Az év emlékezetes bukásai

gyuru
Vágólapra másolva!
2014-re az innovációk felfuttatásának egyik kedvelt módja lett a közösségi finanszírozású startupvállalkozások indítása. A Kickstarter, az Indiegogo és a hasonló oldalak az idén is számos sikeres találmányt tettek tömegek számára elérhetővé, azonban tény, hogy az idén is minden sikeres startupprojektre jutt legalább egy súlyos bukás. Bemutatjuk az év ígéretesnek indult, de legnagyobbakat bukó startupprojektjeit.
Vágólapra másolva!

Az elnagyolt okosgyűrű

Techforradalomként hirdette meg egy indiai fejlesztőcsoport a Smarty Ring nevű digitális gyűrűt. Az eszköz a csapat ígéretei szerint használható lett volna okostelefonok, kamerák távirányítására, a rajta levő LED-kijelző elvileg e-mailek és SMS-ek olvasására is alkalmas lett volna, sőt az aktuális hírekről és az időjárásról is tudósította volna a felhasználót – miközben a gyűrű ékszerként is megállja a helyét. Amikor azonban bemutatták az első prototípust, az a képek alapján eléggé ormótlanra és kényelmetlenre sikeredett, ellentétben az első videókban bemutatott divatos gyűrűkkel. A fejlesztőket sokan kritizálták azért is, mert nem közöltek híreket a fejlesztés állásáról, vagyis hogy mire költik éppen a befektetők pénzét.

Ormótlan és kényelmetlen lett Forrás: kickstarter

A szeptemberben lezárult kampány nem tudta az induláshoz szükséges pénzt összegyűjteni, ez azonban nem szegte a fejlesztők kedvét, és pár hét múlva egy második kampányt is elindítottak, ugyanazokkal az ígéretekkel – a célösszeget itt sem sikerült elérni, bár a SmartyRings.com oldalon így is megrendelhetők a gyűrűk. Igaz, az nem derül ki, hogy az olcsóbban legyártott gyűrűk mit tudnak, és az sem, hogy néznek ki, hiszen az oldalon az olvasható: „az összes itt látható kép csak látványterv”.

Átverésgyanús online-biztonsági eszköz

Az NSA-botrány körüli hírverést kihasználva próbált pénzt keresni egy August Germar nevű fejlesztő Anonabox nevű találmányával. Az Anonabox egy internetes rooter lett volna, ami a fejlesztő ígérete szerint minden online tevékenységet visszakövethetetlenné tesz, védelmet biztosítva kémprogramok vagy az esetleges állami kémkedés ellen. A Kickstarteren hirdetett kampányra több mint 9 ezer ember 600 ezer dollárt dobott össze, azonban amikor a fejlesztő bemutatta az első képeket a prototípusról, pár szemfüles adományozó észrevette, hogy – a fejlesztő ígéretével szemben – a rooter nem teljesen saját fejlesztésű elemekből áll, hanem Kínából megvett alkatrészekből rakták össze; vagyis semmivel nem tud többet, mint a már a piacon lévő termékek. Hamarosan több száz dühös befektető vonta ki a pénzét a projektből, később a Kickstarter törölte a kampányt a felhasználói feltételek megszegése (csalásgyanús, megtévesztő gyűjtés) miatt.

Megtévesztőnek tartják a gyűjtést Forrás: kickstarter

Nem lett elég pénz, elégette a könyveit

John Campbellnek, az évekig az interneten futó "Pictures for Sad Children" („Szomorú gyerekek képei”) című internetes képregénysorozat írójának és rajzolójának régi vágya volt, hogy képregényeit nyomtatásban is kiadja. A kiadók nem érdeklődtek a meglehetősen elvont művek iránt, így Campbell úgy döntött, saját kiadású kötetekben adja majd ki őket. Erre a célra 51 ezer dollárt gyűjtött össze a Kickstarteren, az adakozóknak egy-egy tiszteletpéldányt ígért. A szerző sikeresen ki is nyomtatott 2 ezer kötetet, azonban elszámolta magát, mivel kiderült, hogy a postázásukra már nem maradt elég pénze, többek között azért, mert az amerikai adóhivatal 3-5 ezer dollárt levont az adományokból. Emellett Campbell szerint az is sokba került, amíg minden kötethez beszerzett egy-egy döglött darazsat, amiket az egyik oldalba lamináltatott átlátszó fólia alatt.

