Brit elemzők: Magyarországnak nem kell tartania a VW-botránytól

Wolfsburg VW Volkswagen
The corporate logo of German car manufacturer Volkswagen AG pictured in front of a storage tower of Volkswagen's Autostadt (car city) in Wolfsburg, Germany, 25 September 2015. Volkswagen's supervisory board is currently deciding on the successor of Martin Winterkorn who resigned as CEO on 23 September. Photo: RAINER JENSEN/dpa
Vágólapra másolva!
A JP Morgan elemzői szerint a Volkswagen hamisítási botrányának valószínűleg csak korlátozott hatása lesz a magyar és a többi közép-európai EU-gazdaságra. A magyar ipari termelés 20-22 százalékát, és a GDP 4 százalékát adja az autóipar.
Vágólapra másolva!

A brit elemzők szeirnt ha Európában jelentősen visszaesnének az autóeladások, az visszafogná a magyar gazdaság növekedési ütemét, de szerintük a VW-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a Volkswagen dízelmotoros járműveiről a benzinmotoros autókra.

A ház elemzői szerint a magyar ipar azért is biztonságban van, mert

az Audi magyarországi üzemében már 2014 vége óta nem gyártják a botrányban érintett dízelmotortípust.

A JP Morgan jelenlegi előrejelzése szerint a magyar gazdaság teljesítménye az idén 3 százalékkal, jövőre 2,6 százalékkal növekszik.

A magyar GDP 2,5 százaléka köthető a VW-hez Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rainer Jensen

Egyelőre nincs ok aggodalomra

Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított, pénteken ismertetett tanulmányukban szintén azt állítják, hogy bár a térségi gazdaságok rövid távon megszenvedhetik a történteket, a hosszabb távú hatásokkal kapcsolatos félelmek azonban valószínűleg eltúlzottak.

Mint írják, a Volkswagen-érdekeltségek exportjának GDP-arányos értéke Magyarországon 2,5 százalék, Csehországban és Szlovákiában 5 százalék, Lengyelországban 0,5 százalék évente. Az érintett országok feldolgozószektorainak októberi beszerzésimenedzser-indexe (BMI) már nyilvánossá volt, ez alapján pedig arra lehet következtetni, hogy

nem gyakorolt hatást a botrány az ipar teljesítményére.

Ha a Volkswagen járműveinek kereslete mégis visszaesne, a közép-európai gazdaságokra gyakorolt hatás akkor sem lenne olyan nagy, mint amekkorától többen tartanak. A Volkswagennek ugyanis feltételezhetően módosításokat kell végrehajtania a térségben gyártott típusokon, hogy azok károsanyag-kibocsátása csökkenjen, és ez önmagában is pótlólagos feldolgozóipari aktivitást jelent a régióban.

Viszonylag fényes pont

Emellett az export esetleges visszaesésének negatív növekedési hatásait részben ellensúlyozná az import csökkenése. A közép- és kelet-európai gyártók ugyanis igen nagy mértékben integrálódtak a beszállítói hálózatokba, és ez azt is jelenti, hogy a kész járművek gyártásához nagy mennyiségű köztes részegység importja szükséges.

A3-as készül a győri Audi-gyárban Forrás: ©Stefan Warter/Audi AG/Stefan Warter

Legvégül, ha a VW autóira valóban megcsappanna a kereslet, azt ellensúlyozná más márkák keresletének növekedése, és ebből hasznot húzna Közép-Európa autóipara vagy beszállító szektora is. Mindezt egybevetve a Capital Economics elemzői továbbra is azt várják, hogy Közép-Európa növekedési szempontból a globális feltörekvő térség "viszonylag fényes pontja" marad.

1-1,5 százalékkal lehet kisebb a növekedés

A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) kidolgozták a lehetséges legrosszabbnak nevezett forgatókönyvet, igaz, erre szerintük is kevés az esély. A forgatókönyv szerint, ha a 2009-es pénzügyi válsághoz és az azt követő recesszióhoz mérhető sokk éri, az 1-1,5 százalékot faraghat le az éves cseh és magyar GDP-növekedésből.