Karácsonyi tippek a kisvállalati marketingben

népek karácsonya
Athéni karácsonyi hangulat
Vágólapra másolva!
Fogyasztói szemmel még talán korai erre gondolni, de a cégvezetők tudják: hamarosan indul a karácsonyi roham. Nagyon sok cég életében kulcsfontosságú, hogy hogyan teljesít a marketingje az év utolsó negyedévében.
Vágólapra másolva!

A kiskereskedelmi volumen novemberben, illetve decemberben az átlagos értékhez képest 20-30 százalékkal növekszik, mesélték az Üzletrésznek az Online Marketing Akadémia szakértői. Ám a kifejezetten karácsonyi ajándéknak alkalmas termékeket kínáló vállalkozások bevételének nagyobbik felét az év utolsó negyedéve adja.

Vásárlói motiváció

Az időszakban gyakori motiváció a vásárlásra az önjutalmazás. A nagy karácsony előtti hajtásban megfáradva hajlamosak vagyunk arra, hogy kicsit engedékenyebbek legyünk önmagunkkal szemben, mint év közben. Könnyebben költekezünk, könnyebben is jutalmazzuk meg magunkat, mint máskor. Az ajándékozás szokása pedig még nagyobb hajtóerő. Fehér Márton, az Online Marketing Akadémia egyik alapítója összefoglalta, mi mindenre érdemes odafigyelniük a marketingeseknek a karácsonyi időszakban.

Forrás: Flickr/Manos K.

Karácsonyi szövegírás

Ha az ügyfelek jellemzően önmaguknak vásárolnak, a jól bevált marketingszövegek is felhasználhatóak, némi karácsonyi aktualitással megfűszerezve. Viszont ha másnak vásárolnak ajándékot, érdemes arra felépíteni az érvrendszert, hogy minél nagyobb örömöt adjon a termék vagy szolgáltatás. Ugyanez igaz a termék bemutatójában a referenciaszövegre is. A szövegeken kívül érdemes használni a honlapon valami karácsonyi dizájnelemet, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy ez a honlap már készül a karácsonyra.

Ha van webáruházunk, mindenképpen ajánlott létrehozni egy menüpontot vagy kategóriát a karácsonyi ajándék ötleteknek.

Trendkövetés

A Google Trends grafikonjai rámutatnak, hogy a nagy keresettség általában magasabb vásárlási hajlandósággal is párosul. A forgalmazott portékák közül érdemes megvizsgálni azt is, hogy melyik termék iránt indult meg a kiugró érdeklődés. A kapott statisztikákból már előre lehet következtetni arra, mi lesz az év slágerterméke. Remek példa a ciklikusság szemléltetésére a „halászlé” vagy a „bejgli” szó.

(link: http://goo.gl/o4Sj1F)

Hirdetés a helyettesítő termékekre

Remek megoldás hirdetni, hirdetéseket létrehozni olyan termékek neveire is, amelyek helyett lehet a sajátunkat ajánlani, hátha átcsábulnak az érdeklődők. Például ha valaki könyvek után nézelődik, lehet neki színházjegyet ajánlani. Olyan helyettesítő termékeket ajánlatos ilyenkor keresni, amelyek árban hasonló kategóriába esnek. (Ez a módszer főleg a Google AdWords Display Hálózatában vagy Facebookon működhet jól.)

Facebookközösség-építés

Még nem késő a karácsonyi szezonig felduzzasztani a vállalkozás rajongótáborát a Facebookon. Arra azonban ügyelni kell, hogy a kommunikáció folyamatos legyen, hogy ne álljon le karácsony után se. Az üzenetek elsősorban NE eladási célúak legyenek. Inkább érdekességek a cég életéből, a termékekkel kapcsolatos kulisszatitkok, termékfejlesztéssel kapcsolatos sztorik, illetve a cég profiljába vágó hírek, saját mondanivalóval megfűszerezve. Aztán karácsony előtt jöhet a második hullám, amikor már mérni lehet, mennyi vásárlóerő van a közösségben. Hiszen ez a végső cél.

