Újra jöhetnek a gigadugók Budapesten

csúcsforgalom forgalom FOTÓ ÁLTALÁNOS közlekedési dugó KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ naplemente NAPSZAK személyautó csúcsforgalom FOTÓ ÁLTALÁNOS közlekedési dugó KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ személyautó Budapest, 2011. október 28.
Autók állnak a dugóban a Rákóczi úton, a Blah
Budapest, 2011. október 28. Autók állnak a dugóban a Rákóczi úton, a Blaha Lujza térnél 2011. október 28-án. Október utolsó napján a föld népessége eléri a hétmilliárdot, és ha ilyen ütemben szaporodik tovább az emberiség, 2100-ra már 10 milliárd ember élelmezését, energiaszükségleteit és lakhatását kell majd biztosítania a már jelenleg is túlterhelt bolygónknak. MTI Fotó: Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Nőhet a légszennyezettség, és emiatt többen betegedhetnek meg. Drágul a közlekedés, de olyan is lesz, aki majd jól jár a tervezett új útdíjrendszerrel.
Vágólapra másolva!

Megszűnik az M0-s általános díjmentessége, közölte szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely részletezte is a 2015-ös terveket:

  • Az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége.
  • A körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.
  • Az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli,
  • évi 5000 forintért egy-egy megye díjköteles útjait újfajta e-matricákkal is használhatják majd az autósok,
  • a személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint változatlan áron használhatják a fizetős utakat.
  • Változik a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű járművek D1 díjkategóriája: a maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát, míg az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át (esetükben a 10 napos és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik).
  • Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell (az új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival).
  • A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni.
  • Az M0-s díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok számára is megszűnik.

A kormány a jövő évi költségvetésben tátongó egyik lyukat úgy tömné be, hogy kiterjesztené a fizetős útszakaszok számát – írta a Nol.hu. Ugyanis jövőre az útdíjbevétel összegének áfával együtt 150 milliárd forint helyett már 189 milliárd forintnak kellene lennie.

Fizetős lesz az M0-s is Fotó: Origo

Ingyenes marad, amit az unió fizetett

Az M0-s esetében nem minden szakasz lesz fizetős, hiszen a körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon pedig az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé a díj bevezetését.

Türelmi idő

A változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Az NFM közlése szerint, aki mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, a büntetés a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonathatja.

Sokan jól is járhatnak

Az új megyei matricákkal a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik éves költségeiket. Az NFM példája szerint a Győr–Budapest vagy a Budapest–Dél-Balaton útvonalon gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 43 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért használhatják a sztrádákat.

Az ingázók örülhetnek

Akik főleg egyetlen autópályát használnak – például az ingázók – kifejezetten jól járhatnak az új díjazással. Miskolc és Szeged esetében az érintett autópályák három megyén mennek keresztül, így az eddig fizetett 43 ezer forint helyett jövőre 15 ezerből is megúszhatják az éves matricát. Debrecen, Nyíregyháza, Győr, Pécs és Zalaegerszeg esetében négy megyét érint az autópálya, így évi 20 ezer forintból megoldható az ingázás. Sőt, utóbbi három város esetében – a megyehatár közelsége miatt – további ötezer forintot könnyedén spórolhat az autós, ha néhány kilométerrel előbb hajt le az autópályáról.

A dolgozóknak kell a zsebükbe nyúlniuk

A körgyűrű környékén lévő bevásárlóközpontok dolgozóit és vásárlóit is érinthetik a januártól módosuló útdíjak. Budapesten Újbudán, Soroksáron, és Óbuda-Békásmegyeren vannak Auchan-áruházak. Pest megyében Budakalászon, Budaörsön, Csömörön, Dunakeszin, Fóton, Maglódon, Solymáron, Szigetszentmiklóson és Törökbálinton vannak a francia cégnek kirendeltségei. Az áruházak többsége az M0-s közelében van.

