Tegyük rendbe az elején. Egy olyan nagy cég, mint az Apple számára közel sem mindegy, hogy hogyan alakulnak a devizaárfolyamok. A vállalat ugyanis bevételeinek többségét nem az USA-ban, és nem dollárban realizálja. Ebből kifolyólag ha a dollár erősödik, akkor kevesebb bevételt tud elérni.
Tegyük fel, hogy az iPhone Magyarországon 250 ezer forint. Ha 250 az USDHUF árfolyama, akkor az Apple 1000 dollárt kap (az adóktól most tekintsünk el). Ha a dollár erősödésbe kezd, és elmegy 270-ig az árfolyam, akkor viszont már csak alig 925 dollárt tud az Apple váltani a 250 ezres forint bevételből. Logikus tehát, hogy az exportáló cég ilyenkor árat emel (mondjuk 270 ezer forintra), és így biztosítja be bevételeit.
Nem akarok persze senkit sem ijesztgetni, egyelőre nincs arról szó, hogy az iPhone-ok árát megemelné a vállalat, az áremelés ugyanis az alkalmazásokál, az AppStore-ban történik. A minimum ár mostantól
Ha egyébként belegondolunk, korábban azért bőven 1,3 felett volt az EURUSD árfolyama, vagyis az Apple megközelítőleg 1,2 dollárt kapott egy-egy alkalmazásért. A mostani 99 eurócentes eladási árral, és a jelenleginél még mindig magasabb 1,2-es EURUSD árfolyammal számolva is hasonló értéket kapnánk, vagyis alapvetően az Apple hasonló bevételek érhet el.
Nem biztos azonban, hogy az Apple itt megáll, mivel a bevételeknek csak egy kis szeletét teszik ki az alkalmazások. A szeptember 30-án zárult periódusban közel 183 milliárd dolláros árbevétele volt a cégnek, ebből pedig csak 18 milliárdot tett ki a különböző alkalmazásokból, iTunes és más szoftverekből származó bevétel, szemben a 102 milliárd dolláros iPhone-forgalommal.
Legfrissebb elemzésében pedig az UBS is kifejti, a dollárerősödés akár 2,7 százalékos csökkenést is hozhat az átlagos eladási árakban, legalábbis dollárban kifejezve. Gyors fejszámolással is látható, milliárdokról van tehát szó. Oroszországban pedig már árat is emelt az Apple az iPhone-ok esetében is, bár itt főleg a rubel hatalmas zuhanása lehetett a fő indok.
Összességében pedig az összehangolt áremelési akciókból az látható, az Apple-nél hosszabb távon erős dollárra számítanak, ezért egyáltalán nem zárható ki, hogy idővel áremelés jöhet az iPhone-oknál is, akár Magyarországon is. Ehhez azért biztosan készít majd pár számítást az Apple, mondván a helyi árakban történő áremelés azért vélhetően csökkenti majd a kereslet is, így a volumencsökkenés hatásait is vizsgálni kell. Meglepve mindenesetre nem lennék, ha kisebb áremelésekre kerülne sor.