25 milliárdot vághatnak zsebre a légitársaságok

repülőgép Ryanair Boeing B737 B737-800 fapados
Vágólapra másolva!
Bő kétszámjegyű profitnövekedés elé néznek a légitársaság az elkövetkezendő egy évben a nemzetközi légiközlekedési szöveség legfrisebb előrejelzése szerint, azaz tovább folytatódhat az elmúlt években látott felívelés.
Vágólapra másolva!

25 milliárd dolláros nyereséget vár 2015-ben a légitársaságoktól globális szinten a nemzetközi légiközlekedési szövetség (IATA). Mindez azt jelenti, hogy az idei évre előrejelzett 19,9 milliárd dolláros nyereség jövőre 26 százalékkal bővülhet.

Ráadásul a 2014-re vonatkozó friss előrejelzés már eleve emelve lett, ugyanis eddig 18 milliárdos nyereséggel számolt a szövetség. Szintén bizakodásra adhat okot, hogy összességében folytatódhat az elmúlt évek tendenciája, ugyanis 2013-ban 10,6 milliárd, míg 2012-ben 6,1 milliárd dolláros profitot könyvelhettek el a légitársaságok.

Szintén kedvező fejlemény, hogy az egy utasra jutó nyereség is magasabb lehet, mint a korábbi években. 2015-re ugyanis már a 7,08 dollárt is elérheti, az idei 6,02 dollárt, illetve a tavalyi 3,38 dollárt követően.

Tony Tyler, az IATA vezetője szerint két tényező is kulcsszerepet játszik a profitbővülésben:

  • Egyrészt sokat köszönhetnek a légitársaságok az egyre csak csökkenő olajáraknak. 2015-ben átlagosan már csak 85 dollár körüli hordónkénti árral számol az IATA, míg 2011 és 2014 között ez az érték még 100 dollár felett mozgott.
  • Másrészt folytatódhat a világgazdasági élénkülés, az IATA előrejelzése szerint 2015-ben 3,2 százalékkal növekedhet a globális gazdaság, azaz 2010 után először haladhatja meg a 3 százalékos lélektani küszöböt.

A riport szerint mindegyik régióban profitnövekedés várható jövőre. Az egyik legnagyobb bővülést az ázsiai-csendes óceáni régió mutathatja be, ahol 3 milliárd dollárról, 5 milliárd dollárra hízhat a légitársaságok nyeresége. A nyereségből ugyanakkor a legnagyobb szeletet továbbra is Észak-Amerika hasíthatja ki a maga 13,2 milliárd dolláros profitjával.

Persze a légitársaságoknak sem szabad hátradőlniük, amit jól mutat a Lufthansa példája is. Európa legnagyobb árbevételű légitársasága ugyanis októberben kénytelen volt visszavágni 2015-ös profitcélját az élénkülő verseny, illetve a lassuló gazdaság miatt. Éppen ennek következményeként az európai légitársaságok részvényei nem mutattak komoly változást az IATA friss prognózisára.

Forrás: Investor.hu