Ma már a vállalatok többsége tisztában van azzal, hogy az üzleti siker egyik alapköve a munkatársak elkötelezettsége. A legjobb munkahelyek kategóriájába tartozni érték, a Legjobb Munkahelyek versenyén előkelő helyet elérni rang. A legjobbnak ítélt munkahelyen a munkavállalók nem csupán szeretnek dolgozni, de mindent meg is tesznek a vállalati sikerek érdekében. Az pedig rövid és hosszú távon egyaránt minden cég sikerének záloga, hogy a vállalatnál elkötelezett tehetségek dolgozzanak. Az idei felmérésben 76 vállalatnál dolgozó 32 ezer munkavállaló és 450 felsővezető vett részt.
A kis- és középvállalatok munkatársai elkötelezettebbek és elégedettebbek is, mint egy átlagos magyar munkavállaló. A szektor dolgozói leginkább azzal az állítással értettek egyet, hogy
közvetlen felettesük mindannyiuktól magas színvonalú munkát vár el.
A munkavállalók 78 százaléka tisztában van azzal, hogyan kapcsolódnak egyéni céljaik a vállalati célkitűzésekhez.
Több mint háromnegyedük úgy gondolja, hogy vállalata jó munkahely, jó hírnévnek örvend és felelősséget is vállat környezetéért. Ez azért rendkívül lényeges, mert az Aon Hewitt kutatásai azt mutatják, hogy dolgozói elkötelezettség szempontjából mind a hírnév, mind az arculat nagy jelentőséggel bír. Egy jó hírű, sikeres vállalatra minden alkalmazottja büszke lehet, míg egy köztudottan rossz munkahely a jelenlegi dolgozóit is nehezen tartja meg, nemhogy új tehetségeket vonzana be.
Egy átlagos kkv-nál tíz emberből közel nyolc elégedett munkakörnyezetével: a megfelelő munkafeltételek, a barátságos, tiszta munkakörnyezet ma már alapvető elvárás. Közel ennyi dolgozó tartja elfogadónak, nyitottnak a munkáltatóját.
A szektor válaszadóinak több mint háromnegyede nagy hangsúlyt fektet a csapatmunkára,
úgy érzi, vállvetve dolgozik a kollégáival a közös célon. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy még azoknál a cégeknél is, ahol rendkívül alacsony az elégedettség és a dolgozók szinte minden más kérdésben negatívan nyilatkoztak, a munkatársak közötti összetartás elviselhetővé teszi a hétköznapokat.
A munkavállalók nagy része szerint a felsővezetők megközelíthetők, szükség esetén elérhetők számukra, ami a kisebb méretű vállalatoknál nem meglepő, viszont azért rendkívül lényeges, mert a lapos szervezeteknél van terük igazán a munkavállaló ötleteinek és javaslatainak.
A kkv-s válaszadók többsége elégedetlen a bérével. Ez nem is meglepő, nincs olyan dolgozó, aki ne akarna többet keresni. Az eredmények azonban azt mutatják, hogy az összeg nagyságánál sokkal fontosabb, hogy arányos legyen a teljesítménnyel. Ebből adódóan rendkívül fontos, hogy
a vállalatok a fizetésre ösztönző eszközként, ne pedig kiadási tételként gondoljanak.
Hasonlóan lényeges, hogy a dolgozók tisztában legyenek azzal, mi befolyásolja a hónap végén a zsebükbe kerülő összeget, hiszen a szempontok megértése nélkül sosem fogják méltányosnak tartani fizetésüket.
A kollégák csupán 40 százaléka érzi úgy, hogy vállalata megfelelő karrierlehetőségeket biztosít számára, és ennél csak kicsit többen vélik úgy, hogy cégüknél azokat léptetik elő, akik magas teljesítményükkel leginkább segítik a vállalat előrehaladását. Rendkívül fontos tehát világosan beszélni az előléptetés feltételeiről, fontos megmutatni a sikertörténeteket, és azt is, milyen új felelősségi körökkel bővülhet a karrierút.
Bár kisebb méretű cégekről beszélünk, a kollégák jelentős része kritikus a munkafolyamatok hatékonyságát illetően, sokan kedvezőtlenül ítélik meg a szervezeti egységek közötti együttműködést is.
Szintén érdekes, hogy bár a válaszadók többsége szerint a felsővezetők megközelíthetőek, a szektorban csak minden második dolgozó érzi úgy, hogy a vezetés a cég legértékesebb erőforrásaként bánik a munkavállalókkal, és egyaránt figyelembe veszi a vállalati és munkavállalói érdekeket.
A díjazott vállalatok tendenciózusan megugorják a szektorátlagot az elkötelezettségben, ahogy abban is, hogy általában kedvezőbben ítélik meg a cégüknél a vezetés munkáját, mint az átlagos vállalkozások. Jobban is bíznak a felsővezetésben, mint a többség. Általános vélekedés ebben a körben, hogy vezetőik nemcsak jól irányítják a vállalatot, hanem
a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánnak az alkalmazottakkal.
Ugyancsak másképp gondolkoznak a legjobbnak ítélt cégek a vállalat hírnevéről. Az itt dolgozók túlnyomó többsége úgy véli, vállalata nem csupán jó munkahelynek számít, hanem vonzó is a rátermett emberek számára.
A legjobb munkahelyeken az is jellemző vélemény, hogy a szervezet betartotta azokat az ígéreteket, amelyeket a belépést megelőzően közvetített. Logikus, hogy ezekben a cégekben gondolja úgy a többség, hogy a munkahelyük képes megtartani legjobb embereiket.
A munkaerőhiány egyre nagyobb frusztrációt okoz a munkahelyeken,
kevesebb, mint minden második dolgozó gondolja úgy, hogy rendelkezésükre áll a munkavégzéshez szükséges mennyiségű és minőségű erőforrás. Ez növeli a stresszt és rontja a munka-magánélet egyensúlyát, amit a számok is igazolnak. Ma Magyarországon minden ötödik kollégának kimondottan nehézséget okoz a munkájával járó stressz kezelése, és nem tudja megteremteni a munkája és a magánélete közötti egyensúlyt.
Az elmúlt négy év győztesei a legfeljebb 250 főt foglalkoztató kategóriában a következő vállalatok:
2010
1. Kulcs-Soft Nyrt.
2. MERCK Vegyi és Gyógyszeripari Kereskedelmi Kft.
3. Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
2011
1. Janssen-Cilag Kft.
2. Hilti Magyarország (Szolgáltató) Kft.
3. InterContinental Budapest
2012
1. Kecskeméti TERMOSTAR Hőszolgáltató Kft.
2. Mars Magyarország Értékesítő Bt.
3. InterContinental Budapest
2013
1. Janssen-Cilag Kft.
2. Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
3. InterContinental Budapest
2014
1. Hilti Hungária Kft.
2. Milupa-Nutricia
3. AbbVie Gyógyszerkereskedelmi Kft.
2015
Az idei év Legjobb Munkahelyeit november 25-én este 18.00-tól ismerhetjük meg a Larus Étteremben az Aon díjátadó gáláján.