A marketing nem a cégvezető feladata

Vágólapra másolva!
Egyre több vállalkozás gondolja úgy, hogy a hatékony marketing megérdemli az önálló pozíciót. A Marketing112 idei felmérése szerint míg néhány évvel ezelőtt a döntéshozók többsége vélte úgy, hogy ő felelős a marketingért teljes mértékben, ma már zömük gondoskodik kiszervezett szakemberről vagy delegál a vállalaton belül marketinges munkatársat.
Vágólapra másolva!

A Marketing112 hatodik alkalommal végezte el online nem reprezentatív kutatását, ehhez 2000 kis- és középvállalkozást, illetve azok vezetőit, továbbá egyéni vállalkozót, marketinges döntéshozót kérdeztek meg az idén használt eszközökről és az eredményeikről. A megkérdezett vállalkozások 41 százaléka kismértékű forgalomnövekedésről, 17 százalékuk a vártnál jobb évről beszél.

Kompetencia és tanulás

Arra a kérdésre, hogy mi jellemezte a 2015-ös stratégiájukat, a cégek közel fele azt válaszolta, hogy meglévő ügyfeleikkel foglalkoztak többet. A jövőbe mutató kérdésre viszont az új piacok meghódítását (49 százalék) és tanulást, kompetencia-fejlesztést jelölték meg (58 százalék). 2016 tehát a tanulás éve lesz a hazai kkv-knál.

Kevés rá a pénz

Nem ilyen fényes viszont a helyzet a marketingre elkülönített büdzsé területén. Az elmúlt 6 évet tekintve tendenciaszerűen kevesebbet, a válaszadók 62 százaléka csupán a bevétel maximum 5 százalékát költi marketingre. Az úgynevezett „nagy összeget költők” száma évek óta szinte változatlan (8 százalék).

Miklovicz Norbert, a Marketing112 kisvállalati marketingszakértője szerint az egyik legtipikusabb tévhit a marketing költség fogalma. „Ma már olyan fejlett analitikai lehetőségek állnak rendelkezésünkre, hogy a marketing kiadásokat könnyen befektetéssé tudjuk konvertálni – mondta. – A marketingre annyit kell költeni, amennyit csak tudunk, és ha valamilyen kampány nem hozza meg a várva várt sikert, akkor önvizsgálatot kell tartanunk, mert vagy a termékben, vagy a kapcsolódó szolgáltatásban, esetleg a célközönség megválasztásában, a feléjük folytatott kommunikációban rejlik a hiba” – egészítette ki a kutatás eredményét.

A kapcsolatépítés menő

A Facebook továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketingeszköztárában (63 százalék). Szintén megbecsülik az e-mail marketinget (51 százalék), a kommunikációt a céges weboldalon (59 százalék), és egyre nagyobb teret nyer a személyes kapcsolattartás, az irányított üzleti kapcsolatépítés szerepe (54 százalék).

Magyar cég magyar gurura hallgat

A válaszok alapján a legtöbb hazai kkv fejleszteni szeretné

  • a hatékonyságát a közösségi médiában (51 százalék),
  • a márkaépítési aktivitását (48 százalék),
  • az e-mailmarketing-stratégiáját (37 százalék),
  • illetve a Google Adwords hirdetéseik konverzióját (35 százalék.

Szintén a kutatásból derült ki, hogy az új ismeretanyagot hazai guruk anyagaiból, konferenciákon kívánják elsajátítani. A Marketing112 fesztivált szervez 2016. január 28-án a Lurdy Konferenciaközpontban, ahol a felkért szakértők a kis- és középvállalkozások 2016-ban uralkodó üzleti és marketingtrendeket mutatják majd be.