Minden eddiginél mélyebben a kkv-k beruházási kedve

Vágólapra másolva!
A cégek kevesebb, mint fele gondolkodik fejlesztésben a következő egy év során – derül ki a K&H kkv bizalmi indexből. Tehát a Növekedési Hitelprogram év végi kifutásával nagy beruházási hullámra már nem lehet számítani a kkv-szektorban.
Vágólapra másolva!

A felmérésből kiderült, hogy a következő egy év során a kkv-k 43 százaléka tervez valamilyen fejlesztést. Ez jelentős, 13 százalékpontos visszaesés az előző negyedévhez, és 21 százalékpontos az egy évvel korábbi értékhez képest. A KSH legutóbbi adata is az idei fejlesztések mérséklődését mutatja, az első negyedévben a nemzetgazdasági beruházások volumene 4,5 százalékkal maradt el a bázistól.

Befejeződtek a beruházások

„A csökkenés hátterében feltehetően az áll, hogy a válság miatt elhalasztott beruházásokat a Növekedési Hitelprogramból döntően már megvalósították a vállalkozások, illetve a program hatására az egyébként későbbre tervezett fejlesztéseket is előbbre hozták. Ezt mutatja az is, hogy a teljes kkv-szektorban 6,8 százalékos beruházás-növekedést eredményezett az NHP” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Forrás: K&H kkv bizalmi index

Hozzátette, a jövőbeli beruházások már inkább üzletfejlesztő céllal valósulnak majd meg, és csak konkrét üzleti lehetőség esetén fejlesztenek a vállalkozások. A kkv-szektor további fejlődésének egyrészt az uniós pályázatok beindulása adhat lendületet, másrészt ha a gazdaság kkv része újra erősödni tud, ugyanis a GDP növekedés jelenleg főként a nagyvállalatoknak köszönhető.

Az informatika az első

A vállalkozások legnagyobb arányban IT-fejlesztésekre készülnek (19 százalék), ezt követi a gépekre, berendezésekre irányuló beruházási szándék (16 százalék), a gépjárműpark korszerűsítésére pedig csak a cégek 12 százaléka készül. A mikrovállalkozások 38 százaléka és a középvállalkozások 45 százaléka tervez fejlesztést, a kisvállalkozásoknál ez az arány 51 százalék.

Több új termék

A piacbővítési szándék csupán enyhén változott az előző negyedévhez képest. A cégek 39 százaléka tervezi, hogy új piacot keres a meglévő kínálatához, és mindössze 1 százalékuk tervez profilváltást. Ugyanakkor jelenleg a vállalkozások 20 százaléka gondolkozik új termék bevezetésén, szemben az előző negyedévi 14 százalékkal.