Tematikus parkokat hoz létre a Disney, 2017 elején kezdődik meg a Star Wars parkok építése Kaliforniában és Orlandóban – számol be hírlevelében az Equilor. A szórakoztató létesítmények valamennyi alkalmazottja a filmek szereplőinek jelmezét viseli majd és a látogatók átélhetik élőben is a sorozatban látott csatákat, valamint szimulátor segítségével vezethetik a Millenium Falcont is. Pénzügyi terveket még nem tett közzé a Disney, de már az ismertetett tervekre majdnem 2%-ot emelkedett az árfolyam.
Egy Disney parkban 8 dollárba (2240 Ft) kerül egy szelet pizza. Felháborító, igaz? De mi lenne, ha hozzádobna még száz dollárt (28 ezer forint), ennyiből ugyanis máris vehet egy kis részt a vállalatból. Na, melyik a jobb üzlet? Ha a részvényt választotta, gratulálunk, Ön egy igazán okos vásárló – így vezeti fel a Disney-ről szóló véleménycikkét Michael Brush amerikai gazdasági újságíró, részvényelemző a Marketwatchon.
A kérdés azonban becsapós, a Disney ugyanis nem lenne valami jó alku a drága pizza szelet nélkül, az ugyanis mindent elmond a vállalatról. A Disney márka még mindig hihetetlenül erős, annyira, hogy igazi bástyaként védi a vállalatot. Ez segíti a céget abban, hogy szembe tudjon nézni az átalakuló szórakoztatóipar kihívásaival.
Brush szerint ezért feleslegesen pánikolnak a befektetők a Disney visszaeső kábeltelevíziós bevételei miatt, hiszen a változó televíziós fogyasztási szokások között egyre többen választanak olcsóbb, rugalmasabb, úgynevezett a la carte programkínálatú szolgáltatókat, mint például a Netflix. Emiatt több befektetője is a Disney elhagyásán gondolkozik, de az elemző szerint nagy hibát követnek el, mert a mesegyár elképesztően erős márkája megint nyerni fog.
Mickey egérnek mindene megvan, amit csak kívánhatunk
Brush szerint ennek az egyetlen egyszerű oka az, hogy a Disney-nek mindene megvan, amit csak a vevő akar: a megfelelő tartalom. Éppen ezért várakozásai szerint a Disney profitálni fog abból is, ha a kábelcsatornák előfizetéseit visszamondják. Bob Iger, a Disney vezérigazgatója is ezt mondta a befektetőknek a cég múlt heti gyorsjelentének közlése során.
Mindenkinek a mi tartalmunk kell, nélkülünk nem indítják el az adást
– mondta a vezérigazgató arra utalva, hogy hiába lesz karcsúbb a csatornakiosztás, a Disney tartalmára mindenhol van igény.
A Nielsen legutóbbi felmérésében hagyományos kábeltévés előfizetőket és fiatal, már inkább saját szelektálás alapján tévéző nézőket, hogy milyen tévés tartalmat szeretnek a legjobban. Mindkét csoport ugyanazt válaszolta: híreket, élő sportközvetítést és a főműsoridős darabokat. Érdekes módon a Disney-nek mindhárom erőssége, hiszen a jövőben
az ABC hálózatán beszáll az élő futball, kosárlabda, baseball és az egyetemek, főiskolák sporteseményeinek közvetítésébe is.
Omar Sheikh, a Credit Suisse elemzője szerint a Disney-nek az online streaming rendszerben sugárzott adásokban is ugyanúgy meglesz a helye, mint ahogyan a hagyományos kiosztású kábelcsatornákon. Sheikh egyébként felülteljesítő minősítést adott a Disney-re, és 130 dolláros célárfolyamot adott a részvényre.
Larry Haverty, a Gabelli Multimedia Trust portfóliómenedzsere szerint is túlságosan szigorúan bűntetik a befektetők Mickey egeret, pedig szerinte is a Disney van a tápláléklánc csúcsán.
Ezért is mondhatta Bob Iger Disney-vezér, hogy
minden látszat ellenére az olyan on-demand szolgáltatók, mint a Netflix, nem ellenségek, hanem szövetségesek.
„A Netflix nagyon fontos partnerünkké vált, jelentős mértékben vásárolja a hagyományos műsorainkat” – mondta Iger. A Disney-nek tehát elég erős és megkerülhetetlen könyvtára van, a szuperhősöktől egészen Hamupipőkééig.
Azonban az erős márkán és tévés tartalmain kívül a Disney-nek számos más katalizátora van, ezek egyike pedig Kínában van, a mesegyár ugyanis tavasszal nyitja meg legújabb tematikus parkját, méghozzá Sanghajban. Jason Moser, a Motley Fool részvényelemzője szerint
a játék főszereplője pedig a kínai középosztály.
„Egy ilyen hatalmas országban ez egy óriási lehetőség a vállalat számára” – mondta Moser. A Disney tehát várhatóan nem drága pizzát, de annak kínai megfelelőjét árulja majd a legújabb meseparadicsomában.
Omar Sheikh, a Credit Suisse elemzője szerint a tematikus parkok
mintegy évi 7,1 százalékos bevétel növekedést hoznak majd a Disney konyhájára.
Számításai szerint a vállalat 2020-ra elérheti a 22,7 ezermilliárd dolláros bevételt.
Az Egyesült Államokban a magas belépők és a drága pizza miatt csak lassan, mindössze 4 százalékkal nőtt a látogatók száma, az egy főre eső költés pedig csak 2 százalékkal tudott feljebb kúszni.
Az aggodalomra már csak azért sincs olyan nagy ok, mert itt van a láthatáron a Disney
másik nagy katalizátora, a Star Wars sorozat hetedik része, az Ébredő erő
, amely várhatóan december 18-án kerül az amerikai mozikba. A befektetőknek azonban nem kell eddig várni a jussukra, ugyanis a
„Force Friday” már szeptember 4-én elindul
, ekkor kerülnek ugyanis a boltokba a legújabb Star Wars epizódhoz kapcsolódó merchandising termékek, amelyek várhatóan elengendőek lesznek ahhoz, hogy megdobják a Disney harmadik negyedéves eredményét.
Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy a Disney üzleti modellje – miszerint az értékesítés nem ér véget a filmvásznon – működik, és a kapcsolódó termékek, valamint a tematikus parkok mintegy 20 százalékos bevétel növekedést is képesek produkálni a Credit Suisse elemzője szerint.
És ha mindez még nem lenne elég meggyőző, akkor Moser hozzáteszi, hogy a kaliforniai Disneyland szomszédságában van a Disney-nek egy parcellája, amelyen az elkövetkező három évben
a Star Wars tematikus park is megépülhet
, természetesen drink bárral együtt, hogy legyen mivel leöblíteni a 8 dolláros pizzaszeletet.