Az üzleti függetlenség volt az álma

SPAR, partnerprogram,
Nagyon sok segítséget ad az áruházlánc a franchise-partnereknek
Vágólapra másolva!
Ma nyílt meg a SPAR első partnerprogram-mintaüzlete. Az éveken át elfelejtett épületet már úgy újították fel, hogy teljes egészében az üzletlánc standard elvárásainak feleljen meg.
Vágólapra másolva!

A SPAR úgy tervezi, idén legalább megduplázza a franchise üzletei számát. Decemberben szondázták a jelenlegi üzletvezetőik véleményét, volna-e kedvük és módjuk üzemeltetni, azaz vállalkozóként átvenni az üzletet. Ezekben a hetekben mérik fel a jelentkezőket, és aki alkalmas, az csatlakozhat a programhoz.

Jókor jó helyen

Az Újpesten álló SPAR Eperjesi tulajdonosai, Fodor Pál és Kozma Béla korábban kapcsolódtak be a programba, igaz, nem már működő üzlettel. Az Eperjesi utcában körülbelül 2011-től kezdve amortizálódott gazdátlanul az épület és a hozzá tartozó parkoló, amely mától kezdve a partnerprogram referenciaüzlete. A 300 m2-es üzlet 15 új munkahelyet teremtett, és mivel nagyon forgalmas helyen, a Fóti út mellett áll, arra számítanak, nem lesz nehéz odacsábítani a lakosság nagy részét.

Kozma Béla vegyészmérnök, de gyerekkora óta kereskedő szeretett volna lenni, mint mondja, azért, mert mindkét nagypapája ezzel foglalkozott. Tanárként, kalandvágyból, a barátaival összefogva nyitotta meg az első üzletét közel húsz évvel ezelőtt, ahol azonnal vezető lett. 2005 óta vállalkozó, akkor már Fodor Pállal alapított céget, egy évvel később megnyitotta az első olyan üzletet, amelyben már tulajdonos volt. „Így is éjjelemet-nappalomat az üzletben töltöttem – mondja –, gondoltam, akkor már csináljam a sajátomat. Rengeteg veszélyt rejt egy vállalkozás, az üzletvezetés jóval gondtalanabb út, de egyrészt szeretem ezt a munkát, másrészt az üzleti függetlenség volt az álmom.”

Nagyon sok segítséget ad az áruházlánc a franchise-partnereknek Forrás: SPAR Magyarország Kft.

Egy kisebb boltot akár már néhány millióból

Kozma Béla úgy véli, mivel mindig is kedvező árakra és nagy választékra törekedett, ami a SPAR üzletpolitikájának két fontos eleme, teljesen érthető következmény, hogy a franchise lehetőség érdekelni kezdte. „Rengeteg előnyt nyújt a SPAR, nagyon megkönnyíti a munkánkat is. Ezt az üzletet már a tavaly decemberi bejelentés előtt márkaüzletnek szántuk, eleve úgy építettük át, hogy megfeleljen a standardnak” – magyarázza. Tájékoztat, hogy mivel a jelenlegi üzlethelyiséget az alapokról építették ki, százmilliós beruházás volt, de egy kisebb és már működő bolt átalakítása már néhány millióból finanszírozható.

A Fóti út Káposztásmegyerrel köti össze Újpestet. A tulajdonosok többek közt emiatt legalább 40 milliós havi forgalomra számítanak. Óriási lehetőségként tekintenek arra, hogy heti hatszor kapnak friss árut, hogy a háttérben működő húsüzem garantálja a minőséget, illetve hogy olyan marketinges és informatikai hátteret nyújt nekik az üzletlánc, amelyet kiskereskedőként nem tudnának megengedni maguknak. „A SPAR hűségprogramjai is nagyon vevőbaráttá teszik az arculatot – teszi hozzá Kozma. – Mindez együtt akkora segítség, hogy azt hiszem, akinek lehetősége van erre az együttműködésre, nincs igen mit latolgatnia. A háttérben működő anyavállalat rengeteg problémát levesz a vállalkozó válláról.”

Ide a hangulatért is járnak

A SPAR ugyan családi vállalkozásként indult, Magyarországon mégis multiként tekintünk rá. Kozma Béla szerint ennek ellenére kifejezetten arra buzdítja őket a vállalat, hogy minél kkv-sabban működjenek: „A nagy cégeknek problémát jelent, hogy nem tudnak elég közel kerülni a vevőkhöz. Én egész nap az üzletben jövök-megyek, szóba elegyedem a vevőkkel, a törzseknek megrendelem, amit kell. Egy ilyen boltban az a megszokott, ha közvetlenül kommunikálunk a vevőkkel. Ha egy vásárló a kisboltot választja a hipermarkettel szemben, általában ezért teszi” – magyarázza az üzletvezető, aki ráadásul újpestiként lokálpatrióta és rengeteg embert ismer a környéken. Ez mind hozzáadott érték lehet.