A Fornetti erős márka, nincs szükség arculatváltásra

Sebastian Gooding, a Fornetti új ügyvezető igazgatója
Sebastian Gooding, a Fornetti új ügyvezető igazgatója
Vágólapra másolva!
Öt éven belül 40 százalékkal növelné az értékesítést és Nyugat-Európában népszerűsítené a magyar pogácsát a Fornetti új tulajdonosa. Az alapító, Palásti József nem tűnik el, de nem lesz napi szerepe a cég jövőjében. Sebastian Goodinggal, a Fornetti ügyvezetőjével beszélgettünk.
Vágólapra másolva!
  • A Fornetti több száz terméke közül a pogácsa iránt a legnagyobb az érdeklődés Nyugat-Európában.
  • A cél, hogy legalább 12-13 országba eljussanak a cég termékei 2020-ra.
  • A Fornetti erős márka, ezért semmi szükség arculatváltásra: a név és a színek maradnak.
  • Az új ügyvezető Magyarországról irányítja a vállalatot, a hét öt napját itt tölti.
  • A Fornetti alapítójának, Palásti Józsefnek a tanácsaira éjjel-nappal számíthat.

A svájci Aryzta AG 60 millió eurót fizetett a magyar franchise-hálózatért. Miért ért önöknek ennyi pénzt ez a magyar cég?

Az üzlet részleteiről nem beszélhetek, de szívesen elmondom, miért tartom ezt jó befektetésnek. Ha a Fornettit tisztán üzleti szempontból nézem, egy fantasztikus sütőipari vállalatot látok. A termelés nemzetközi színvonalon történik, sőt felül is múlja azt, és ugyanez igaz az előállított termékekre is. Pont ilyen bázist szerettünk volna a régióban, és sokkal logikusabb volt a csoport tagjává tenni a Fornettit, mint új vállalatot építeni.

Sebastian Gooding, a Fornetti új ügyvezető igazgatója Fotó: Marton Szilvia - Origo

Hogyan találtak rá a Fornettire?

Már az augusztusi ügylet előtt is, 2015 januárjától együttműködtünk, és nagyon pozitívak voltak a tapasztalataink. A közös munka célja eleinte az volt, hogy az Aryzta támogassa a Fornettit, mi pedig tanuljunk a magyar cégtől. Ez az együttműködés alakult olyan lehetőséggé, hogy megvásároljuk a Fornettit. Az időzítés tökéletes volt, mivel pont ezen a piacon keresett új lehetőségeket az Aryzta.

Miért fontos a kelet-közép-európai piac?

A kelet-közép-európai régió közgazdászszakszóval élve feltörekvő piac, a pékáruk piacának fejlődése pedig különösen felgyorsult: bővelkedik innovációkban és új ízekben. Hatalmas területről van szó, növekvő népességgel és jóléttel, fejlődő infrastruktúrával, és nem utolsósorban remek lehetőségekkel. Engem személy szerint a piac diverzitása is vonz, mert valójában nincs kelet-közép-európai régió, csak kelet-közép-európai országok vannak, amelyeknek megvannak a sajátosságaik. Ezért ezeken a piacokon csak lokális gondolkodással lehet eredményt elérni. Ennek a szemléletnek a megvalósulása a Fornetti, amelyet magyar gyökerű nemzetközi vállalattá kívánunk fejleszteni.

Sebastian Gooding

Sebastian Gooding 1982-ben született. Üzleti és közgazdaságtudományi tanulmányokat folytatott Angliában a Durhami Egyetemen, végzettsége szerint okleveles könyvvizsgáló. Az utóbbi években sikeres ügyvezető igazgatója volt az Aryzta német és lengyel leányvállalatainak, valamint a Bakery üzletág pénzügyi és ügyviteli vezetője volt. A Fornetti alkalmazásában 2015 januárja óta áll, és 2015 augusztusától a cég vezérigazgatója.

Sebastian Gooding házas, három gyermeke van. Szabadidejében a családjával szeret lenni, továbbá síel, búvárkodik, és sokat olvas. Angolul és németül beszél, és magyarul is tanul.

További felvásárlás várható a térségben?

