Erre költik a benzinen megspórolt pénzüket az amerikaiak

Megatakrítások aránya (szürke szaggatott) és az üzemanyag árának éves változása (kék vonal, fordított tengely)
Vágólapra másolva!
Az olajárzuhanás egyik pozitív hozadékának tartották korábban a közgazdászok azt, hogy ennek révén a lakosság bevételének nagyobb hányadát tudja majd fogyasztásra költeni. A Deutsche Bank elemzése azonban egyértelműen azt mutatja, hogy a benzinen megspórolt pénz nem fogyasztásra megy, hanem a megtakarításokba vándorol.
Vágólapra másolva!
  • Az olajár 2014 második fele óta kisebb megszakításokkal folyamatosan esik, és az amerikai közgazdászok azóta arról beszélnek, hogy ez abból a szempontból is jót tesz a gazdaságnak, hogy a lakosság nagyobb pénzösszeget tud majd fogyasztásra költeni.
  • A Business Insider azonban arról számolt be, hogy ezt a teóriát egyelőre nem támasztják alá a mérések.
  • A Deutsche Bank hétfőn adott ki egy jelentést, amelyben felhívta erre a figyelmet. Bemutatták ugyanis, hogy bár a kiskereskedelmi forgalom a várakozásoknak megfelelően tényleg növekedni tudott decemberben, januárban és februárban viszont már csökkenést mértek Amerikában.
  • Pedig, ha a korábbi feltételezés helyes lett volna, ezeken az adatokon is meg kellene látszódnia az olcsóbb üzemanyagon megspórolt pénz elköltésének. Bár az is igaz, hogy a januári 2,04 dolláros mélypontról márciusra átlagosan 2,45 dollárra emelkedett a benzin gallononkénti ára az USA-ban. Éves alapon azonban még ez is 29,7 százalékos áresést jelent.
  • Úgy tűnik tehát, hogy a fogyasztók a benzináron megspórolt pénzmennyiséget inkább megtakarítják. Ezt támasztja alá a Deutsche Bank ábrája is, amelyen a benzin árának zuhanásával közel párhuzamosan növekszik a megtakarítások aránya.
Megatakrítások aránya (szürke szaggatott, bal t.) és az üzemanyag árának éves változása (kék vonal, jobb t.) Forrás: Deutsche Bank, St. Louis Fed, Energy Infromation Administration, Business Insider, Investor.hu,
  • A Deutsche Bank elemzői viszont úgy gondolják, hogy a jelenlegi gyenge negyedév után a legalább egy éve nyitva tartó boltok értékesítése növekedni fog a jövőben, ahogy a megnövekedett megtakarításokat fogyasztásra kezdik majd költeni az emberek.