Indokolatlannak tartják az útdíj emelését

elalvás autóban kamion
Húsz új tétel szerepel a veszélyes anyagok listáján.
Vágólapra másolva!
Piacvédelemt kérnek a hazai áruszállítók.
Vágólapra másolva!

Indokolatlannak tartja az útdíjemelést a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. A MKFE szerint nem használatarányos az útdíjrendszer (HU-GO), mert nem definiálták újra az díjköteles szakaszok használatát. Az útdíj kilátásba helyezett 5 százalékos emelése és hálózati kiterjesztése pedig indokolatlan.

Előnyben a külföldiek?

Nem tartják hatékonynak a hazai piac védelmét sem. A MKFE szerint bár a szabályszegések aránya 40-60 százalék a magyar és a külföldi vállalozások között, addig a bírságok megoszlása 88-12 százalék. Ez 11 milliárd forintos versenyhátrányt jelent a hazai szektornak, mert a rendszer nem biztosítja a külföldi járművek környezetvédelmi besorolásának ellenőrizhetőségét. Ebben a környezetben tovább tart a külföldi vállalkozók térnyerése. Az MKFE szerint még mindig nem kezdődött meg a bilaterális kapcsolatok és engedélyek felülvizsgálata, pedig ez erősíthetné a magyar cégek pozícióit.

Nincs egyeztetés a fuvarozók szerint Forrás: Photononstop/J-Charles Gérard

Nincs egyeztető szervezet

Az ágazatot érintő általános szakmai probléma, hogy a jogalkotás nem veszi figyelembe a felkészülési időt. Erre példa a bevezetés előtt álló közúti áruforgalom ellenőrző rendszer is: erről még nincsenek részletes információk, ezért az MKFE a bevezetést egy hosszabb felhasználói tesztidőszakot követően javasolja. A nehézségek megoldását nehezíti, hogy továbbra sincs társadalmi egyeztető szervezet, pedig 2013 október 1-je óta műkdödnie kellene.