A kis cégek jól járnak a reklámadó változásával

RTL székház, RTL Klub, campona, reklámadó, illusztráció
Vágólapra másolva!
Ha ön nem az RTL Klub, akkor nyugodtan hátradőlhet: bár a legnagyobbak reklámadójának mértéke tíz százalékkal – 40-ről 50 százalékra – emelkedik, a kisebb piaci szereplők számára a reklámadó január eleji módosítása javarészt könnyítéseket tartalmaz.
Vágólapra másolva!

Változik a kisvállalkozások számára eddig a legnagyobb terhet jelentő kitétel a reklámadó január 1-jei módosításával, így a jövőben a kis hirdetők számára a Google és Facebook hirdetésekre kifizetett összegek ugyanúgy elszámolhatók lesznek, mint a reklámadó bevezetése előtt.

Az adminisztráció a nagy teher

„A kisvállalkozások számára a reklámadóval kapcsolatban eddig sem az adó métréke, hanem a kapcsolódó adminisztráció jelentette a legnagyobb problémát” – mondja Lakatos Zsuzsanna, a Tax Revolutions adószakértője.

Lakatos Zsuzsanna szerint a törvény módosítása sok, eddig bizonytalan helyzetet tisztáz

A reklámszolgáltatásokért fizető kisvállalkozásoknak ugyanis az üzleti partnereiktől vagy arról kellett nyilatkozatot kérniük, hogy a szolgáltatójuk nem tartozik a reklámtörvény hatálya alá, vagy pedig arról, hogy eleget tett a reklámadó-fizetési kötelezettségének.

Bonyodalom, bizonytalanságok

A nyilatkozatokból a hazai partnerek között is számos bonyodalom adódott: sokaknak fogalmuk sem volt, hogy ilyen nyilatkozatot kellene adniuk, mások pedig a a törvény bizonytalan megfogalmazásai miatt a legnagyobb jószándékkal sem tudták eldönteni, hogy ők vajon alanyai-e az új adónemnek.

Facebook, Google

A legkomolyabb problémát azonban a külföldi székhelyű szolgáltatók okozták, hiszen a magyar kkv-k hiába vártak bármilyen nyilatkozatot a Facebook és az Adwords hirdetéseik költségei után. És bár ettől nekik még nem kellett automatikusan reklámadót fizetniük – ez csak a havonta 2,5 millió forintnál többet költő reklámozókra vonatkozik –, a nyilatkozat hiányában a hirdetések költségét nem tudták elszámolni, így azután 10 százalék társasági adót kellett fizetniük.

Enyhül a nyomás

Ezt a helyzetet enyhíti a mostani változás, ami kiköti, hogy amíg egy vállalat ilyen jellegű költése nem éri el az évi 30 millió forintot, addig ezeket a nyilatkozat nélküli kiadásokat is beállíthatja a könyvelésébe.

Azoknál sincs minden veszve, akik átlépik az évi 30 milliós értékhatárt, bár nekik jobban meg kell dolgozniuk az adómentességért. Egyrészt igazolhatóan, írásban kérniük kell a nyilatkozatot, másrészt igazolniuk kell azt is, hogy ezt nem kapták meg, végül pedig az egész eljárást be kell jelenteniük az adóhatóságnál.

Nav adatbázis

Egy harmadik „kerülőút”, ha a reklámszolgáltató partner bejelentkezik az adóhatóságnál külön erre a célra létrehozott adatbázisba: az itt szereplő cégek ugyanis automatikusan mentesülnek a nyilatkozattétel alól. Itt az egyetlen dolog, amire érdemes odafigyelni, hogy a lista havonta frissül, így a reklámozónak azt kell tudnia igazolnia (praktikusan egy időbélyegzővel ellátott screenshottal), hogy partnere a teljesítés pillanatában szerepelt az adatbázisban. Az adatbázis ugyan hivatalosan 2014. december 2-ától működik, annak azonban a NAV honlapján egyelőre nem akadtunk a nyomára.

Csak jövőre

Fontos kiemelni, hogy a fenti változások január elsejétől, és nem visszamenőleges hatállyal lépnek életbe. Az idei karácsonyi reklámköltésekre tehát még a most érvényes társaságiadó-szabályok vonatkoznak.

Egyértelműbb megfogalmazás

A törvény mostani frissítése számos egyértelműsítést is tartalmaz. „A jogszabály szövegéből eddig is kiolvasható volt, hogy a reklámtörvény független attól, hogy egy vállalatnak hol van a székhelye, most azonban már explicit módon szerepel benne, hogy külföldi cégekre is vonatkozik” – mondja Lakatos Zsuzsanna.

Külföldiek is fizethetik

A szakértő szerint reklámadó-fizetési kötelezettsége keletkezik minden külföldi cégnek, amelyik például egy Magyarországon bérelt autón saját magát reklámozza, de ugyanígy fizetni kell a külföldi cégeknek a magyar nyelvű weboldaluk után is. „Ezekből a szempontokból a szabályok nem változnak, csupán néhány, eddig nehezen érthető vagy bizonytalan megfogalmazást pontosított a törvényhozó” – mondja a szakértő.

Felmentés tornából

Egy utolsó könnyítést azonban mégis hoz a januári jogszabály-módosítás. Ez egyszerűen kiemeli a reklámadó alanyainak köréből azokat a sportszövetségeket, amelyek válogatott keret működtetésével, utánpótlással vagy amatőr versenyek szervezésével foglalkoznak.

Ha tehát egy cég egy ilyen szövetség támogatása mellett dönt, és a szponzorációért cserébe szeretné a logóját viszontlátni a csapat mezén, a jövőben nem kell a reklámadó miatt aggódnia.

Persze ha ugyanezt a pénzt bármilyen más, jótékony célra szánná, és mondjuk egy alapítvány vagy nonprofit szervezet szórólapján, weboldalán szeretne cserébe megjelenni, akkor továbbra is reklámadó-fizetési kötelezettsége keletkezik.