Miért félnek a kkv-k a külföldi piactól?

Vágólapra másolva!
Javulnak a hazai gazdasági kilátások, így alábbhagyott a kis- és középvállkozások kedve ahhoz, hogy külföldön próbáljanak meg eladni. Az okok közül a leggyakoribbakat gyűjtötték össze a Creative Expert Consulting üzletfejlesztési tanácsadócég szakemberei.
Vágólapra másolva!

A gazdasági növekedés egyelőre csak a mezőgazdaságban és néhány jól behatárolható iparágban érezhető, de friss felmérések szerint ez a jó hangulat az egész gazdaságban terjed. „A válság alatt és után a kilátástalanság jobban motiválta a vállalkozásokat, hogy partnert keressenek külföldön. Most viszont inkább a hazai lehetőségek kiaknázásánál maradnak” – jellemzi a piaci hangulatot Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting üzletfejlesztési tanácsadócég ügyvezetője. Mindezt változatos indokokkal magyarázzák a vállalkozók.

Csak a nagyok

Sokan hivatkoznak arra, hogy külföldön bizonyára csak a nagyok tudnak labdába rúgni, a versenyben a kicsik elvéreznek. Vagy azért, mert alájuk kínálnak a tőkeerős versenytársak, vagy azért, mert nem lesznek képesek kielégíteni a hirtelen fellépő megrendelői igényeket. Ez a tévhit leggyakrabban a magyar borokkal kapcsolatosan hangzik el, miszerint képtelenek lennének megfelelő volument szállítani a magyarok a világpiacra. „A valóság ezzel szemben az, hogy a kereslet pontosan ugyanannyira változatos és széttöredezett a világban, amennyire a magyarországi kínálat is az” – állítja Füzesi Attila. A szakember szerint ezt számos ellenpélda cáfolja. Előfordult ugyan, hogy a vállalat kapacitását meghaladták a beérkező megrendelések, de mindig sikerült megegyezni egy vállalható volumenben. „Ráadásul ez mindig pozitív visszajelzés is, ami bátorítást adhat kapacitásnövelő beruházásokhoz. Az legyen a legnagyobb gondja egy magyar vállalkozásnak, hogy túlcsordulnak az exportmegrendelések” – véli Füzesi.

Hol a pályázat?

Az elmúlt években az EU-s források olyan bőséggel álltak a cégek rendelkezésére, hogy már-már véteknek érzik, hogy önerőből fogjanak valamilyen fejlesztésbe. „Noha a pluszforrásokat mindenképpen érdemes kihasználni, és figyelemmel kísérni a kiírásokat és hirdetményeket, nem szabad abba a hibába esni, hogy csakis ezek függvényében alakítjuk vállalkozásunk jövőjét” – figyelmeztet Füzesi Attila. A Creative Expert Consulting megfigyelése szerint aggodalomra ad okot, hogy ennyire „pályázatfüggők” lettek a magyar cégvezetők. Hiszen ez azt is jelenti, hogy ha átmenetileg belassul a pályázati gépezet, akkor akár hónapokat is csúszhatnak a vállalatok fejlesztési döntései, miközben egy ponton túl ez a projektek életképességét és időzítését is veszélyezteti.

Magyarországon sok cégvezető úgy is gondolkodik, hogy ha saját erőből áldoz arra, hogy megismertesse iparága hazai termékeit külföldön, azzal másoknak kaparja ki a gesztenyét. „A vevők azonban ritkán kockáztatják meg azt, hogy ha felbukkan egy beszállító partner, akkor megkeressék azok versenytársait, olyanokat, akik egyébként el sem szánták magukat arra, hogy exportáljanak. Ez szükségtelen gyanakvás a cégek részéről” – mondja a Creative Expert Consulting első embere.

Az „állítólag” hatalma

Sokszor a sajtóból származó félinformációk és félreértett hírek is lankasztják a vállalkozókedvet. Éppen a pályázatok körében terjed rohamosan az a tévhit, hogy nem is érdemes jelenleg pályázati támogatásban bízni, hiszen az EU befagyasztotta ezek kifizetését. Noha áprilisban valóban felfüggesztették 700 milliárd forintnyi uniós forrás kifizetését, az államnak ettől függetlenül kötelezettsége van, hogy a pályázaton nyertes magyar vállalkozásokat kifizesse. Ráadásul a vita 2007-2014-es ciklus pályázati elszámolásaiból ered, és nem feltétlen érinti az új ciklusban kiírtakat. „Ha tehát valaki talál kínálkozó pályázati forrást, akkor nem kell azzal számolnia, hogy nem jut a pénzéhez.” – magyarázza Füzesi Attila. Ha pedig pályázatírásnál többre is képes egy tanácsadócég, akkor fel sem merülhetnek ilyen félreértések. Ma már elvárás, hogy folyamatosan tájékoztassák partnereiket a pályázatírók egy friss kiírásról. Egy valódi exporttanácsadó pedig ennél összetettebb információkkal egyedileg is készül, ismerve ügyfele iparágát, és ahhoz kapcsolódóan a megcélzott régióban az igényeket, adódó lehetőségeket.