Akik csak két megyematricával mehetnek majd kórházba

MTVA hírlevél MTVA hírlevél Budapest, 2011. június 13.
A Megyeri híd Budapest határában. Az M0-ás északi Duna-hídja Újpestet köti össze Budakalásszal, a Szentendrei-szigeten keresztül.
MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Budapest, 2011. június 13. A Megyeri híd Budapest határában. Az M0-ás északi Duna-hídja Újpestet köti össze Budakalásszal, a Szentendrei-szigeten keresztül. MTI Fotó: H. Szabó Sándor
Vágólapra másolva!
Dunaújvárosnál és Szekszárdnál a Duna-hidak autópálya-kezdemények részei, ezért a kormány tervei szerint 2015-től fizetősek lennének. Viszont megyehatáron fekszenek, tehát ha valaki a Duna bal partjáról át akar menni Dunaújvárosba kórházba, annak nem egy, hanem két megyematricát kell vennie, vagy valamilyen időalapú matricát. Fónagy János államtitkár szerint két megyematrica havi szinten nem kerül többe négy gombóc fagyinál.
Vágólapra másolva!

Lesznek olyanok Dunaújváros térségében, akik csak két megyematrica kiváltása után fognak tudni eljutni a város kórházába vagy a városban található munkahelyükre. Hasonló helyzet fog előállni Szekszárd környékén is, ha a kormány jelenlegi formájában fogadja el az útdíjrendszer tervezett átalakítását.

Dunaújvárost a folyó másik partjával és az ottani településekkel, Dunavecsével, Apostaggal és Szalkszentmártonnal (egyebek közt) a Pentele híd köti össze. A híd hivatalosan az M8-as autópálya része, ami kisebb szakaszoktól eltekintve egyelőre csak a tervezőasztalon létezik különböző neveken. A hidat magában foglaló szakaszt (hossza 5 kilométer) eddig díjmentesen használhatták az autósok, a kormány terve szerint viszont 2015-től már fizetős lesz. Ráadásul a Pentele híd épp megyehatáron helyezkedik el, ezért aki használni akarja, annak két matricát kell majd kifizetnie.

Lesz, aki rosszul jár

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az Origónak megerősítette, hogy nemcsak az M0-s bizonyos szakaszai és a budapesti bevezetők lesznek fizetősek, de azok a vidéki autópálya-szakaszok is, amik eddig nem voltak azok. Vagyis a nagyobb városok elkerülői. Az NFM egyértelműen elismerte, hogy lehetnek vesztesei a tervezett módosításnak. Például az az apostagi autós, aki eddig nem vett éves matricát, de rendszeresen járt át Dunaújvárosba dolgozni vagy orvoshoz. Viszont az úthasználók nagy többsége jól jár majd a díjköteles utak szaporításával és a megyematricák bevezetésével, állítja a tárca.

A polgármester reménykedik

Egyelőre nem tudni, mi lesz, nincs semmilyen egyértelmű tájékoztatás, mondta Vörös Sándor, Dunavecse polgármestere. A tervezett intézkedés különösen azokat érintheti hátrányosan, akik dunaújvárosi munkahelyükre ingáznak, és azokat, akik a kórházba mennek, hangsúlyozta a polgármester. Ráadásul a Duna bal partjának településein élők hivatalosan is a dunaújvárosi Szent Pantaleon Kórház ellátási körzetéhez tartoznak.

Autópálya-kezdemény

Hasonló helyzetben lesznek Fajsz, Dusnok, Sükösd és számos más település lakói, akik a Duna Szekszárddal átellenes partján élnek. A várost a Duna bal partjával a Szent László híd köti össze, ami a (leendő) M9-es része. Viszont a Szent László híd is megyehatáron van, úgyhogy 2015-től már csak két megyematricával, esetleg valamilyen időalapú matricával lehet majd használni.

Lesz kedvezmény?

Az érintett települések lakói talán kapnak majd valamilyen kedvezményt, reménykedik Zakar Zoltán, Apostag polgármestere. Az útdíjrendszer tervezett átalakítása szerinte is kiforratlan, hátrányba hozza a térség lakóit. A polgármesterrel a kormányzat nem egyeztetett (ahogy Dunavecse polgármesterével sem), sőt, hivatalos tájékoztatást sem kaptak a tervezett lépésekről. Vörös Sándor levélben fordult a parlamenti képviselőjükhöz, mert más csatornája nincs a kormány felé.

Orbán se tudja

Az NFM kommunikációs osztálya az Origónak azt mondta, minden olyan Duna-híd fizetős lesz, ami autópálya vagy gyorsforgalmi út részét képezi, kivéve az M0-s egyes szakaszait. Tehát fizetősek lennének a Megyeri híd, az M8-as és az M9-es hídjai. December 12-én Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban azt mondta, lát rá esélyt, hogy a Megyeri híd díjmentes maradjon, mert az szerinte is inkább városi híd, mint nem. De a miniszterelnök se tudja, hogy mi lesz, végleges döntést majd a kormányülésen fognak hozni.

A kormány terve nem csak a Megyeri hidat érinti Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

A lobbi ereje

Az érintett települések érvelhetnek amellett, hogy ha a Megyeri nem lesz díjköteles, akkor ez a két híd se legyen az. Persze semmi nem garantálja, hogy a Megyeri végül ingyenes marad, és az sem biztos, hogy ezeknek a vidéki településeknek van akkora lobbierejük a kormánynál, mint a fővárosnak és az agglomerációnak.

Négy gombóc fagyi

Nem ad sok bizakodásra okot a Dunaújváros és Szekszárd környékén élők számára Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára. Az államtitkár Origónak adott nyilatkozata szerint a legtöbb ingázó csak 60-80 kilométerről jár be a nagyvárosokba dolgozni, a zömük maximum két megyén keresztül. Két megyematrica hónapra lebontott költsége "nem több, mint négy gombóc fagyi ára" - érvel Fónagy János.

A képviselőknek közpénzből

A kormány azért beterjesztett egy módosító indítványt az Országgyűlésről szóló törvényhez, ami a képviselőknek lehetővé tenné, hogy üzemanyagkártyával (tehát közpénzből) fizethessék az útdíjat.