Sok Auchan-áruház az M0-s mellett van Forrás: MTI/Kollányi Péter

A bevásárlóközpontok azért települtek a körgyűrű környékére, mert itt számítottak nagyobb forgalomra. Az alkalmazottaik főleg az áruházak környékén lévő településekről járnak dolgozni. Ez most nem az Auchan ellen irányul, viszont az ott dolgozóknak évi 5000 forint többletterhet jelent majd, ha fizetni kell az M0-s egyes szakaszain – mondta az Origónak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Az Auchan szakszervezete aggódik

Az Auchan dolgozóinak nagyon komoly anyagi megterhelést jelent, ha a munkába járás miatt útdíjat kell fizetni az M0-s körgyűrűn, mondta Melis Lászlóné Szilvia az Origónak. A KASZ Auchan alapszervezetének titkára szerint sok munkavállaló az áruházak környékén lévő településekről jár dolgozni. Amennyiben minden részletét megismeri a körgyűrű fizetőssé tételének, akkor szakszervezeti vezetőként fel fog lépni az Auchan dolgozóinak érdekeit képviselve.

A szakszervezet szerint megterhelné a dolgozókat az útdíj kiterjesztése Forrás: Photononstop/Alain Le Bot

Megkerestük az Auchan Magyarország Kft.-t is, de egyelőre nem kívántak reagálni az M0-s fizetőssé tételére. A Tesco azt közölte az Origóval, jelenleg vizsgálják a jogszabályi változtatás lehetséges következményeit.

A telektulajdonosoknak drágul az élet

Január 1-jén a turistáknak és a Budapest környéki telkekre járóknak kell a pénztárcájukba nyúlni, mondta Vámos György. Az OKSZ főtitkára szerint a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű teherautók szállítási költségei is megemelkednek majd. A kormány újra pénzt akar szerezni, ez érthető, de megint az alacsony fizetésű embereknek lesznek többletköltségeik – mondta Vámos György, aki szerint a megyekártya miatt nem csökken majd a bevásárlóközpontok forgalma.

Emberéletekbe kerülhet

Nem tartja jó döntésnek a Levegő Munkacsoport, hogy jövő januártól fizetőssé tennék az M0-s egyes részeit. Gigadugók lesznek ismét Budapesten, a légszennyezettség pedig jelentősen megnő, mivel az autósok el fogják kerülni a körgyűrűt, mondta Lenkei Péter, a környezetvédelmi szervezet elnökségi tagja.

Nő a légszennyezettség is Forrás: MTI/Beliczay László

Lenkei Péter szerint emberéletekbe kerülhet ez a döntés. A városi lég- és zajszennyezés nagyon sok betegség kiváltó oka. Példaként említette a csecsemőhalált, a szív- és érrendszeri betegségeket, az asztmát és a daganatos betegségeket.

2016-tól jöhet a dugódíj

Ha már végre megépült a M0-s, akkor nem a városba kellene visszaterelni az autósokat, hanem még több autópályát és elkerülő utat kellene a városok köré építeni, mert ott kisebb bajt okoz a lég- és zajszennyezettség – mondta Lenkei Péter. Szerinte inkább dugódíjat kellett volna bevezetni Budapesten, hogy a belvárosi forgalom csökkenjen, és nem az M0-st választókat kellene büntetni újabb költségekkel.

Környezetvédők szerint gigadugók lesznek Forrás: Origo

A fővárosi önkormányzat szerint a dugódíjjal kapcsolatban Tarlós István Hír TV-nek adott nyilatkozata az irányadó. A főpolgármester akkor azt mondta, a bevezetésig még számos beruházásra van szükség, például P+R parkolókra, ráadásul jelenleg még érvényben van az a törvény is, amelyik nem engedi az dugódíj kivetését.

180 milliárd a tét

Tarlós István emlékeztetett arra, hogy a dugódíj bevezetése nem választás kérdése, arra ugyanis még Demszky Gábor vállalt kötelezettséget a 4-es metró megépítéséhez kapott uniós támogatás feltételeként. Így ha az adót nem vezetik be, a korábban kapott 180 milliárd forintos uniós támogatást vissza kell fizetni. A főpolgármester úgy fogalmazott, hogy „ha befejeztük azokat a közbenső lépéseket, amik lehetővé teszik a dugódíj bevezetését, 2016 körül, akkor történhet meg, korábban nem”.

Az ingázók jól járhatnak Forrás: MTI/Mohai Balázs

Az autósok és a polgármesterek kiakadtak

A budapesti és a környező településeken élők mellett az autósokat és a kereskedőket is felháborította a kormány legújabb terve, mely szerint az M0-s bizonyos részei januártól fizetősek lennének.

A településvezetők attól tartanak, hogy a forgalom rájuk zúdul. Egy közlekedési szakértő szerint a döntés abból a szempontból helyes, hogy így csökkenhet az indokolatlan autóhasználat.