Saját repteret követelnek az indiai gazdagok

India Airbus reptér
An Airbus SAS A320 aircraft operated by IndiGo flies over slum housing
Vágólapra másolva!
India gazdasága éves szinten hét százalékkal növekszik, a repülőterek túlterheltsége miatt azonban sokszor a befektetők, illetve a vagyonos rétegek magángépei sorolódnak hátra. Olyan drasztikus a késések mértéke, hogy az indiai tehetős üzletemberek egy - kizárólag az ő magángépeik számára fenntartott - új repülőtérért harcolnak.
Vágólapra másolva!

A feltörekvő ázsiai országban egy külön csoportosulás alakult a kissé szokatlan, viszont érthető terv kivitelezésére. Az Üzleti Légiközlekedés Szövetség nemrégiben a kormányhoz fordult, hogy a Mumbaitól - India pénzügyi központja - 137 kilométerre található katonai repülőteret kizárólagos használatra enegedjék át a magánrepülőgépeknek - közölte a Bloomberg.

Jelenleg nincsen kiváltságok

Mumbai reptere annyira túlzsúfolt, hogy a kisebb magánrepülőgépeknek, amelyek eleve legalább 2 napot kívánnak a pénzügyi központ városában állomásozni, több száz kilométerrel odébb kell parkoló helyet keresni más reptereken. Sőt, az üzleti céllal repkedő magánrepülőgépek fel- és leszállási ideje is korlátok közé van szorítva: érkezni csak reggel 8 és 10 óra között lehet, felszállni pedig 17 és 19:30 óra között, kvázi 'igazodva' a napi munkaidőhöz.

Még a milliárdos Poonawalla családnak sincs fix parkolóhelyen a mumbai-i reptéren, a 118 kilométerre fekvő Pune városában kell állomásozni a magánrepülőnek. Ázsiai legnagyobb vakcinagyártó cégének vezére, Adar Poonawalle szerint

akár 3-5 napba is telik, még megkapják a felszállási engedélyeket, holott normális esetben ennek maximum 3-5 órát kellene igénybevenni.

Ha bármilyen változtatást akarnak eszközölni (például az indulás időpontjában), azt is két napba telik elintézni. "Így egyáltalán nem lehet előre tervezni, az üzleti világ nem így működik, ezen sürgősen változtatni kell" - panaszkodik Poonawalla.

Túlzsúfoltsággal küzd a mumbai-i reptér Forrás: AFP/Punit Paranjpe

Fejlődni kell

A repülési szövetség ugyancsak aggasztónak tartja, hogy nemcsak a magángép, de a teljes indiai repülőgép flotta bővülési üteme riasztó mértékben lecsökkent, így nem tudják kiszolgálni az országba irányuló üzleti igényeket. Indiában jelenleg 125 darab magánrepülőgép üzemel, míg ezzel szemben Kína 330-at tud felmutatni.

Nagyon úgy tűnik, hogy recesszióban van az iparág. Már az elmúlt 7-8 esztendőben is csökkent a növekedési ütem, de az idei évben már stagnálás várható - mondta Jayant Nadkarni, a szövetség elnöke.

Az indiai repülőgép-flotta növekedési ütemének alakulása 2008 óta Forrás: Bloomberg, Business Aircraft Operators Association

Az igények pedig nem lesznek kisebbek, hisz India jelenlegi lakosságát 1,27 milliárd főre taksálják, területe pedig a világon a hetedik legnagyobb. Az országban sok száz kisebb reptér található, csak hogy ezek túlnyomó többsége nem képes kereskedelmi forgalomban üzemelő repülők fogadására.

Az indiai vagyonosok száma és gazdagságuk nagysága is kimagasló ütemben duzzad, tavaly itt mérték a leggyorsabb expanziót a világon: összesen 785 milliárd dollárnyi (az éves magyar GDP hétszerese!) összeggel lettek gazdagabbak.

Fényesebb jövő

Bombardier azonban a mostaninál fényesebb jövőt vetít előre az indiai légiközlekedésnek. Számításai szerint míg Indiában közel 900 százalékos növekedés (ezáltal 1320-ra emelkedik a darabszám) várható a repülőgépek számában, addig Kínában "csupán" 600 százalékos bővülés jöhet 2033-ig (így érheti el a 2525 repülőből álló flottát). India kilátásai biztatóak a jövőre nézve, de ehhez elkerülhetetlen az infrastruktúra fejlesztése, az adók és a bürökrácia mérséklése.

Az indiai légitársaságoknak 1740 új gépre lesz szükségük az elkövetkező 20 évben.

A Boeing kalkulációja szerint a teljes beszerzés értéke elérheti a 240 milliárd dollárt (ez az éves magyar GDP közel kétszerese).

Az Air India légiutaskísérői Forrás: AFP/Raveendran

Lépéskényszerben

Több befektető is üdvözli az indiai kezdeményezést, hiszen a rohamléptekben fejlődő országban egyre többen látnak fantáziát, de ehhez elengedhetetlen a gördülékeny odajutás biztosítása is.

Egy magánrepülőgép utas nettó értéke kilencszer magasabb, mint egy átlag utasé

- véli Fabrizio Poli, a Tyrus Wing egyik vezetője. A légi közledési vállalat első emberének véleményét osztják Dubajban is. Mark D. Martin, a Martin Consulting alapítója szerint, ha a kormány nem javít a lestrapált indiai légi közlekedés helyzetén, az könnyen az országba irányuló befektetések megtorpanásában is visszaüthet.

Nem hagyják szó nélkül

Az indiai kormány ezzel a kérdéssel azonban szorított helyzetbe került. Ha elősegíti a legvagyonosabbak gyors és kényelmes utaztatását, magyarán kivételez velük, akkor azt vajon miként fogadja majd az a 750 millió indiai választópolgár, akik kevesebb mint két dollárból (kb. 550 forint) kénytelenek nap mint nap megélni.

Pillanatkép az indiai szegénység mindennapjaiból Forrás: AFP/Sajjad Hussain