Egyre bizakodóbbak a családi vállalkozások

Nemsüti, vegetáriánus, húsmentes, kkv, családi vállalkozás, büfé
A Hold utcai bisztróban balról jobbra Krisztián és Zsóka, a tulajdonosok, mellettük András, Dóra, Samu, Panni
Vágólapra másolva!
Egyre bizakodóbbak a családi vállalkozások Európában, így Magyarországon is. Leginkább a növekvő verseny és a képzett munkaerő megtartása miatt aggódnak, míg legfőbb céljuk a növekedés, amit főként az új üzleti lehetőségek kiaknázásán keresztül szeretnének elérni - derül ki a KPMG nemzetközi felméréséből.
Vágólapra másolva!

Az könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó társaság a European Family Businesses-szel közös felmérése során 25 ország 1400 családi vállalkozását kérdezték meg. A kutatásból kiderült, hogy a családi vállalkozások vezetőinek többsége optimista a jövőt illetően. Magyarországon leginkább az exportra termelők derűlátóak. Ugyanakkor aggódnak a növekvő verseny és a képzett munkaerő megtartásával kapcsolatos nehézségek miatt. Sokan terveznek stratégiai változtatást a következő egy évben.

Óriási a jelentőssége

A családi vállalkozások továbbra is jelentős gazdasági szereppel bírnak. Az Európai Unión belül több, mint 14 millió családi vállalkozást tartanak nyilván, foglalkoztatottjaik száma pedig meghaladja a 60 millió főt, ami az összes foglalkoztatott 40-50 százalékát jelenti.

A családi vállalkozások optimizmusához a teljesítményük is hozzájárul Forrás: Erdőháti Áron

Nőtt az optimizmus

Az első felmérés (2013. december) óta 54 százalékról 75 százalékra emelkedett azon válaszadók aránya, akik szerint jók a kilátások. Bár az optimizmus a családi vállalkozásokra általánosságban igaz, az elégedettség mértéke függ a társaság méretétől. Míg a kisvállalkozások körében 66, addig a nagy vállalkozások esetében 81 százalékos volt a pozitív visszajelzések aránya.

A társaságok optimizmusa a teljesítmény alapján is megalapozottnak mondható.

A válaszadóknak mindössze 16 százaléka számolt be forgalomcsökkenésről, ami 50 százalékos visszaesés a két évvel ezelőtti felméréshez képest. 58 százalékuk szerint nőtt, 26 százalék pedig úgy látja, stagnált a forgalom.

Nehéz megtartani a képzett munkaerőt

A családi vállalkozások számára jelenleg a növekvő verseny jelenti a legnagyobb kihívást (37 százalékuk szerint). Nem meglepő, hogy a jól képzett munkaerőért folytatott verseny folyamatosan nőtt az elmúlt két évben, hiszen ez a jövőbeli siker kulcsa.

A megkérdezettek 33 százaléka aggódik amiatt, hogy képes lesz-e versenyben maradni, illetve kiválasztani és megtartani a jól képzett munkaerőt.

Az első felméréshez képest jelentős változás, a jól képzett munkaerőért való versengés akkor még nem szerepelt az öt legnagyobb kihívás között. Ez figyelmeztetés lehet a családi vállalkozások számára, a verseny ugyanis korlátozhatja jövőbeli lehetőségeiket. A hazai családi vállalkozások esetében az európai átlagnál nagyobb probléma a szakképzett munkaerő megtartása.

Stratégiaváltásra készülnek

A családi vállalkozások számára fontos a hosszú távú stratégiában való gondolkodás. Az idei felmérés eredményei szerint a megkérdezettek 41 százaléka tervez stratégiaváltást a következő 12 hónapban. Közülük 26 százalék az irányítást, 20 százalék pedig a tulajdonrészt adná át a következő generációnak. Ezek az eredmények megerősítik azt, ami már a korábbi felmérésekből is látszott:

a családi vállalkozások számára különösen fontos, hogy a következő generáció vigye tovább a vállalkozást.

A felmérés szerint a hazai családi vállalkozások még csak gondolat szinten foglalkoznak stratégiaváltással, esetleg generációváltással, de részletes tervet még nem dolgoztak ki.