Deutsch Tamást tavaly, az internetadó tervezett bevezetése idején nevezték ki az internetről szóló nemzeti konzultáció (InternetKon) előkészítéséért és lebonyolításáért felelős miniszterelnöki biztosnak. A mostani eseményen úgy nyilatkozott, hogy az előterjesztés azt tartalmazza majd, hogy az internethasználatot terhelő áfa 27-ről 18 százalékra csökkenjen, továbbá a kormány a magyar távközlési-hírközlési ágazatot érintő különadót illetően 2016-ban olyan átfogó megállapodást kössön az ágazat szereplőivel, amely előírja, hogy az elkövetkező években milyen ütemezésben, milyen mértékben lehet a különadót csökkenteni.
Emellett olyan programot indítanának, amely szélessávú ingyenes wifihálózat kiépítését teszi lehetővé minden településen legalább egy közintézményben és egy közterületen, valamint jelentős kedvezményeket biztosító internetes alapcsomagot dolgoznának ki - ismertette a javaslatokat Deutsch Tamás.
Ma Magyarországon a háztartások mintegy 41 százalékában nincs internet,
ez 1,7-1,8 millió háztartást jelent.
Ugyanakkor a 16-64 év közötti magyar felnőttek 73-75 százaléka internethasználó.
Deutsch Tamás kifejtette: a hálózatfejlesztési programok azt a célt szolgálják, hogy Magyarországon belátható időn belül nagy mértékben növekedjen az internethasználók és az internet-előfizetéssel rendelkező háztartások száma, hogy három-öt éven belül Magyarország az uniós tagállamok élmezőnyébe kerüljön.
Arról is beszélt, hogy az uniós digitális menetrend szerint 2020-ra minden európai háztartásban elérhetőnek kell lennie a szupergyors internetnek, de Magyarország
ezt a célt már 2018 végére el akarja érni.
Ehhez 80 milliárd forint uniós fejlesztési forrást különített el a kormány, ezt pályázati úton biztosítja a fejlesztések megvalósítóinak. Deutsch Tamás mindemellett az internethasználattal kapcsolatos tudás erősítését a köznevelésben és a felnőttek körében rendkívül lényegesnek nevezte.
Arra is kitért, hogy a nagy internetszolgáltatókat érintő elképzelésekkel egy hétfői egyeztetésen foglalkoznak. Jelenleg Magyarországon az online reklámpiac 50 milliárd forint nagyságrendű, online reklámokra ennyit fordítanak a hirdetők. Ezen összeg 52 százalékát a magyarországi online piacon költik reklámokra, a többit a nagy multiknál - magyarázta.
Mint mondta, míg azonban
az online piac magyar szereplői részt vesznek a közteherviselésben, adózó magyar cégek, a többi nem az.
Tarthatatlan, hogy elképesztő versenyhátrányban vannak a magyar cégek, ezért november közepén olyan javaslatot tesz le a kormány asztalára, amely ezen változtat - hangsúlyozta. Hozzátette: csak olyan megoldás elképzelhető, amely nem jelent terhet egy magyar vállalatnak sem.
Kövesi Gabriella, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács elnöke elmondta: a mai egyeztetés fő témája a megfizethetőség, a hozzáférhetőség volt. Az adók is napirendre kerültek, "hiszen az áfa és a távközlési adó tekintetében Magyarország élen jár az uniós országok közöt", vagyis nálunk a legmagasabb az áfa és a távközlési adó, ezért ezzel a kérdéssel mindenképpen foglalkozni kell - közölte. Kiemelte továbbá az együttműködés jelentőségét az állam, a szolgáltatók és a szakmai szervezetek között.