Luxusipar: nőj nagyra vagy lásd meg a piaci rést!

luxusmárka, a Louis Vuitton budapesti üzletének megnyitása az Andrássy úton
Vágólapra másolva!
Miközben a luxusipar bevételeit három jelentős európai márka-csoport dominálja, a kisebb szereplők piaci résekre ugró stratégiája sikeresnek bizonyult a szuperprémium termékek piacán – állapítja meg egyebek között az olasz Dagong Europe Credit Rating közelmúltban közzétett jelentése.
Vágólapra másolva!

„A globális luxuspiac 3,3 százalékkal bővült 2014-ben, ami a legalacsonyabb növekedési ütem 2009 óta; mindezt az európai gazdaság visszafogottságának, az amerikai gazdaság talpra állásának és az ázsiai-csendes-óceáni térség változó fogyasztási szokásainak a hatására" – vázolta a helyzetet Richard Miratsky, a vállalati elemzői csapat vezetője a piaci trendek prognózisát is magában foglaló elemzésben.

Új stratégia

A jelentés felvázolja a luxusipar főbb fejleményeit és górcső alá veszi a várható folyamatokat. Mérlegeli továbbá a legfontosabb piaci szereplők komparatív pozícionálását és stratégiáikat, különös fókusszal a változó kínai piac erősségeire és gyengeségeire.

A legnagyobb luxusmárkának számító Louis Vuitton Budapesten az Andrássy úton is nyitott üzletet Forrás: Louis Vuitton/Stéphane Muratet

A luxusipari bevételek döntő hányadát adó három jelentős európai márkacsoport, illetve a piaci réseket a szuper-prémium kategóriákban sikerrel kitöltő szereplők stratégiája nagyon eltér egymástól. Mindkét megközelítés sikeres a mai piaci körülmények között, ha az erős márkaidentitást kiemelkedő tapasztalat, kiváló szolgáltatás, hatékony médiakommunikáció és bölcs földrajzi hálózatépítés támogatja – ezek ugyanis a luxusiparban a siker legfontosabb mozgatórugói – teszi hozzá a szakértő.

A Dagong Europe várakozásai szerint a legfontosabb európai szereplők új stratégiákat dolgoznak ki újrafókuszálva a személyes luxust,

nem csak a márkákra, hanem a minőségre is helyezve a hangsúlyt.

Emellett várhatóan a megfizethető luxusipari szegmenst is magában foglaló új értékjánlatokkal állnak elő.

Mire készüljünk?

A luxusipar a felmérés szerint középtávon lanyhán fog nőni, a visszafogott világgazdasági növekedés mellett. A feltörekvő piacok, élükön Kínával a korábbi átlagnál kisebb növekedéssel támogatják a folyamatot, a gyorsan változó (volatilis) gazdasági környezeti változások és a politikai beavatkozások komoly bizonytalansági tényezőt jelentek.

Habár a méret komoly súllyal esik latba a luxusiparban,

a kisebb szereplő képesek arra, hogy ne engedjék be az általuk elfoglalt piaci résekbe a nagyobbakat.

A nagy csoportok tudásukra és tapasztalataira támaszkodva fenn tudják tartani az erős multi-márkás környezetüket.

A jelentős szinergiák és a méretgazdaságos logisztika, a marketing, a sales és a back-office funkciók mind segítenek ebben. A kisebb szereplők számára a piaci rések betömésének stratégiája csak akkor marad sikeres, ha a termék minősége és a márkaérzet igazolja az extra-prémium árakat.

Történelem és innováció

Két fontos attribútum körvonalazódik a sikerek mögött: a történelem és az innováció összekapcsolása.

A sikeres márkák képesek a múlt márkajellegzetességeit és a megkülönböztető stílust ötvözni az új technológiákkal,

fejlettebb szolgáltatásokkal, alternatív kereskedelmi csatornákkal és új fogyasztói tapasztalatokkal.

Érdemes lesz Európára figyelni

Habár az nem valószínű, hogy ismét lesznek a múlt történéseihez hasonló mega-összeolvadások, a várakozások szerint egy sor kisebb üzlet létrejön a következő években, főként Európában.

2000 és 2014 között 202 akvizíció volt az ágazatban.

A luxusiparban tevékenykedő kis- és középvállalatok a múltban nem igen éreztek kedvet kimerészkedni a pénzügyi piacokra. Ennek egyik oka, hogy ezek a cégek igazi családi tulajdonú cégek voltak, s így vívtak ki a márkájuknak nagy elismerést és ismertséget, ami kötődik az ikonikussá vált alapítókhoz és ahhoz a véleményhez, hogy a tulajdonosi kör felhígulásával sérül a márka ereje. Ezek a cégek a beruházásaik forrásaként elsősorban banki hiteleket, tőkeinjekciókat és erős készpénztermelő képességet (cash-flowt) használnak.

A cikk megjelenését a Hungaria Pezsgőpincészet Kft. támotatja.