Útdíj: így változtathat a kormány a rendszeren

út sztráda forgalom
Budaörs, 2015. január 7. Az M1-M7-es autópályák útdíjköteles, közös bevezető szakasza esti fényben, közvilágítással Budaörsnél 2015. január 7-én. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
Több apróbb változtatás lehet a január 1-jén indult megyeimatrica-rendszerben, de a rendszer alapjain nem kíván változtatni a kabinet. Nagy valószínűséggel fizetős marad a Vas megyei 86-os út is, de a Liszt Ferenc repülőtér elérése ingyenes lehet.
Vágólapra másolva!

Alapjaiban nem változtatja meg a kormány a megyei matricák január 1-jével bevezetett rendszerét, de apróbb változtatások lesznek – értesült kormányzati forrásból az Origo. A módosítások egyik eleme vélhetően az lesz, hogy azokon a Duna-hidakon, ahol két megyei matricát kell venni, elég lesz egy is.

Az M1–M7-es autópályák közös bevezetőszakasza bizonyára fizetős marad Forrás: MTI/Kovács Attila

A Dunaújváros, illetve Szekszárd közelében gyorsforgalmi útként a Dunán átívelő rövid M8-as és M9-es darabka csak a legkirívóbb példa arra, hogy egy-egy díjköteles szakaszra két matrica kell, ha valaki megyei engedélyekkel kívánja leróni az útdíjat. (Természetesen lehet tíznapos, havi vagy országos éves matricával is.) Ugyanez jelenleg a helyzet minden megyehatárt átlépő sztrádarészre.

Olyan megye matricája nem kell, ahová nem megyünk

Sokan azt tartanák méltányosnak, ha ezekre egy megyematrica is elég lenne, vagyis a két érintett közigazgatási egység közül az egyikre kiváltott matricával végig lehetne menni a teljes szakaszon. Ugyanerre a megoldásra utalt Orbán Viktor miniszterelnök is, amikor úgy fogalmazott, hogy a megyehatár utáni első csomópontig legyen elegendő a megyematrica. Meglátjuk, hogyan dönt a kormány.

A Duna-hidakra ma még két megyematrica kell, egy hónap múlva talán már csak egy Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Végre az is egyértelműen eldőlt: olyan megyére biztos nem kell matrica, amit nem érintünk díjköteles úton. Ez mindenkinek nyilvánvalónak tűnik, de a díjköteles utakat bemutató megyés térképek, főleg azok jelmagyarázata finoman szólva is okozott zavarokat. A két megyét érintő, sárgával jelölt szakaszok jelmagyarázata ugyanis ez: „Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok.” Nos, nem könnyű kitalálni, mi akar lenni az irány szerinti szomszédos megye, ha az ember mondjuk az M7-esen a fővárosból a Balaton északi partjára tartva a balatonvilágosi csomópontnál hajt le. De ezzel már nem is kell törődni, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nél ma már egyértelműen azt mondják, a példában szereplő úthoz nem kell somogyi matrica. Egyébként a térkép nem is jogforrás, így annak magyarázata sem az, hívta föl az Origo figyelmét egy szakember. Az erről szóló rendelet pedig részletek említése nélkül az adott megye úthálózatáról beszél, vagyis olyan matrica kell mindenhova, amelyik megyében elhelyezkedik az adott útrész.

Pontosítják a jelmagyarázatot

Róna Márta, a NÚSZ kommunikációs vezetője pedig azt mondta, mindenesetre megkérték a térképeket készítő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ illetékeseit, tegyék teljesen egyértelművé a jelmagyarázatot, hogy pontosan lehessen érteni a jelenleg érvényes szabályokat. Természetesen amikor a kormány módosít majd a jogszabályokon, akkor újra frissíteni kell a tájékoztatóeszközöket is.

Fizetős maradhat a 86-os

A következő hetek kormányülésein szóba kerülhet az Üllőt és Vecsést elkerülő, fizetőssé tett szakasz ingyenessé tétele is. Ezen az úton lehet egyébként elérni a Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálját. Biztosnak tűnik, hogy a Vas megyei 86-os út Hende Csaba honvédelmi miniszter akaratával szemben fizetős marad.

Kormányzati értesüléseink szerint 20 milliárd forint pluszbevételre számít a kabinet az autópályák, a gyorsforgalmi utak és az autóutak díjtételeinek az idei megváltoztatásából. Nem a megyeimatrica-rendszer bevezetéséből számítanak nagy összegekre, hanem többek között a hétfősnél nagyobb járművekre bevezetett nagyobb díjtételekből.

Az MSZP már demonstrált az útdíj ellen Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Még nem is hallottak róla

Duplán kell útdíjat fizetni a mikrobuszok után, de a pickuptulajdonosok is rosszul jártak. Ráadásul nemcsak a megyei, hanem az országos sztrádamatricáknál is bevezették az új D2 kategóriát, erről sokszor nem is hallottak még az érintettek. A nagycsaládosok egyeztetnek, a kisvállalkozók pedig jobb megoldás híján fizetnek, vagy kerülő utakon járnak.

Fizetős maradhat a 86-os út Forrás: MTI/Büki László

Változtatási lehetőségek

Fónagy János január 12-én arról beszélt, hogy az eddig beérkezett vélemények szerint a többség elfogadja az autópályadíjak rendszerének átalakítását, kifogások nagyrészt csak egyes szakaszokkal kapcsolatban érkeztek. Azt is méltányolhatónak, illetve ésszerűnek nevezte, hogy bizonyos helyeken, ahol jelentős forgalom terelődne át például belterületi utakra, ott változtassanak a besoroláson. Ugyancsak ebbe a körbe sorolta azokat a helyeket, ahol nincs alternatív útvonal.

Orbán Viktor miniszterelnök arról beszélt, a megyei matrica legyen érvényes a következő megye első csomópontjáig Forrás: MTI/Soós Lajos

Orbán: A próbaüzem gépházzaja

Orbán Viktor miniszterelnök január 9-i rádióinterjújában azt mondta, hogy január harmadik hetében lezárul az új rendszer próbaüzeme. Kért mindenkit, hogy ez idő alatt szólaljon fel a megyei e-matricákkal kapcsolatban. A kabinet ezt követően tekinti át a próbaüzem tapasztalatait, levonja az „értelmes” következtetéseket, és beépíti őket – ígérte a miniszterelnök, aki szerint februárban a rendszer már végleges formájában működhet.