Mi lett a Wizz Air-tulajdonos korábbi befektetésével?

Vágólapra másolva!
Miután szerdán komolyabb emelkedéssel (8,7%) debütált a londoni tőzsdén a Wizz Air részvénye, érdemes lehet megnézni, hogy a főtulajdonos Indigo Partners korábbi légitársaságos befektetése, a Spirit Airlines hogyan teljesít bevezetése óta a börzén.
Vágólapra másolva!

Elsősorban mindenki a Ryanairhez méri a Wizz Airt, mivel ő a legfőbb riválisa, mégis a stratégiát és a működést tekintve van egy amerikai légitársaság, amihez talán még jobban hasonlít a magyar kötődésű fapados, ez pedig a Spirit Airlines.

Az összevetés már csak azért is helyénvaló, mivel a Spirit Airlines-nál ugyanaz az Indigo Partners volt a főtulajdonos, mielőtt kiszállt volna a cégből, aki a Wizz Airnél is a legnagyobb tulajdonos.

Ha ránézünk a Spirit árfolyamgrafikonjára, valami egészen elképesztő szárnyalást láthatunk. Ugyanis a 12 dolláros IPO-árhoz képest a tegnapi, közel 80 dolláros záróár több mint hat és félszeres növekedést jelent a 2011 májusi tőzsdei start óta. Az Indigo Partners 2013 augusztusában értékesítette utolsó részvénypakkját, viszont ezt követően sem hagyott alább a részvény lendülete.

A Spirit Airlines árfolyama (Nasdaq) Forrás: Investor.hu, AmiBroker

Persze ebből egyáltalán nem következik, hogy a Wizz Air esetében is ilyen forgatókönyv zajlik majd le, mindenesetre érdekes a történet. Már csak azért is fenntartásokkal kell kezelnünk a Spirit esetét, mert teljesen más volt akkor az iparági környezet, illetve más az észak-amerikai légiközlekedési piac adottsága is, mint a mostani európai helyzet. Az viszont mindenképpen pozitív hír, hogy az Indigo továbbra is jelentős tulajdonnal rendelkezik a Wizz Airben, vagyis számít arra, hogy a kibocsátási árnál lényegesen jobb áron tud majd kiszállni a Wizz Airből.

Ez ugyanakkor egy kockázat is a többi részvényesnek és bizony, ha lejár a 180 napos részvényértékesítési moratórium, amit az eladó tulajdonosok vállaltak, érkezhetnek nagyobb kilengések is az árfolyamban, ha tulajdonosi értékesítésekről hallunk. Ugyanakkor nagy meglepetés lenne, ha rögtön fél év után a korábbi részvényesek hirtelen eladnának mindent, amire nem nagyon van azért példa.

De, hogy a „közös” tulajdonos mellett miben hasonlít még a két cég, összegyűjtöttünk néhány infót ezzel kapcsolatban. Lényegében ugyanazt az ultra-fapados stratégiát folytatja mindkét cég, vagyis a lehető legalacsonyabb jegyárat kínálják, és minden egyébért plusz költséget számítanak fel. Hasonlóan csak egy típusú géppel repülnek (Airbus A320), közvetlen járatokat üzemeltetnek, és egységköltségeiket is a lehető legalacsonyabban próbálják tartani.

A Spirit Airlines számokban

  • Flotta: 65 Airbus A320-as gép
  • Desztináció: Közel 60 helyszín
  • Utasforgalom: 14,3 millió fő (2014)
  • Bevétel: 1,9 milliárd $ (2014)
  • Jegyáron kívüli bevételek aránya (2014: 40%)
  • Üzemanyagköltség a bevételekhez képest (31,7%)
  • EBITDAR-margin: (2014: 31%)
  • Ülőhely-kihasználtság: (2014: 86,7%)
Forrás: Spirit Airlines


A Wizz Air számokban

  • Flotta: 54 Airbus A320-as gép
  • Desztináció: 91 helyszín
  • Utasforgalom: 15,8 millió fő (2014)
  • Bevétel: 1,2 milliárd euró (2015F)
  • Jegyáron kívüli bevételek aránya (2014: 35%)
  • Üzemanyagköltség a bevételekhez képest (2014: 36%)
  • EBITDAR-margin: (2015F: 26%)
  • Ülőhely-kihasználtság: (2014szeptTTM: 85,7%)
Forrás: Wizz Air

Korábbi cikkeink a Wizz Airről: