Öt tévhit az értékesítői munkáról

értékesítés, meggyőzés, érvelés, telefonálás
Receptionist using telephone headset
Vágólapra másolva!
Az értékesítési munkára nehéz jó szakembert találni, mert sokan a túlzott rámenősséggel és az erőszakos nyomulással azonosítják ezt a munkakört.  Ha úgy gondolja, a visszautasítás sértő, a kérdezés pedig tolakodó, akkor hadd győzzük meg az ellenkezőjéről. Ha pedig értékesítéssel foglalkozik, akkor felejtse el ezeket a tévhiteket.
Vágólapra másolva!

Az értékesítéstől sokan ódzkodnak mondván, hogy nem nekik való. A legtöbb állásra igaz, hogy nem való akárkinek, de az értékesítéssel kapcsolatos előítéletek főleg tévhitekből következnek. Grant Cardone amerikai értékesítési tréner és szakértő összegyűjtötte ezeket, hogy megmutassa, nem is olyan nehéz az eladás.

Az értékesítés nem a jópofizásról és a nyomulásról szól Forrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou

1. Az értékesítés alsóbbrendű munka

Ha már egy kis ellenérzésünk vagy előítéletünk van az értékesítéssel szemben, biztosan nem tudjuk jól végezni. Sokan élnek abban a hitben, hogy amit az értékesítő csinál, az helytelen és etikátlan. Gyakran maga az eladó és így gondolkodik, ami miatt nem is tudja jól végezni a munkát. Azok lesznek igazán sikeres salesesek, akik büszkék a munkájukra, mert tudják, hogy eladások nélkül megállna az élet.

2. A rámenősség rossz tulajdonság

Mindannyiunk környezetében vannak olyanok, akik megpróbálják elhitetni, hogy az önérvényesítés mindenképpen erőszakos, és ezért elítélendő dolog. Ebből az is következik, hogy jobb kerülni az értékesítői munkát, illetve minden olyat, amihez szükség van meggyőzésre, tárgyalásra, vitázásra és vállalkozói hozzáállásra. Hallotta már, hogy minden gyémánt csupán szén addig, amíg megfelelően meg nem csiszolják. Az embereknek is szükségük van egy kis ráhatásra ahhoz, hogy döntéseket hozzanak és vásároljanak. Ha valaki nem képes profin érvelni és kezelni az ilyen helyzeteket, az nem személyiség, hanem képzettség kérdése, vagyis tanulással megoldható a probléma.

3. A visszautasítás sértő

Senki sem szereti, ha visszautasítják, de ha valaki túl érzékenyen reagál és napokig nem tud továbblépni, akkor az értékesítés tényleg nem az ő világa. Azonban nemcsak az eladás lesz így nehéz, hanem maga az élet, hiszen az emberek sokféle helyzetben és gyakran mondanak nemet egymásnak. Az a legjobb, ha megtanuljuk helyén kezelni az elutasítást: sose vegyük magunkra a nemet, főleg az eladásnál, hiszen nem nekünk szól, hanem ajánlatnak. A nemet igenné alakítani pedig valódi értékesítői készség, amely tanulható és a sikeres eladás egyik feltétele.

A visszautasítást ne vegyük személyes sértésnek Forrás: PhotoAlto/Ale Ventura

4. Az ár az eladás kulcsa

Aki azt gondolja, hogy az alacsony ár az eladás kulcsa, óriásit téved. A világ termékeinek 99 százaléka helyettesíthető olcsóbb alternatívával, legyen szó pénztárcáról, telefonról, autóról vagy akár biztosításról. Ezeknek a dolgoknak a nagy része nem is létszükséglet, így ha az áron múlna minden, egyszerűen nem vennék meg őket. Az ár csak mítosz, és ezt mindenkinek be kell látnia, aki jó akar lenni az eladásban.

5. Kérdezni tolakodás

Aki nem mer kérdezni, és attól tart, hogy bizalmaskodónak fogják tartani, nem lesz sikeres tárgyaló fél, ahogy ügyes értékesítő sem. Bizonyos kérdéseket meg kell tanulni feltenni, például, hogy a másik mióta dolgozik az adott cégnél, mennyi a bevétele vagy, hogy ki a döntéshozó. Ha nem tudunk megbarátkozni ezekkel, a kérdésektől való rettegés fogja meghatározni az értékesítői munkában elért teljesítményt, ami szinte biztos, hogy nem vezet jóra.