A 2008-ban, Svédországban indult szolgáltatást jelenleg 60 millióan használják világszerte. A Spotify-on keresztül a felhasználók pénzért tölthetnek le albumokat és zeneszámokat, igazi vonzereje azonban nem ez, hanem az ingyenes zenehallgatás lehetősége. Regisztráció után a felhasználó fél évig használhatja a szolgáltatást ingyenesen, időbeni korlátok nélkül. Az időszak lejárta után egy bizonyos korlátig lehet ingyen zenét hallgatni. A felhasználók negyede ráadásul a fizetős szolgáltatást is igénybe veszi: ennek segítségével havi 10 dollárért reklámok nélkül hallgathatnak zenét.
A 60 millió felhasználóval rendelkező Spotify online zeneletöltő piaci értéke több mint 8 milliárd dollárra emelkedett azután, hogya a svéd TeliaSonera telefonszolgáltató részesedést vásárolt benne – számolt be a Bloomberg hírügynökség. A telekom cég a Spotify 1,4 százalékos tulajdonrészéért cserébe 115 millió dollárt adott, így ezen értékelés alapján már 8,2 milliárd dollárt ér az online zeneletöltő. A mostani tőkeemlés duplázódó cégértéket jelent a legutóbbi, 2013 végén történt finanszírozási körhöz képest.
A Spotify már egy ideje befektetőket keres, hogy a pénzből
globális streaming-rendszert tudjon majd kiépíteni, még azelőtt, hogy az olyan nagyvállalatok, mint az Apple vagy a Google felfedeznék maguknak ezt a piacot.
A verseny így is ádáz, a cél az, hogy minél több előfizetőt szerezzenek, még mielőtt az Apple még több ügyfelet szerez. Mind az Apple, mind a Spotify mintegy 30 millió dalhoz ad hozzáférést havi 9,99 dollárért, mintegy 2700 forintért.
Ez egy olyan terület, ahol nagy a verseny, de világosan látszik, hogy a Spotify vezet
- mondta a Bloombergnek a TeliaSonera vezérigazgatója.
A vezér elmondása szerint egyre inkább látszódik, hogy a zene és más dolgok is a streaming irányába tolódnak. Eközben az online és bolti zeneeladások folyamatosan csökkennek, a zeneipar elsődleges pénzkereseti lehetőségét az online zenehallgatás adja. Bár a lemezkiadók elismerik a streaming jelentőségét, mégis még mindig az elvesztett kiskereskedelmi eladások miatt keseregnek.
Bár még mindig az Apple a világ legnagyobb zenekereskedője, piacvezető pozíciója azonban már nem olyan biztos.
A Spotify felhasználóinak negyede fizet a reklámmentes zeneszolgáltatásért, miközben a zeneipar piacán a streaming meghaladja a letöltések értékét. Még a Youtube-on is a zene a legnépszerűbb 'termék', havonta egymilliárd felhasználót vonz.
A Spotify a TeliaSonera tulajdonvásárlása mellett partneri együttműködést is kötött a telekomcéggel, mely kiterjed a közös médiaszolgáltatásokra, reklámokra, illetve különféle ügyfél és felhasználói adatok elemzésére is.
Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója a múlt hónapban azt mondta, hogy a még több reklámbevétel reményében a cég podcast és videó tartalmakkal is bővíti majd szolgáltatását, annak érdekében, hogy lekörözze az Apple-t és a Google-t.