Nem, legalábbis egyelőre biztosan nem tervezünk ilyesmit. A Fornettinek összesen négy üzeme van: kettő Magyarországon, egy Romániában és egy Bulgáriában. Most arra koncentrálunk, hogy ezek bebetonozott tagjaivá váljanak az Aryzta családnak. Természetesen a cél a növekedés, de organikus növekedést szeretnénk, nem további felvásárlásokat.

Hogyan látja a Fornettit öt év múlva ilyenkor?

Néhány éven belül 10 százalékkal, 2020-ra pedig 30-40 százalékkal szeretnénk növelni az eladásokat. Öt éven belül mind a négy péküzemünkben új termelési technológiát kívánunk telepíteni, és az a cél, hogy eljuttassuk a Fornetti termékeit minden európai országba, ahová ez logisztikailag megoldható. A célom az, hogy legalább 12-13 országba eljusson a Fornetti 2020-ra. Ezenkívül egy boldog, pozitív céget szeretnénk, amely büszke arra, hogy a magyar tagja lehet egy nemzetközi cégcsoportnak.

A Fornetti minden fronton további növekedésre törekszik Forrás: Sebes Miklós - Origo

Folynak már beruházások a célok megvalósítása érdekében?

Az első jelentős beruházás októberben ér véget. Egy új bútorgyárat indítunk a Fornettinek, amelynek köszönhetően háromszor annyi boltot tudunk ellátni a szükséges üzletberendezésekkel, mint most. Ez azért fontos, mert a következő két-három évben jelentősen növelni szeretnénk a franchise-partnereink számát. Továbbá a logisztikai fejlesztésekre koncentrálunk most, valamint modernizáljuk és bővítjük a gépjárműflottánkat. Ezek a beruházások mind a tervezett növekedést szolgálják.

Ehhez gondolom több munkaerőre is szükség lesz.

Igen, új munkahelyeket fogunk teremteni Kecskeméten, és ezzel növeljük a termelési kapacitásunkat. Jelenleg 60-75 új munkatársat keresünk, az év végére pedig összesen 100 fővel szeretnénk növelni a munkaerő-állományt.

Mi az, amit annyira jónak lát, hogy semmiképp sem változtatná meg?

Amit már kezdettől fogva kiemelkedőnek tartok, az a termékek iránti elkötelezettség. Ez a legjobb péküzem, amelyet valaha láttam termékbiztonság, higiénia és a munkavédelem szempontjából egész Európában. Az is lenyűgöz, hogy mekkora figyelmet fordítanak a vállalatnál a folyamatos termékfejlesztésre.

Aryzta AG

Az Aryzta a világ egyik legnagyobb fagyasztott pékipari termékeket gyártó és forgalmazó vállalata. A vállalatcsoport főleg szakmai befektetésekkel és akvizíciókkal biztosítja a bővülését. Szakmai befektetőként több neves nyugat-európai sütőipari vállalat sikeres terjeszkedésében vállalt szerepet. Néhány hete sokat szerepelt a neve világsajtóban, mert felvásárolta az ír La Rousse Foods ételbeszállítót.

A kínálatban hoz változást, hogy a Fornetti az Aryzta tagja?

Igen, van néhány a nyugati országokban népszerű termék, amelyeket a magyar értékestés be szeretne hozni, például cookie-k és fánkok (doughnut). De az igazi célunk inkább az, hogy Fornetti termékeket juttassuk el minél szélesebb körben a nyugat-európai piacokra.

Mondana példát?

A Fornetti több száz terméke közül a pogácsa iránt a legnagyobb az érdeklődés, úgyhogy először ez lesz a fókuszban. Egyelőre Dánia, Németország, Svájc és Lengyelország mutat érdeklődést, de a pogácsán kívül más termékeket is ki szeretnénk majd próbálni. Azon van a hangsúly, hogy a Fornetti termékeit megkedveltessük az Aryzta-csoport partnereivel, és ezen keresztül a fogyasztóival. Persze vannak ízlésbeli különbségek, amelyek miatt nem minden lehet sikeres mindenhol: a németek például szívesebben fogyasztják az almás, és kevésbé meggyes péksüteményeket. De ezek valójában apróságok, a minőség sokkal fontosabb kérdés, illetve az áron is múlik, hogy egy termék sikeres lesz-e egy adott országban.

