Útdíj: teljes káosz

megyei matrica
Vágólapra másolva!
Nagyon sok a nyitott kérdés az újévkor induló új útdíjfizetési rendszerben. Egyelőre nincsenek pontosan kitáblázva, honnan kell fizetni. Arról sincsen még információnk, hogyan értesítik azokat az autósokat, akiket megbüntettek. Akit február végéig megbírságolnak, annak összesen 6470 forintot kell fizetnie. Érthetetlen, hogy a megyehatárokon áthaladó szakaszokra milyen megyei matrica kell. Februárig kell várni arra is, hogy mobiltelefonon vegyünk megyés engedélyt.
Vágólapra másolva!

Balatonfőkajár neve alighanem az útdíjmizéria és az átgondolatlan, előkészítetlen kormányzati intézkedések szinonimájaként íródik föl a 2015-ös év krónikájának első lapjaira. Ez ugyanis az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében.

Sokszor önkényesen jelölték ki a fizetős szakaszokat Forrás: nemzetiutdij.hu

Hogy ez az egyetlen fizetős szakasz a megyében, nem magától értetődik, a 8-as főút, illetve a helyette évtizedek óta épülő gyorsforgalmi út némely szakasza, vagy akár az egyszer majd szintén az M8-as részét képező, most 710-esnek számozott kelet-balatoni elkerülő legalább annyira bekerülhetett volna a szórásba január elsejétől, ahogy Pest megyében a rosszabb kiépítettségű M2-es vagy a nyúlfarknyi vasi M86-os, a kaposvári elkerülő 61-es.

Főkajár, az állatorvosi ló

Az alábbiakban példaként kezeljük a Veszprém megyei szakaszt, természetesen máshol is vannak hasonló részek. Az M1-es például rövid szakaszon halad Fejér megyében. Fontos azt is tudni, hogy a már jól ismert, tíznapos, havi vagy éves matricák továbbra is léteznek, a megyei rendszer kiegészíti a korábbit. A motorosoknak ugyanannyiba kerülnek a megyei engedélyek, mint a személyautósoknak, darabonként ötezer forintba 2015-re.

Visszatérve a balatonfőkajári M7-szakaszra, kérdés tehát, hogy emiatt a rövid szakasz miatt kell-e Veszprém megyei matricát venniük azoknak, akik úgy döntenek, hogy az M7-est (mondjuk a Balaton déli partjára utazva) éves megyei matricák kombinációjával használják 2015-ben. A választ az óév utolsó előtti napjának végén megjelent hivatalos térképektől lehetett remélni.

Sárga szakaszok

Ha megnézzük a Veszprém megyére vonatkozót, a szóban forgó szakasz sárga színt kapott. A jelmagyarázat szerint ez azt jelenti:

Ez a kifejezés többféleképpen értelmezhető, és semmiképpen sem egyértelmű. Sokan bizonyára úgy értik, hogy a főkajári M7-szakaszra jó a Veszprém megyei matrica is, de a szomszédos, azaz Fejér megyei vagy somogyi engedély is jó. Ez méltányos megoldás lenne a megyehatárokon átmenő szakaszokra, amelyek a térképeken általában sárgával vannak jelölve. Szerkesztőségünkben akad olyan, aki úgy véli, eredetileg ez is volt a szándék.

Veszprém megye egyetlen fizetős szakasza a főkajári Forrás: nemzetiutdij.hu

Ám valójában rosszabb a helyzet, legalábbis cikkünk írásakor így látszik. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatán ugyanis január 1-jén egyértelműen úgy tájékoztattak, az a bizonyos 'és' a meghatározásban azt jelenti, az adott szakaszra mindkét matricára szükség van, ahogy a többi sárgával jelölt részen is. Konkrétan: a Balaton felé Veszprém és Somogy megyei, a főváros felé Veszprém és Fejér megyei matrica kell. Budapestről a Balaton déli partjára tehát eszerint négy megyei matricára van szükség (Pest, Fejér, Veszprém, Somogy). Tény, ez egy évre 20 ezer forintba kerül, vagyis kevesebb, mint a felébe az éves matrica árának, tehát így is jobban járhat, aki sokszor utazik ide, de máshová nem.

Két matrica kell egy szakaszra

Kétségtelenül van logika abban, hogy a megyehatárt metsző „sárga” sztrádaszakaszokra két megyei engedély kell, hiszen két megyét érintenek. De nézzük meg, mi van azokkal, akik a Balaton északi partjára utaznának megyei matricákkal az M7-esen, majd a 71-es úton! Ha szó szerint értelmezzük az eddig begyűjtött információkat, arra jutunk, hogy

Tény ugyanis, hogy a Balaton felé tartva a balatonvilágosi csomópontban, a 90-es kilométerkőnél hagyjuk el a sztrádát, azaz pár száz méterrel még Somogy megye előtt. (A következő település, Balatonvilágos pár éve csatlakozott Somogyhoz.) Viszont odáig a főkajári „sárga” sztrádaszakaszon haladtunk, tehát ha jól értelmeztük a magyarázatot a térképen, somogyi matricára is szükségünk van!

