Ötvenöt használt személykocsit vesz a MÁV-Start

a MÁV Nosztalgia Schlieren kocsijai
a MÁV Nosztalgia Schlieren kocsijai
Vágólapra másolva!
Ausztriából jönnek kétmilliárd forintért a vagonok.
Vágólapra másolva!

Használt személykocsikat vásárol a MÁV-Start az osztrák államvasúttól, az ÖBB-től – értesült a RegionalBahn szakblog.

Schlierenek

Egy tender keretében 49 személyszállító vagon és hat vezérlőkocsi (az egyik végén vezetőfülkével szerelt vagon) érkezik az országos állami vasúttársasághoz – írja Facebook-oldalán a Vonatösszeállítás. Az 55 jármű ára összesen 6,5 millió euró, vagyis mintegy kétmilliárd forint.

A MÁV Nosztalgia egyik Schlierenje belülről Fotó: Tevan Imre - Origo

Schlieren becenevű, svájci licensz alapján Ausztriában készült vagonokról van szó. Egészen pontosan úgynevezett hosszú Schlierenekről, ezeket 1980-tól gyártották. A Schlieren kocsik ismerősek lehetnek a hazai közönségnek is, egyrészt az osztrák vasút járművei rendszeresen jártak néhány nyugat-magyarországi vasútvonalon, másrészt a most beszerzendőkhöz hasonló elődvagonok, a rövid Schlierenek közül két magyar vasút, a GYSEV és a MÁV Nosztalgia is vásárolt.

Fognak-e ingázni?

A Vonatösszeállítás szerint maximálisan 140 km/h-ra képes, tárcsafékes, önműködő ajtókkal szerelt kocsik másodosztályúak, a vezérlőkocsikban többcélú, kerékpárszállításra is alkalmas tér is van.

A MÁV Nosztalgia (a képen) és a GYSEV is vett már Schlieren kocsikat Fotó: Tevan Imre - Origo

A tender feltétele volt, hogy a vezérlőkocsik működjenek a Taurus becenevű, korszerű Siemens-mozdonyokkal. Így elvileg úgynevezett ingavonatokat lehet összeállítani, amelyek teljes sebességgel közlekedhetnek mindkét irányba, vagyis a végállomásokon a szerelvények szétkapcsolása, a mozdony átállása nélkül megoldható az irányváltás időt és pénzt megtakarítva. A RegionalBahn azonban megjegyzi, amikor néhány éve Németországból vásároltak használt vagonokat, szintén jöttek vezérlőkocsik, sőt azokhoz át is alakították a V43-as Szili becenevű mozdonyok egy részét (3000-es sorozat, Cirmos), az ingavonati közlekedés még sem valósult meg ezekkel tartósan a MÁV-Startnál.