Sebastian Gooding 30-40 százalékkal növelné az eladásokat 2020-ra Fotó: Marton Szilvia - Origo

Mi történik majd a Fornetti arculatával?

A Fornetti egy erős márka, és ennek része az arculat is, amely úgy jó, ahogy van. Ami viszont fontos, az a hálózat egységesítése: ha a vásárló belép egy Fornetti üzletbe, ugyanazt az élményt és ugyanazokat a termékeket kapja, bármelyik országban vagy városban jár is. Arculatváltásra semmi szükség, egészen biztos, hogy sem a nevet, sem a színeket nem fogjuk lecserélni.

Mik most a legfontosabb elvárások önnel mint a Fornetti új ügyvezetőjével szemben?

Megvenni egy vállalatot a legkönnyebb része egy felvásárlásnak, gondját viselni már nehezebb. Fő feladatom, hogy stabilitást, illetve lehetőségeket biztosítsak a Fornettinek a jelenlegi színvonal megtartása mellett. Minél több országban lesz jelen a Fornetti, annál sokrétűbb a szabályozás, amelynek meg kell felelni, annál több a nyelvi akadály, amelyet át kell hidalni, illetve nagyobb a hálózat, több a kapcsolat, és szerteágazóbb ellátási lánccal kell dolgozni. Szeretném minél jobban kezelni ezeket a változásokat.

Milyen vezetőnek tartja magát?

Pozitív, mentor hozzáállású vezetőnek tartom magam, aki támogatja és vezeti az embereket. Kiemelten fontosnak tartom a tervezést, mert semmit sem tudok megváltoztatni egyik napról a másikra, 6–12 hónap alatt viszont szinte bármit megoldható.

Úgy érzi, hogy elfogadják a Fornetti alkalmazottai?

Kedvelni egy vezetőt nem egyszerű dolog, főleg, ha nem ismerjük az illetőt. Mind az ezer-ezerkétszáz alkalmazottat még nem ismerhettem meg személyesen, de igyekszem mindenkire odafigyelni. Az a célom, hogy ha 6-12 hónap múlva kérdez meg valakit, akkor azt mondják, hogy Seb Gooding mindent megtesz a Fornettiért. Mi most a Fornettit nemzetközi nagyvállalattá alakítjuk, ami egy más típusú irányítást és üzleti modellt követel. Nem a személyiségem a lényeg, hanem az, hogy a munkatársaim is sikerként éljék meg a közös munkát.

Megnyugtatja, hogy számíthat Palásti Józsefre, a Fornetti alapítójára Fotó: Marton Szilvia - Origo

Mi lesz a Fornetti alapítójának, Palásti Józsefnek a szerepe a cég jövőjében?

Palásti úr személyesen engem fog tanácsadóként támogatni a Fornetti márkanagyköveteként. Gondolom, senkit sem lep meg, hogy Palásti urat továbbra is rendkívül foglalkoztatja a Fornetti sorsa. Nem tűnt el, de nincs is napi szinten szerepe a vállalat működésében. Főleg piaci ismereteivel és cégtörténeti információkkal segít megérteni a cég működését, korábbi döntéseit, és formálni a Fornetti jövőjét. Éjjel-nappal számíthatok rá telefonon, de Kecskeméten 15 percre lakik az irodától, így szinte bármikor találkozhatunk is.

Honnan irányítja most a vállalatot?

Magyarországról, a hét öt napját itt töltöm. Kecskeméten van az irodám, miközben sokat utazom, főleg Romániába és Bulgáriába, de ezek is mind a Fornettivel kapcsolatos utazások.

Jól érzi magát Magyarországon?

Remekül. Itt töltöttem a nyarat, és a családom is sokat volt itt velem. Jó látni, hogy Magyarországon ilyen gyorsan változnak a dolgok. Budapesten például január óta egész városrészeket építettek újra. Az is tetszik, hogy itt fontos szerepe van a kis- és középvállalkozói szektornak, erős a vállalkozói szellem. Nem ismerek olyan magyart, akinek ne lenne vállalkozása, vagy épp ne azon gondolkodna, hogy indít egyet. Mindenki tele van ötletekkel, és úgy érzi, hogy tehet valamit. Ez mind nagyon szimpatikus.