Az Uber már a Facebookot is lekörözte

Taxi competitor UBER TAXI cab uber signs SQUARE FORMAT
ILLUSTRATION - A man holds an iphone in his hands which features the logo of cab driving company 'UBER', as he stand next to a Taxi call box in Berlin, Germany, 3 March 2015. UBER has caused a stirr amongst licensed and established Taxi enterprises as UBER's drivers are accused of anticompetitive practice and not adhearing to regulations. In several cities in Germany, taxi entrepreneurs have managed to obtain several judicial decisions which limit UBER's business practices. Photo: Stefan Jaitner/dpa - NO WIRE SERVICE -
Vágólapra másolva!
Az Uber öt évvel ezelőtt indította be szolgáltatását San Franciscoban, és azóta egy igazi globális sikertörténetté nőtte ki magát: a világ 58 országának 311 városában van jelen. Olyannyira népszerű, hogy manapság már a legértékesebb startup cégnek tartják a befektetők. 
Vágólapra másolva!

A közlekedési és taxis iparágat felforgató Uber növekedése a cégérték bámulatos fejlődésén is tetten érhető. A vállalat értékét jelenleg az időközben bevont tőkeemelések alapján lehet megállapítani, hiszen a céget még nem vezették be a tőzsdére.

Tőkeemelésből pedig volt már néhány az Uber fennállása óta. Működésének harmadik évében már 3,4 milliárd dollárra értékelték a befektetők a vállalatot, aztán 2014 júniusában az akkori 1,2 milliárd dolláros tőkeemelés már 17, a decemberben végrehajtott tőkeinjekció pedig már 40 milliárd dollárra taksálta a taxis közlekedést megreformáló vállalkozást.

Belga taxisok tűntetnek Brüsszelben az Uber szolgáltatása és a kormányzat új taxis rendelete miatt. (2015. március 3.) Forrás: BELGA/AFP/Dirk Waem

Lehet ezt még fokozni?

Persze, hiszen májusban arról szóltak a pletykák, hogy az Uber további 1,5-2 milliárd dolláros tőkeemlése már 50 milliárd dolláros cégértéket jelenthet - állította akkor az ügyhöz közel álló forrás.

Az újonnan beérkező pénzt - az eddigi terjeszkedés helyett - most inkább stratégiai partnerekkel való együttműködésre akarná felhasználni a Travis Kalanick által alapított vállalat.

A dolog pikantériája, hogy a vállalat szinte semmilyen eszközzel nem rendelkezik, hisz az autók sincsenek a birtokában. Pusztán egy közvetítő a szolgáltatást igénybe vevők és az autójukat a 'közösbe' bedobó vezetők között, amiért jutalékot számol fel a cég.

Lekörözi a Facebookot

Az 50 milliárdos cégértékkel a világ legértékesebb startup cégének járó titulust is átveheti a mobilkészülékeket gyártó kínai Xiaomitól, mely eddig 45-48 milliárd dolláros értékkel állt az első helyen. Ekkora piaci érték már az olyan nagy és régi cégeken is túltesz, mint a FedEx (48 milliárd) vagy a Nissan Motor (47 milliárd).

Ami viszont sokkal érdekesebb, az a Facebookkal való összevetés. Anno a közösségi média óriásnak három évébe telt, hogy elérje az 1 milliárd dolláros értéket, és működésének ötödik évére is 'csak' 15 milliárdot ért a cég. Az 50 milliárdos szinthez pedig 8 évre volt szüksége, hogy aztán 2012-ben 100 milliárd dollárra emelkedjen részvényeinek tőzsdei bevezetése (IPO) során. Most pedig 225 milliárd dollárt ér a Facebook - írja a Business Insider.

Az Uber és a Facebook értékének összehasonlítása Forrás: Business Insider