellett a 2016-os évre kicsit elszomorító céges retorika is szerepet játszhat.
Vágólapra másolva!

Ma reggel a Ryanair még tovább emelte a márciusban záródó pénzügyi évére várt profit nagyságát. Már korábban is többször felfelé módosította prognózisát a cég, de a legutóbb december elején közölt 810-830 millió eurós nettó eredmény helyett már 840-850 millió eurót vár.

Ebben a vártnál jobban emelkedő utasforgalom mellett az elmúlt hónapokban egyre alacsonyabb szintekre eső olajár is szerepet játszott. A december végén záródó negyedévében 49 millió eurós nyereséget könyvelhetett el a cég, szemben az egy évvel korábbi 35 millió eurós veszteséggel.

Azt gondolhatnánk, hogy ezek után a pozitív hírek után a Ryanair részvények árfolyamának emelkednie kellene. Ugyanakkor, ha ránézünk a fapados cég részvényárfolyamára azt láthatjuk, hogy több mint 4 százalékkal esik az árfolyama.

A Ryanair árfolyama (London) Forrás: Investor.hu

Ennek több oka is van. Egyrészt az előző hetekben-hónapokban óriásit emelkedett a Ryanair árfolyama, vagyis a jó eredményekből már előre beárazhatott a piac valamennyit. Az sem túl biztató a részvényesek számára, hogy a cég a 2016-os pénzügyi évére már próbálja hűteni a várakozásokat. Ugyanis a csökkenő olajárak miatt felerősödhet a verseny, ami a jegyárakra nyomást helyezhet.

Ráadásul a Ryanairnél a 2015 márciusában záródó pénzügyi évben az üzemanyagköltségek 90 százaléka 95 dolláros olajár mellett lett lefedezve, míg a 2016-os pénzügyi évére 92 dolláros ár mellett. Csak az ezt követő évre fedeztek le 35 százaléknyi részt 68 dollárnál.

Emiatt félnek attól a cégnél, hogy azok a légitársaságok akik nem ennyire magas olajárak mellett fedeztek, könnyebbek nyúlhatnak a jegyár-csökkentések eszközéhez, hogy piacot nyerjenek.

Az pedig már csak a hab a tortán, hogy az egész szektor szenved ma, amiatt, hogy az olajár hirtelen 8 százalékkal erősödött péntek délután. Ez főleg az amerikai légitársaságokat érintette érzékenyen akkor, a legnagyobb vállalatok részvényei 5-7 százalékos mínuszt hoztak össze. De ma nem megy jól a nagy európai szereplőknek sem, hiszen a Lufthansa 2,8, az Air France-KLM 3,1, a British Airways anyacége, az IAG pedig 1,8 százalékkal esik. A Ryanair legnagyobb riválisa, az easyJet 4,7 százalékkal zuhan.

Azt is érdemes viszont kontextusba helyezni, hogy egy néhány napos olajár-mozgás mennyiben befolyásolja a légitársaságok üzemanyagköltségeit, hiszen például a Ryanairnél láthatjuk, hogy már 2016 márciusig le van fedezve kitettségük 90 százaléka. Persze a szektorra nehezedő mai negatív hangulat érthető.

A Ryanair még azt is bejelentette gyorsjelentésében, hogy rendkívüli osztalékát (részvényenként 37,5 eurócent) február 27-én fizeti ki. Az osztalékért február 11-ig lehet megvásárolni a Ryanair papírjait. Emellett a cég egy 400 millió eurós részvény visszavásárlási programot is hirdetett, amit az osztalékfizetés egyik alternatívájaként szoktak értelmezni a pénzügyekben.