Döglött darazsat is szerzett Forrás: kickstarter

Campbell végül az ezerből alig 800 támogatójának tudta postázni a kötetét, miközben a többiek levelekkel bombázták, visszakérve a pénzüket. A szerző végül besokallt, és egy sikátorban elégette az el nem küldött könyveket, az erről készült videót feltöltötte az internetre, majd a képregény weboldalát is megszüntette. „Hatalmas megkönnyebbülést éreztem utána” – nyilatkozta az eset után.

Nem a megfelelő embereket bízták meg

A The Yogscast nevű, több csatornából álló youtube-os csoport videojátékokról készült videóival vált népszerűvé. A tagok 2012-ben elhatározták, hogy megalkotják saját játékukat Yogventures néven. A projektre 567 ezer dollárt dobott össze több mint 13 ezer rajongó, és el is indult a játék fejlesztése, amibe bevonták a Winterkewl Games nevű független fejlesztőcsapatot is. Azonban a csapat alkalmatlannak bizonyult a játék megvalósításához: „A projekt túl ambiciózus és bonyolult volt a 6 tagú csapat számára. Habár az ő projektjük volt, mi is rengeteg időt és energiát fektettünk abba, hogy megpróbáljuk valóra váltani a víziójukat” – nyilatkozta az egyik fejlesztő. Ráadásul a csapat a kapott pénzzel sem gazdálkodott túl jól, egy külsős grafikusnak például 35 ezer dollárt fizettek kétheti, minimálisan produktív munkájáért. Idén nyáron végül lényegében elfogyott a fejlesztők pénze, és a projektet leállították. Bár a játék nem valósult meg, a támogatók felé tett ígéreteiket legalább tudták teljesíteni: a befektetők megkapták az ígért ajándéktárgyakat és kárpótlásként egy-egy példányt a TUG nevű játékból (ami szintén egy, ennél sikeresebb startupprojekt eredménye volt).

Túl ambiciózus és bonyolult volt Forrás: kickstarter

Hónapokig nem vették észre a hibát

Csaknem az eredeti célösszeg háromszorosát, 3 és fél millió dollárt dobtak össze a támogatók a még 2013-ban indult myIDkey-re. Az Arkami nevű IT-vállalkozás egy ujjlenyomat-olvasóval felszerelt pendrive-ot próbált gyártani, amit így csak a tulajdonosa használhat. A társaság le is gyártotta az első termékeket, és el is küldte azokat pár befektetőnek, akik viszont nem voltak elégedettek, mert az eszközök szinte egyből elromlottak. Mint kiderült, már a csapat még tervezési fázisban elkövetett néhány súlyos hibát, amik használhatatlanná tették a terméket. A myIDkey-t azonnal visszavonták, és szinte a nulláról kezdték újratervezni, közben a csapatban is egymást érték a vezető- és egyéb személyi változások. A javítás hónapokig elhúzódott, ráadásul a csapat a befektetőkkel „teszteltette le” a termékeket: tavasszal több körben küldtek nekik termékmintákat, amelyek a visszajelzések alapján még eléggé félkészek voltak. Az újratervezés jelenleg is tart, pedig az eredeti tervek szerint már csaknem egy éve a piacra kellett volna dobni a myIDkey-t. Egyelőre azonban az is kétséges, hogy a tervezők a több száz befektetőnek le tudják-e egyáltalán szállítani majd a kész termékeket.

Félkész terméknek is rossz volt Forrás: kickstarter