Rendszeres hírlevelek, új olvasók

A feliratkozók már meglévő táborát sem szabad elhanyagolni. Ha már van hírlevele egy vállalkozásnak, akkor az olvasók minden bizonnyal szívesen fogadnak rendszeresen valami témába vágó aktualitást, tippet, érdekességet. Figyelem, itt is kerülni kell (idő előtt) az eladási célú üzeneteket. (Ha a feliratkozók hónapokig nem kapnak hírlevelet, a következőt szpemnek nézik majd. Nagy hiba lenne, ha a karácsonyi akciós hírlevelünk előtt egyet sem küldenénk.)

A jelenlegi ügyfelek aktivizálása

Nem szabad megfeledkezni a korábbi vásárlókról sem, hiszen remélhetőleg nekik már vannak pozitív tapasztalatai ügyfélként. Nekik is érdemes időnként kommunikálni, aktualitásokról, esetleg egy online ügyfél felmérés is egy jó apropó a kapcsolatfelvételre és ráadásul még sokat tanulhatunk is belőle.

Remarketing

A remarketing hirdetéscélzási megoldás, amely azokat a felhasználókat éri el, akik korábban valamilyen interakciót végrehajtottak online felületeinken. Elég, ha meglátogatta a honlapunkat, olvasta a Facebookon az egyik postunkat, megnézett egy videót a YouTube csatornánkon. Semmiképp nem szabad szélnek ereszteni azokat, akikről lehet tudni, hogy érdeklődtek a termékeink iránt. Kézen kell fogni és elkísérni egészen a vásárlásig, rendszeresen megjelenő reklám- és egyéb üzeneteinkkel. A karácsonyi kampány előtt ritkábban, de azért hetente jó, ha találkozik a hirdetésünkkel. Az első időszakban ez a reklámüzenet legyen inkább branding jellegű, nem kell, hogy eladást ösztönző mondani valót közvetítsen. Hirdethetők akár értékes saját tartalmak is, amelyek lehetőséget teremtenek a „tét nélküli” ismerkedésre.

Az utóbbi megoldások (Facebook-kommunikáció, hírlevelek, branding célú remarketing) tulajdonképpen a tartalommarketing eszközrendszerébe tartoznak, a lényeg, hogy kicsit mutatkozzunk be az érdeklődőnek még mielőtt vásárlásra kérjük. A kampányidőszakban aztán már beindulhatnak a kőkemény eladásfókuszú üzenetek – ekkor a hatalmas reklámzajban (mert mások is elkezdenek hirdetni) arra figyel a felhasználó, akit már korábbról ismer! A karácsonyi eladási célú üzenetek sikeressége és megtérülése nagyrészt az előkészítési szakasz minőségén múlik.

Mérés

Akárhol is megy a hirdetés (Facebook, AdWords, egyéb), mindig kötelező követni az eredményeket. A kampányok ilyenkor kiváltképp aktív menedzselésű folyamatok, meg kel figyelni, melyik termékhirdetések pozitív megtérülésűek. Inkább ezekre érdemes elkölteni a hirdetésre szánt büdzsét, mint olyanokra, amelyeket nem lehet rentábilisan hirdetni.

A kattintásalapon fizetett hirdetési rendszerekben azért is érdemes folyamatosan nyomon követni az eredmények alakulását, mert könnyen túlpöröghet a hirdetői verseny. A felfokozott harcban simán megugorhatnak bizonyos célcsoportoknak az egy kattintásra eső költségek olyannyira, hogy lehet, hogy meg sem éri a cégeknek igénybe venni a hirdetési szolgáltatást.

Üzlet a karácsony után

Sokan lemondóan nyilatkoznak arról, hogy amint beköszönt a karácsony, megáll az élet, alig lehet valamit eladni, az emberek kiköltekezték magukat és igazából minden termék és szolgáltatás keresettsége visszaesik. Pedig van olyan téma, amely a karácsony beköszöntével éled fel, és amelyik iránta két ünnep között ugrásszerűen megnő az érdeklődés. Januárban tovább kúszik felfelé a keresési trend: a fogyókúra, diéta és ehhez hasonló szavakkal leírható témák. Talán mert ehhez a témához kötődik a legtöbb újévi fogadalom.

Tehát, ha fogyással, fittséggel, egészségmegőrzéssel, sporttal kapcsolatos szolgáltatásaink vagy termékeink vannak, akkor érdemes előkészülni, és már a két ünnep között elindítani a hirdetéseket, amikor a versenytársak még kevéssé aktívak.