Mit magyaráz a jelmagyarázat?

Biztos ez? Egyáltalán nem. Mi van, ha a szomszédos megye nem Somogyot jelenti? Miért érdekes az nekünk, hogy az autópálya, amelyet elhagyunk, milyen megyébe fut bele? Szomszédos megye Vas vagy Győr-Moson-Sopron is, akkor, ha oda van matricánk, az is jó? Logika nem lenne benne kevesebb. Vagy mi van, ha az M7-es Veszprém megyei része nem is egy, hanem két „sárga” szakasz, és az elsőre nem kell somogyi passzus? Vagyis ha csak Világosig megyünk, mert ráhajtunk a 71-esre, akkor mégis elég a veszprémi matrica? És ha az északi partról Világosnál Siófok felé kanyarodunk, akkor is kell veszprémi matrica a somogyi mellé?

A kérdéseket nem folytatjuk. Akárhogy is, látható, hogy a szabályozás bonyolult, nem egyértelmű, viszont logikátlan. A Balaton északi partjára rendszeresen utazók közül ugyanis sokan bizonyára megspórolják majd a somogyi (?) és a veszprémi matricát, néhány kilométerrel hamarabb, még Fejérben lehajtva az M7-esről, így 10 ezer forintért járhatnak egész évben úti céljukhoz.

Nehéz megbecsülni, hogy az M0-s autóút szakaszainak díjasítása az átmenő forgalom mekkora hányadát tereli vissza a főváros lakott részeire Forrás: MTI/Kovács Attila

Az új útdíjrendszer hibái

  • Olyan szakaszokat tettek fizetőssé, amelyek eddig nem véletlenül voltak ingyenesek, a nagyobb városok elkerülőinek bevonása (idetartozik az M0-s is) fölöslegesen meg fogja növelni a települések belterületi útjainak terhelését az átmenő forgalom egy részével. Különösen erőteljes lehet ez a hatás ott, ahol a fizetős elkerülő magában áll, nem kapcsolódik amúgy is díjas gyorsutakhoz, amelyeken érkezve a járműveknek már van matricájuk. Ilyen például a Kaposvárt elkerülő leendő M9-es most 61-es számú szakasza.
  • A rövid szakaszok díjasítása az átlagosnál nagyobb kárt okoz a közeli településeken, mert rövid szakaszért kevésbé éri meg külön fizetni. (Például: M86.)
  • Az új Duna-hidak évtizedek óta hiányzó kapcsolatot teremtettek Szekszárd és Dunaújváros térségében nemcsak az ország, hanem a folyam két oldala között is. Vagyis legalább annyira helyi kapcsolatot jelentenek, mint amennyire a gyorsforgalmi hálózat részei, annál is inkább, mert a csatlakozó sztrádák zöme még nincs készen. A díjasítás itt károkat okozhat a helyi kapcsolatokban.
  • Egészen furcsa az ország repülőterére vezető út fizetőssé tétele ezen a módon.
  • Nehéz következetességet fölfedezni az érintett szakaszok kiválasztásában. Az M2-es kétszer egysávos részei például ugyan miért lettek fizetősek?
  • Az új rendszert kapkodva, előkészítetlenül vezették be. Karácsonykor még semmilyen konkrét részletről nem volt információ, a részletes térképek néhány órával a bevezetés előtt jelentek meg.
  • Noha újév napján nulla órától már élt a rendszer, reggelig még sehol nem lehetett megvenni az új matricákat, a megszokott mobiltelefonos, internetes vásárlás pedig egy teljes hónapig nem lehetséges.
  • Bár a regionális matricák szisztémája jó ötletnek tűnik, az, hogy megyés engedélyeket vezettek be, rossz döntés volt. Az autópályák, autóutak rendszere ugyanis természetesen nem illeszkedik a megyehatárokhoz.
  • A megyei rendszer számos aránytalanságot, furcsaságot, igazságtalanságot eredményez. Például akkor, ha egy fizetős út csak röviden érint egy megyét. Ezeken a helyeken megint sokan lesznek, akik a rövid szakasszal párhuzamos ingyenes, vagyis a településeken átvezető utakat választják majd.
  • Sokáig egyáltalán nem volt információ arról, hogy pontosan milyen szakaszok milyen megyei matricával vehetők igénybe. Amikor megjelent a tájékoztatás, az további értelmezési nehézségeket okozott, jelenleg is bajos kisilabizálni, hová milyen matrica jó.
  • Helyben, a sztrádákon erősen hiányos a tájékoztatás, pedig a bonyolult és szokatlan rendszer miatt elvárható lenne, hogy minden csomópontban írják ki: innentől milyen matrica jó.
  • A nehézségek ellenére sincs igazi türelmi idő. Akit az első órákban elkapnak, hogy nincs matricája az immár fizetős szakaszokon, fizethet, ha nem is büntetésnek nevezik a sarcot.
  • Nagyon nehéz megbecsülni, hogy az eddiginél rosszabb (új szakaszok díjasítása) és kedvezőbb (megyei matricák) feltételek az egyes járműtulajdonosokból milyen lépéseket váltanak ki: ki lesz, aki az eddigieknél kevesebbet, ki, aki többet költ majd matricára. Így nehéz megbecsülni, hogy a költségvetés számára milyen egyenleggel zárul a változás.
Matrica kell, de pontosan milyen? Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Egyik munkatársunk a Megyeri hídnál járt, ahol egyelőre nincsen pontosan kitáblázva, mettől kell fizetni, egy külföldi autóst nagyon könnyen megbüntethetnek. Arról sincsen egyelőre információnk, hogyan értesítik azokat az autósokat, akiket megbüntettek. Annak, akit február végéig megbírságolnak, ha megvásárolja a vonatkozó megyei matricát, összesen 6470 forintot kell fizetnie.

