Egyre nagyobb a szakadék a milliárdos kuponpiacon

kupon, bón, kedvezményes, kedvezmény vásárlás
French money.
Vágólapra másolva!
Októberben ismét nagy lendületet vett az online kuponozás, már elkezdődött a karácsony előtti ajándékvadászat és az őszi wellnessezés időszaka. Ennek apropóján utánajártunk, mi történik ezen a milliárdos piacon, és kinek éri meg kuponozni.
Vágólapra másolva!

Nagyjából öt éve érte el Magyarországot a „kuponláz”, azóta a közösségi vásárlóoldalak több ezer regisztrált tagot juttatnak kedvezményes szolgáltatásokhoz, és egyre gyakrabban termékekhez is. De a vállalkozásoknak miért éri meg olcsóbban adniuk a szolgáltatásaikat? Csak „lufi” a kupon, vagy valós érték van mögötte? Két hónapos nyár végi és beiskolázási pihenő után októberben ismét elkezdett dübörögni a kuponozás.

Jelentős a piac

Bruttó 16,5 milliárd forintra duzzadt tavaly az online napi ajánlatok összesített forgalma Magyarországon az eNET januári felmérése szerint. Ez az összeg az általános kínálatú bónuszos/kuponos oldalak, a kedvezményes szállásértékesítésre szakosodott szereplők és az online vásárlói klubok piacának forgalmát mutatja.

A sokat érő cetlik Forrás: Photononstop/Philippe Turpin

Az általános bónuszos/kuponos oldalak az idei év első kilenc hónapjában megközelítőleg négymilliárdos forgalmat bonyolítottak, ami 18 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. Pintér Róbert, az eNET kutatásvezetője szerint ebből a számból nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, mert a növekedés csak a magasan piacvezető szereplőre igaz.

Rendíthetetlenül az élen

A januárban közzétett felmérés szerint a Bónusz Brigád tavaly bruttó 3,4 milliárdos forgalmával 37 százalékos növekedést ért el 2013-hoz képest.

Jelenleg közel 90 százalékos a piaci részesedése.

Ez az erős növekedés azért is kiemelkedő, mert az általános kínálatú piac többi szereplőjénél csökkenést mértek. Második helyen állt a korábban Kupon Világként ismert, ma már román tulajdonban lévő Zumzi, ami egyre kevésbé van jelen a magyar piacon. A harmadik dobogós a Napideal! volt.

Újdonság olcsóbban

A két toplistás magyar szereplővel beszélgettünk a piac trendjeiről. „Induláskor a szépségipar szolgáltatásai mentek nagyon, a női vásárlók voltak a fókuszban, és ugyan a vevők 70 százaléka még mindig a gyengébbik nemhez tartozik, kicsit tompult ez a trend. Néhány éve nagyon megerősödött az utazások iránti kereslet, ezért sokan arra specializálódtak.

Nagyon népszerűek még az orvosi ajánlatok, ezek között is a fogászat a legkedveltebb.

Az elmúlt 1-2 évben a termékértékesítés is helyet kapott a kuponok piacán, ugyan ezen a területen kisebbek a kedvezmények, viszont óriási a kínálati paletta” – mondta Várda Eszter, a Napideal! értékesítési vezetője.

A kereslet szezonálisan is erős ingadozásokat mutat. Ősszel a wellness, a tanfolyamok, a karácsonyi ajándékok és az adventi utazások népszerűek. Év elején a nyári utazásoké és a Valentin-napé a főszerep. Utóbbi alkalomra páros programok és luxusszolgáltatások a legkeresettebbek. Tavasszal és nyár elején a szabadidős programok és a nyaralások iránt van nagyobb érdeklődés.

A Bónusz Brigád egyik tulajdonosa, Heller Gábor azt emelte ki, hogy a bónuszoknak köszönhetően sok új szolgáltatás robbant be hamar a köztudatba. „Nagyjából indulásunk után fél évvel jött be a halpedikűr. Óriási szenzáció volt, és sok vállalkozás kezdte kínálni, rajtunk keresztül lett ismert ez a szolgáltatás. A szabadulós játékok 2013-ban voltak nagyon népszerűek, jelenleg a különböző nemzetek konyhái, orvosi kezelések tekintetében pedig a lézeres látásjavítás a legkeresettebb. Emellett az élményközpontú szolgáltatások élik virágkorukat” – mondta Heller Gábor.

Miért éri meg?

Amikor 70-80 százalékos kedvezménnyel hozzá lehet jutni egy-egy szolgáltatáshoz, akkor mindenkiben felmerül a kérdés: miért éri meg a vállalkozóknak ennyire olcsón adniuk a szolgáltatásaikat? „A partnereink 99 százaléka kkv. Rengeteget költünk hirdetésekre, naponta 2-2,5 millió embert érünk el, a partnereinktől viszont csak sikerdíjat kérünk. Egy induló vagy kisvállalkozás ennek töredékét sem tudja reklámra költeni. Emellett nagyon sok marketinginformációt tudunk nekik adni, és egy komplex képet a vásárlóikról” – emelte ki a Bónusz Brigád egyik tulajdonosa.

Reklámnak is sokan használják a bónuszokat Forrás: Origo

Arra viszont mindkét cég felhívja a vállalkozók figyelmét: okosan kell bánni a bónuszokkal és kuponokkal ahhoz, hogy elérjék a kívánt célt.

hiszen ha mindig 70 százalékos kedvezménnyel adja a szolgáltatását, akkor miért menne hozzá vissza a vásárló teljes áron? Azt szoktuk javasolni, hogy évente csak néhány alkalommal szervezzenek kuponkampányt, saját akciókat is tervezzenek, regisztráltassák a vásárlókat” – hangsúlyozta Várda Eszter.

A kedvezmények célja az, hogy a vásárló egyszer kipróbálja, megszeresse, és utána törzsvendég legyen. Erre minden esély megvan. Nem szabad azonban megfeledkezni a „kuponvadászokról”, akik csak és kizárólag kuponnal veszik igénybe a szolgáltatásokat.

Beszéljen a tapasztalat

„Egy jó reklámként tekintettünk a bónuszokra, és úgy gondoltuk, hogy hasznos. Szerencsére már elég népszerű az éttermünk, de alkalmanként szoktunk bónuszozni, hiszen

– mondta Horner Zsolt, a Papírtigris étterem társtulajdonosa.

Miért szeretik a vásárlók?

Rendkívül evidensnek tűnik a válasz arra a kérdésre, hogy miért kedvelik a bónuszokat és a kuponokat a vásárlók? Ki ne szeretne hatalmas kedvezménnyel hozzájutni egy-egy szolgáltatáshoz vagy termékhez? Ennél viszont egy kicsit több van a háttérben.

A közösségi vásárlóoldalon a korábbi vevők értékelik és véleményezik az adott vállalkozást és szolgáltatását. Ahol nem jók a visszajelzések, vagy

több panasz is érkezett a vevőktől, azzal a céggel nem működik tovább együtt az oldal.

„Kérünk értékelést a vásárlótól, és ezt változtatás nélkül kitesszük az oldalra. Ha nem érik el a 3,75-ös átlagot az értékelések, akkor az többet nem jelenhet meg az oldalon” – mondta Heller Gábor. Persze panasz nemcsak a vásárló oldaláról érkezhet: ha egy szolgáltató jelzi, hogy probléma volt a vendéggel, akkor a vásárló oldalán is szankciók lépnek életbe. Fontos, hogy mindkét félnek megérje a kedvezmény, ne pedig pluszmacerát jelentsen.

A kuponos vásárlóknak több mint kétharmada nő, és szintén ekkora arányban a 20 és 45 év közöttiek körében a legnépszerűbb. Mindemellett - ugyan már több vidéki nagyvárosban is terjednek az online kuponok, mégis - a vásárlók több mint 70 százaléka Budapesten és agglomerációjában él.

Az újdonságok is nagyon vonzók, viszont benne van a pakliban, hogy talán mégsem tetszik majd a választott szolgáltatás, ugyanakkor mivel olcsón lehet kipróbálni, a kísérletező nem bukik rajta akkorát.