Ön is tarolhat a neten!

film, laptop
Egész pályás letámadásra vágyunk az online vásárlásban is
Vágólapra másolva!
A webáruházak már egy ideje elkezdték átrendezni a kereskedelmet, a következő években ez a folyamat még jobban felgyorsul majd. Hazánkban még nem nőtte ki magát teljesen ez az ágazat, vannak kiaknázatlan lehetőségek, hogy nagyot és egyedit alkosson egy vállalkozó, éppen ezért érdemes minél hamarabb belevágni az e-kereskedelembe.
Vágólapra másolva!

A vevő az élményt keresi

Eddig rendben, de mi kell ahhoz, hogy sikeres legyen egy ilyen vállalkozás? Dr. Ormós Zoltán, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke szerint a fogyasztói magatartás is igazodott a technika nyújtotta lehetőségekhez. Ma már nem csak az a vásárló elvárása, hogy megkapja a rendelt terméket, és természetesen jóval olcsóbban, mintha üzletben vásárolt volna. Ennél már többre vágyik, az élményt keresi a vevő.

A vásárló elvárja, hogy felhasználóbarát honlapokon bőséges kínálatból választhasson, és persze az ár sem mindegy. Többek közt ezért olyan nagyon népszerűek az árösszehasonlító oldalak. A rendelés után a futár „okozza” és hozza a következő élményköteget. A vásárló megelégedése bizony sokban múlik a futáron is, hogy mennyire pontosan érkezik, mennyire kedves, kapott-e tőle értesítést a vevő arról, mikor is számíthat a csomag kézbesítésére. Csomagot kapni pedig mindenki szeret, még akkor is, ha magának rendelt az ember és pontosan tudja, mi van a dobozban. Tehát arra vágyik a webáruház vásárolója, hogy a tranzakció teljes átfutási ideje alatt folyamatosan élményeket kapjon.

Egész pályás letámadásra vágyunk az online vásárlásban is Forrás: PhotoAlto/Frédéric Cirou

Vadászok helyett farmerek

A vadász egyszer akar becserkészni. Vegyen nálam valamit, és jó napot! A farmer viszont ápolja és bővíti a vevőkkel való kapcsolatait. Aki jól gazdálkodik az adatokkal és a kapcsolatokkal, hosszútávon sokkal jobban jár, mint a vadász. A fórum előadója a jól ápolt kapcsolat szemléltetésként egy amerikai példát hozott, miszerint két éve vett tornacipőt a vásárló éppen abban az üzletben, ami előtt most halad el. Az említett termék, tehát a tornacipő nagyjából pont két év alatt használódik el és érik meg egy cserére. Amikor a vásárló elhalad az üzlet előtt, az okostelefonjára azonnal érkezik egy üzenet: „ha új tornacipőre van szüksége, nálunk most 25 százalékkal olcsóbban veheti meg, mert az előzőt is nálunk vásárolta”. Képen pedig rögtön terméket is ajánl, ami hasonló ahhoz, amit korábban választott.

Legyen kocka!

Gyakran hangoztatott állítás, hogy a mai információs társadalomban hatalmas értéket jelentenek az adatok. A böngészőket és bizonyos honlapokat úgy programozzák, hogy megjegyzik azt, milyen oldalakat kerestünk fel legutóbb. Utána azokhoz hasonlókat fog ajánlani. Ha két estén keresztül babakocsit keresett valaki, teljesen biztos, hogy babaholmik egész tömkelege árasztja majd el őt a következő napokban, hetekben. Ha babaholmikat kínáló webáruház oldaláról nézzük, akkor itt egy potenciális vásárló. A felhasználói szokások alapján jól meghatározható a leendő vevő érdeklődése is. Ha ezeket az információkat meg tudja szerezni – természetesen legálisan és szem előtt tartva az adatvédelmi szabályokat – egy jó IT-s szakember, hétköznapi nevén kocka, nagy hasznára lehet az online értékesítő cégnek.

Online és offline

Az online és offline kereskedés nagyon jól támogatja egymást, és határaik kezdenek elmosódni. A szakértő szerint néhány év múlva már minden hagyományos értelembe vett üzletnek lesz online „lába” is, és ez fordítva szintén igaz lesz. De miért fontos, hogy az elektronikus áruházaknak is legyen hagyományos értelembe vett üzlete? Egy hétköznapi példa jól ábrázolja: elindul a vásárló nadrágot venni, végül egy nadrággal, egy táskával és két blúzzal tér haza. Tehát személyesen még más termékeket is el lehet adni azon felül, amit eredetileg tervezett a vásárló. Emellett sokan igénylik, hogy személyes kapcsolata is legyen az adott céggel, márkával és termékkel. Tény, hogy kiszállítási idő és kommunikáció tekintetében egyértelműen előnyt élveznek a boltok, ahol van egy (általában) kedves eladó, aki olykor még választani is segít, és a megvásárolt terméket várakozás nélkül már lehet is hazavinni.

Egészpályás letámadás

Gyártók és kereskedők célja egy és ugyanaz: eladni a terméket. Viszont az egyikük számára sem elhanyagolható, hogy mekkora hányad illeti őt a haszonból, és próbálnak egymás térfelén is pályát szerezni. Ezért egyre gyakrabban összekapcsolódik a termelés és a kereskedelem. Nézzünk egy gyakorlati példát: egy autószerviznek szüksége van egy bizonyos fajtájú és típusú alkatrészre. Ha a szerelő közvetlenül a gyártól is megveheti (és valószínű, hogy olcsóbban), akkor nem kezdi keresni az alkatrészt kereskedőknél. A másik oldal úgy szállt be a versenybe, hogy a kereskedő elkezdett saját márkás termékeket gyártatni. A vásárló a termék nevére vagy márkájára fog emlékezni, és nem az apróbetűs termékleírásban olvasható gyártási helyre.

Mi kell még?

Ha az internetes kereskedelemben szeretne igazán nagyot tarolni, fejlesztésekre lesz szüksége, mérésekre, kódokra és eszközökre. Ezek birtokában lehet hatékonyan értékesíteni a neten. Nagyon fontos átgondolni a logisztikát, a fizetési lehetőségeket és nagy figyelmet kell fordítani az online marketingre. És jó tanácsadó(k)ra is szükség van, aki(k) az e-kereskedelem adózásában és jogi hátterében jártas(ak).