Még csak a kutakon

Mobiltelefonon, interneten még nem, de a benzinkutakon már kaphatók a megyei éves útdíj e-matricák. Az Origo által megkeresett fővárosi benzinkutakon mindenütt lehetett már kapni matricákat.

Elkezdték a kitáblázást és a feliratos figyelmeztetést is. A megyei éves matrica 5000 forintba kerül, és egy-egy megyére érvényes. Az értékesítési pontok listája megtalálható a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. honlapján.

Nincs világos jelzés

Az Origo egyik munkatársa kipróbálta az új megyei matricát, és átment az M0-s Megyeri hídi szakaszán.

A Megyeri hídra érve sincsen hivatalos jelzés arról, hogy később fizetni kell Forrás: Origo

Pest felé haladva nincsen kitáblázva, hogy a híd utáni szakasz fizetős lesz, így aki például külföldi, annak semmilyen információ nem áll rendelkezésére a későbbi kötelező díjfizetésről.

Miután átértünk a hídon, és elérkeztünk a dunakeszi leágazás előtti részhez, már szerepel az elektronikus kijelzőn, hogy onnantól fizetni kell, de tábla továbbra sincsen. A probléma ezzel az, hogy a lehajtóhoz csak meglehetősen közel szerepel a kijelzőn az információ, így 100 kilométeres sebességnél gyakorlatilag nincs lehetőség arra, hogy elhagyjuk az útszakaszt.

A külföldiek ebben a helyzetben sem kapnak információt arról, hogy fizetniük kell.

A dunakeszi leágazásnál csak az elektronikus kijelző hívja föl a figyelmet, hogy fizetni kell. Hivatalos tábla nincsen erről Forrás: Origo

A dunakeszi lehajtót elhagyva, ahonnan fizetős az M0-s, csupán egyetlen elektronikus kijelző figyelmeztetett minket arra, hogy ettől kezdve fizetős szakaszon haladunk.

Csak az elektronikus kijelző figyelmeztet, hogy fizetni kell a dunakeszi lehajtó után Forrás: Origo

A repülőtérre sem lehet ingyen menni

Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj (1470 forint) megfizetése mellett az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. Így, akit most megbüntetnek, annak a megyei matricáért 6470 forintot kell majd fizetnie. Arról nincsen információnk, hogyan értesítik azokat, akiket megbírságoltak a matricahasználat elmaradása miatt.

Mától kell megyei matricákat vásárolni az ország bizonyos útszakaszaira Forrás: MTI/Kovács Tamás

Csütörtöktől fizetős az M0-s körgyűrű, a sztrádák fővárosi bevezető szakasza, illetve számos nagyvárost elkerülő út. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljához sem lehet ingyen eljutni autóval, ugyanis a 4-es út bevezető szakasza sem maradt ingyenes.

Hende sem volt képben

Továbbra sem kell fizetni az M86-os út használatáért az autósoknak Hende Csaba honvédelmi miniszter szerint, a kormány útdíjtérképén mégis a matricaköteles szakaszok között van a Vas megyei út.

Nem csak költői kérdés

Az interneten tett fel valószínűleg nem csak költőinek szánt kérdést az új útdíjakról, egészen pontosan a Megyeri híd fizetőssé tételéről Wintermantel Zsolt. Újpest közlekedésmérnök végzettségű polgármestere egy csomópontot keres. „De vajon melyik az M0-74-es csomópont, ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni, az a 75-ös!” – ezt írta Wintermantel Zsolt a Twitteren, és biztos, ami biztos, a Facebookon is feltette a kérdést.

Autópályamatrica-számla Forrás: Origo

Ujhelyi: Milyen háttértanulmányok készültek?

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől és Börzsei Tibortól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójától kért tájékoztatást a január elsejétől életbe lépett új útdíjszabási rendszerrel kapcsolatban Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője.

Az új díjfizetéssel kapcsolatban Ujhelyi a szakminiszternek írt levelében többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban.