Akár harmadával is csökkenti az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igényt a kiskereskedelmi üzletekben az ún. polcrakész, vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások alkalmazása. A Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) szakértőinek becslése szerint jelenleg a
diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban,
míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya 40 százalék körül mozog.
Az innovatív csomagolások nyújtotta versenyelőnynek is köszönhető, hogy a diszkontláncok piaci részesedése folyamatosan nő.
A boltoknak költségszempontból elsődleges fontosságú, hogy az árut a lehető legkevesebb eladó, a leggyorsabban, és a vásárlókat a legkevésbé zavarva legyen képes a polcokra kihelyezni.
A kereskedelmi láncok részéről egyszerre elvárás, hogy a csomagolás legyen praktikus, erős és esztétikus, hiszen
a csomagolás nem csak védi az árut, hanem jó felületet kínál az értékesítés támogatására is.
Több felmérés is megerősítette, hogy fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során.
Az SRP csomagolásokon belül főleg az ún. Twin-Box csomagolások egyre keresettebbek. A
Twin-Box egy két részből álló ikerdoboz, amelynek felső része egy alul nyitott, erős, de egyszerű doboz;
míg az alsó rész a kínáló csomagolás, amely egy kevésbé erős, de igényes nyomdatechnikai megoldásokat hordozó doboz. A megoldás lényege, hogy az áruházakban egyetlen mozdulattal eltávolítható a dobozok felső része. Így a szállítói csomagolás egyetlen pillanat alatt fogyasztói csomagolássá alakítható. „A polcrakész csomagolások az élelmiszeriparban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, ahol különösen fontos, hogy egyszerre legyen látható a termék, és tegye azt minél vonzóbbá a csomagolás” – mondta Sigray Mária.