Az ufóalakú diavetítő és a mama hangja

Vágólapra másolva!
Huszonöt éve nyitotta meg az első boltját, idén lépte át a kkv-szektor felső határát, és még mindig családi vállalkozásként működik. Szívügye az autentikus magyar játék, folyamatosan fejlődik, felelős és környezettudatos. A REGIO Játék a múlt héten üzleti etikai díjat nyert.
Vágólapra másolva!

A 15 éve alapított Üzleti Etikai Díjra idén három kategóriában összesen 60 cég közül választották ki a nyertes 7 vállalkozást. A nagyvállalati kategória befutója a zsűri méltatása szerint „példás sikerrel kapcsolta össze profilját az elkötelezettségével”.

Az Üzleti Etikai Díj alapkritériumai a minimálbér feletti bérezés, csak felnőttmunkaerő alkalmazása, a minőség megkövetelése a beszállítóktól, a béren kívüli juttatások, a kifogástalan szerződésteljesítés. A REGIO vagy környezetre nem ártalmas anyagokkal dolgozik, vagy újrahasznosít: saját berendezésével tömöríti, majd elszállíttatja a valóban tetemes csomagolóanyagból származó hulladékot. Gyaraki József ügyvezető igazgató az etikus vállalati viselkedést részben azzal magyarázza, hogy már a rendszerváltás előtt maszekként működött, ahol ez a klíma volt a természetes: „Aki a nyolcvanas években a magánszektorban dolgozott, tudta, a kimondott szónak súlya van. Mi nem jogászkodtunk utólag a szerződésekkel, ahogy az ma megszokott.”

Piacvezető, bár ma már nagyvállalat

Az 1990-ben alakult REGIO Játékkereskedelmi Kft. ma Magyarország legnagyobb kis- és nagykereskedelmi játékáruház-lánca, webshopja mellett jelenleg 33 áruházban működik. Bár foglalkoztatottjai száma meghaladja a 300 főt, máig családi hangulatú munkahelyként tekint magára.

Az idén Magyar Termék Nagydíjas Gazdálkodj okosan! közel ötven éve a magyar családok egyik kedvence. A REGIO valódi küldetéstudattal tartja a polcokon a Monopoly hajdan szerény köntösbe öltöztetett szocialista megfelelőjét: a nyolcvanas években kialakult grafikát és dizájnt tudatosan megtartva gyártja újra és forgalmazza a játékot. Mint Gyaraki József mondja, mi ezen szocializálódtunk, számunkra más csengése van, mint az előképnek. A szerzői jogdíjas táblás játékból több tízezret adnak el évente.

Első mozinak ideális

Hasonló presztízsű magyar termék a diafilmvetítő: az orosz piacot leszámítva ezt csak itthon lehet jól eladni, és az ügyvezető elégedett is a számokkal. Összefogtak az idén hatvanéves Diafilmgyártó Kft.-vel, úgy véli, ez mindkettejüknek segítséget jelentett. „Külsőre is megújítottuk, korszerű ufóformát kapott, működik elemmel vagy hálózatról, és nagyon fontos, hogy az elődjével szemben biztonságos is. A szocializmusban kapható vetítők tűzveszélyesek voltak. Az izzókat mára LED égők váltották fel, ha több napra bekapcsolva hagyjuk, abból sem lesz baj.”

Gyaraki József szerint a diafilmvetítés olyan hangulatot kelt, amilyenre a tévé nem képes. „Fontos, hogy akkor csak a mama és a gyerekek vannak a szobában, a mese a mama vagy a nagyobb testvérek hangján szólal meg, a rajzok mellett ott a rövid szöveg is – elalvás előtt ez sokkal bensőségesebb hangulatot teremt, mint a képernyő. Nagyon jó dolog, ha a diafilm a gyerek első mozija.”

Átvették a gulliveres dolgozókat

A felszámolt Gulliver üzletek és Bambini üzletek bérlésével a REGIO Játék hamarosan tartósan meghaladja a kkv-paramétereket, attól kezdve hivatalosan is kilépnek a szektorból. Ehhez nagyban hozzájárult az az egyedülálló döntés, hogy szinte minden gulliveres alkalmazottat átvettek. Gyaraki József elmondja, a 27 üzletből 13 volt alkalmas a gazdaságos működésre. Úgy véli, korábban is inkább kollégák voltak, mint ellenségek. A csúnya véget ért áruházlánc alkalmazotti tudását értéknek tekintették, amelyet kár lett volna elvesztegetni. „Ezek az emberek nem tehettek a csődről. Tudtuk, ha tehetik tovább a dolgukat, az nekünk is biztonságot jelent. Átvettük az igen magas banki követelést is, és igyekszünk mindent megtenni azért, hogy gyorsítsuk a felszámolási eljárást. A lehető legrosszabb forgatókönyv az elhúzódó folyamat, hiába csak átmenetileg zár be egy üzlet, ha ez az átmenet 6-8 hónap, az alatt a vásárlók átszoknak más boltokba.”

Az is elismerés, hogy dolgozhatunk

Az ügyvezető szerint az elmúlt év azt is tükrözi, a REGIO olyan dinamikusan fejlődő vállalat, amelyik egy hirtelen jött nagy feladatot is meg tud oldani. „Aki kicsi, nőni akar” – véli. – „Itthon még ki sem bimbózott a kiskereskedelem, amikor már a nyakunkra jöttek a multik. Hatalmas erejüknek a magyar gazdaságban így torzító hatása lett. Nekünk az is óriási társadalmi elismerés, hogy egyáltalán tudtunk, tudunk működni. A maszekolás éveivel együtt összesen 32 éve visszük a céget, csak azóta valódi családi vállalkozás lettünk: az öcsém a beszerzési igazgató, az időközben felnőtt fiaim is velünk dolgoznak, az egyikük a webáruház marketingvezetője, a másik területi képviselő.”

A vállalat minden évben számtalan jótékonysági rendezvényt, tehetséggondozó programot, sportegyesületet támogat, több mint 10 éve a Baptista Szeretetszolgálat állandó partnere a hazai és nemzetközi gyermekvédő, szociális fejlődést elősegítő és bűnmegelőző programokban. „Jut figyelmünk a fenntarthatóságra, támogatunk egyházat, sportokat, a művészetet” – magyarázza az ügyvezető. – „A szocializmusban a maszekok reputációja nem volt fényes, mintha mind ügyeskedő volna. Pedig mi akkor is, most is az olyan üzletet szeretjük, amelyikben mindkét fél jól jár, és mindketten elismerik a másik munkáját.”