Az EU megmondta, mi a baj a reklámadóval

Európai Bizottság
European flags flutter in front of the European Commission’s Berlaymont building in Brussels, on September 22, 2014. Belgian authorities confirmed they had made several arrests as they sought to prevent jihadist fighters or sympathisers with the Islamic State extremist group from carrying out attacks against the European Commission’s Berlaymont building. AFP PHOTO/Emmanuel Dunand
Vágólapra másolva!
Módosulhat a reklámadóról szóló törvény, miután az Európai Bizottság közzétette határozatát, amely szerint fennáll a veszélye, hogy torzul a piaci verseny.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság április 24-én a hivatalos lapjában tette közzé a reklámadó progresszív adókulcsának felfüggesztésével kapcsolatos határozatokat, írja a Reklámadóblog.hu. Az eljárás 2015. március 12-én indult a Magyarországon alkalmazott reklámadó vizsgálatával kapcsolatban.

Balogh László, a blog szakértője szerint az Európai Bizottság alapvetően két dolgot kifogásol:

  • a reklámadó progresszív adókulcsát,
  • valamint a 2013-ban keletkezett veszteségek felhasználhatóságát.

A bizottság álláspontja szerint mindkét esetében fennáll a veszélye, hogy az torzítja a piaci versenyt. A progresszív adókulcs alkalmazása elsősorban azért, mert a nagyobb árbevételű vállalatoknak több reklámadót kell fizetniük – függetlenül a felmerült költségek mértékétől –, a 2013-as veszteségek felhasználhatósága pedig hátrányosan érintheti azokat a vállalkozásokat, amelyek nem csak 2013-ban, hanem más időszakban, vagy pedig egyáltalán nem voltak veszteségesek, olvasható a bejegyzésben.

Több problémát is talált a bizottság Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Az eljárásban a bizottság álláspontját azzal támasztja alá, hogy a magyar hatóságoktól kapott, előzetes adatok alapján 2014. november 28-ig 2014. évi adóelőlegként összesen 2,64 milliárd forintot fizettek be. Ennek az összegnek mintegy 80 százalékát egyetlen vállalatcsoport fizette be.

Adó vagy támogatás?

A magyar hatóságok érvelése szerint a vállalkozások bevétele és mérete tükrözi a vállalkozások teherviselő képességét, így a nagyobb reklámbevétellel rendelkező vállalkozások reklámadó teherviselő képessége nagyobb, mint az alacsonyabb bevételű társaságoké. Mint a Reklámadóblog írja, a magyar hatóságok vitatják, hogy az intézkedés támogatást valósítana meg. Lényegében azzal érvelnek, hogy egy vállalkozás teherviselő képessége nem csupán nyereségességében, hanem piaci részesedésében, és így árbevételében is tükröződik.

Felfüggesztették

Amennyiben az EU a fenti vélelmeket versenytorzító állami támogatásoknak minősíti, abban az esetben kötelezheti a kedvezményezetteket (kevesebb reklámadót fizető vállalkozásokat), hogy fizessék vissza a tiltott támogatások összegét, írja Balogh László. Mivel még tart a vizsgálat, ezért annak lezárultáig az EU felfüggesztette a progresszív adókulcs alkalmazását. Az érintettek 30 napig írásban jelezhetik észrevételeiket az Európai Bizottságnak és a beérkezett észrevételeket a vizsgálat során a bizottság figyelembe veszi.

A reklámadóról szóló törvény még a vizsgálat lezárulta előtt módosulhat a szakértő szerint, így a fenti szankciók alkalmazásától (állami támogatások visszafizetése) az EU várhatóan eltekint majd. Szerinte a kérdés továbbra is az, hogy a módosított reklámadó szabályozás mekkora adómentes bevételi határt ír majd elő, ami alatt nem kell reklámadót fizetnie a reklám-közzétevő adóalanyoknak.