Most aktuális felépíteni a karácsonyi kampányt

OMA, karácsonyi eladás, kiskereskedelem
Egy tipikus példa: természetes emelkedés a parfümeladásban
Vágólapra másolva!
Bár a kiskereskedelem csak októberben kezd az ünnepi eladásokra fókuszálni, a Google keresések között már szeptemberben sem ritka a „karácsonyi ajándék” kulcsszó. A vásárlók felől ez messze túl korainak tűnik, az online marketing felől viszont jó időzítésnek: itt az idő előkészíteni a karácsonyi kampányokat.
Vágólapra másolva!

Az Online Marketing Akadémia egyik szakértője, Fehér Márton úgy véli, bár a markáns forgalomnövekedés kezdete általában az október, a kampányokat is szinte az iskolakezdéssel egy időben érdemes felépíteni. A kereskedők többsége egész évben erre az időszakra vár, sok vállalkozás életében szeptembertől decemberig tart a legaktívabb időszak. A forgalom legalább 20-30 százalékkal megnő ilyenkor, de az sem ritka, hogy az utolsó negyedév több bevételt hoz, mint a megelőző 9 hónap. Ahogy Fehér fogalmaz, „A kiskereskedelemben szeptemberben kezdődik a karácsony.” Ez pedig azt jelenti, hogy a kereskedő szeptemberben készít elő mindent, ami majd a honlapon, a webshopban, a Facebook oldalon a karácsonyi led tévéakciót, parfüm-, kütyü- és játékajánlatokat emeli ki.

Egy tipikus példa: természetes emelkedés a parfümeladásban Forrás: OMA

Fehér Márton azonban legalább ilyen fontos tényezőként utal a vásárlói lojalitásra: „Egy reklámüzenet nagyságrendekkel magasabb konverziós arányt ér el, ha a befogadó nem először találkozik a vállalkozással. Sőt az a legjobb, ha már előzőleg kialakult a szimpátia a vállalkozás irányában. Hogyan lehet ezt elérni? Számos lehetőség áll a vállalkozások rendelkezésére.”

A kampány csak a jéghegy csúcsa

A közösségépítés nem egyperces művelet, de még mindig nem késő nekilátni ahhoz, hogy karácsonyra jóval több lájkolóhoz jussanak el a márkaüzenetek, véli Fehér Márton. „Arra azonban ügyelni kell, hogy a Facebook kommunikáció folyamatos legyen” – teszi hozzá, – „az üzenetek elsősorban ne az eladás felé tereljék az oldal olvasóit. Inkább érdekességek, a termékekkel kapcsolatos kulisszatitkok, termékfejlesztéssel kapcsolatos, illetve a cég profiljába vágó hírek kapjanak nagyobb figyelmet, saját mondanivalóval megfűszerezve.”

Hadd mozduljanak meg a vásárlók

A szakértő szerint arra is oda kell figyelni, hogy a direkt eladási célú üzenetek ne jelenjenek meg túl korán a hírlevélben. Mind a régi, mind az új feliratkozók sokkal szívesebben olvasnak a cég általános profiljával kapcsolatos aktualitásokról, tippekről, érdekességekről. Mint mondja, jó kapaszkodó lehet egy korábbi ügyfélkapcsolat felelevenítéséhez például egy online ügyfélelégedettségi felmérés: „Ez nemcsak jó apropó a kapcsolatfelvételre, hanem ráadásul sokat tanulhat is belőle a vállalkozás.”

Remarketing

„Remarketinggel azokat a felhasználókat érhetjük el, akik valamilyen interakciót végrehajtottak az adott vállalkozás online kommunikációs felületein” – folytatja Fehér Márton. – „Például meglátogatták a vállalkozás honlapját, olvasták a Facebookon az egyik posztot, megnéztek egy céges videót. Akikről lehet tudni, hogy érdeklődtek a vállalkozás vagy a termékei iránt, azokat kézen kell fogni és elkísérni egészen a vásárlásig, rendszeresen megjelenő üzenetekkel. A karácsonyi kampányt előkészítő időszakban ritkábban, heti rendszerességgel, inkább branding jellegű reklámüzenettel igyekezzünk elérni őket.”

Amikor már dübörög

Az OMA szakértője azt mondja, fontos, hogy amikor az érdeklődőből vásárló lesz, már ismerősként tekintsen a kereskedőre, a cégre, a márkára. „Még mielőtt vásárlásra kérjük az érdeklődőt, érjük el, hogy ne legyünk ismeretlenek a számára! A kampányidőszakban aztán már elindulhatnak az eladásfókuszú üzenetek, és ekkor a hatalmas reklámzajban – mert mások is elkezdenek hirdetni – arra az ajánlatra figyel fel majd az ajándékot kereső felhasználó, amelyet korábbról már ismer. A karácsonyi eladási célú üzenetek sikeressége és megtérülése nagyrészt az előkészítési szakasz minőségén múlik.”