Úgy tűnik, nemcsak az olajmágnások fenhetik a fogukat jövedelmező üzletekre, hiszen a két nagy repülőgépgyártó óriás, az Airbus és a Boeing is tekintélyes megrendelésekre számíthat Iránból. A flottafelújítás első fázisában az ország éves szinten 80-90 új repülőgépre adta le az igényét, így a következő öt évben összesen 300 új gép érkezhet Teheránba, ráadásul a megrendeléseket egyenlő mértékben kívánják elosztani az amerikai Boeing és az európai Airbus között – közölte a Reuters.
Az iráni légi flotta átlagos életkora 23 év, ami a nemzetközi átlag duplája. Az ügylet finanszírozása a tervek szerint három módon történik: lízingszerződések útján, állami támogatásokból és nemzetközi kölcsönökből. Az ország 80 milliós lakosságának utazási igényeinek kielégítésére 400 repülőgépből álló flottára lenne szükség. A fennmaradó 100 darab beszerzése is kilátásban van, ha a Nyugat és Irán viszony hosszú távon rendeződik.
Amúgy lesz igény az utazásra és a luxusra is, hisz Iránban van fizetőképes kereslet. Ráadásul a fogyasztás felpörgetésére például onnan is lesz pénze az olajnagyhatalomnak, hogy 120 milliárd dollárnyi (azaz kb. 33 ezer milliárd forint) zárolt olajvagyon kezdhet visszaszivárogni az államkasszába hamarosan - nyilatkozta korábban Jan Dehn, a feltörekvő piacokon aktív Ashmore Group alapkezelő kutatási igazgatója.
Ahogy arról korábban az Investor beszámolt, július közepén született meg a megegyezés Irán és a nyugati hatalmak között az ország nukleáris programjának korlátozásáról, amelynek következtében az országot sújtó nemzetközi gazdasági büntetőintézkedések enyhítése várható. A szankciók teljes feloldása vélhetően év végén következhet be.