Kezdjük a tényekkel:
Mi az IPO?
Persze azon túl, hogy a GoPro feltehetően 200 millió dollárhoz jut, mi (befektetők és elemzők) értékes információkhoz jutunk a céggel kapcsolatban. Például ahhoz, hogy mekkora a cég bevétele, mekkora a nyeresége, illetve egyáltalán, mennyit ér az egész GoPro.
Korábbi cikkeink a GoPróról:
2,8 milliárd
Nos, az IPO ár alapján valahol 2,8 milliárd dollár körül lehet majd a piaci értéke a társaságnak, de az egyszerűség kedvéért számoljunk 3 milliárd dollárral. Ahhoz, hogy megtudjuk becsülni, reálisan érhet-e ennyi a GoPro, főleg a relatív elemzés eszköztárához kell nyúlnunk.
Ha már persze relatív elemzés, akkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy a GoPro legfőbb versenytársai önálló üzletágként nincsenek jelen a tőzsdén, így inkább a piac egészéhez, vagy az utóbbi években tőzsdére lépő nagy növekedést árazó startup vállalatokhoz lehet célszerű hasonlítani.
Bevételből költség
Ahogy már említettem, a GoPro a tőzsdei bevezetéssel valamennyi fontos információt elárult, például azt, hogy a videokamera eladásokból az előző évben 966 millió dolláros (vagyis közel 220 milliárd forintos) árbevétele származott.
Persze ezeknek a termékeknek vannak gyártási, összeszerelési költségei, melyek közel 600 millió dollárt tettek ki. Továbbá vannak még marketing, illetve adminisztratív költségek is, nem beszélve a kutatási, fejlesztési kiadásokról. Ha ezeket kivonjuk a fennmaradó összegből, akkor "mindössze" 80 millió dolláros adózás előtti nyereséget kapunk. Végül pedig az adók, illetve egyéb kiadások is felmerülnek, a nettó profit így "csupán" 50 millió dolláros volt az előző 12 hónapban (2013 április - 2014 március vége).
60-as P/E ráta közelében
A gördülő 12 hónapra vonatkozó nettó nyereségadatok pedig nagyjából 50 millió dollár körül szóródtak az elmúlt években is, ez alapján pedig egy 3 milliárd dolláros piaci kapitalizáció közel 60-as P/E rátát jelentene.
Az árbevétel növekedési üteme pedig az első negyedévben már visszaesést mutatott éves alapon, ami nem túl jó jel. Ha mérsékelt növekedési ütemből (mondjuk 20 százalék), és 5 százalék körüli nettó marginból indulunk ki, akkor sem nagyon lehet 40-nél alacsonyabb előretekintő P/E rátát feltételezni. Ez pedig olcsónak egyáltalán nem nevezhető, látva a piac egészére jellemző 16,4-es, illetve technológiai és hardvercégekre jellemző 13-as P/E ráta mellett.
Felvásárlási célpont is lehet
Ezzel együtt azért érdemes azt is kiemelni, hogy sok más, az utóbbi időben tőzsdére lépő céggel ellentétben a GoPro stabil nyereséggel, és nyereséghányaddal rendelkezik, ráadásul a P/S rátája csak 3 körül alakulhat majd, ami egyáltalán nem tekinthető magasnak. Sőt, a MarketWatch szerint a várható piaci kapitalizáció (P) és a 2015-re várható nyereség (E) hányadosa akár a 25 körüli szintekre is csökkenhet.
Ez alapján a fundamentális képet aligha lehet egy lapon emlegetni például a Twitterrel, vagy olyan vállalatokkal, melyek nem hogy nyereségről, de még értelmezhető bevételről is csak a hírekből hallottak.
Ráadásul azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a GoPro pusztán a technológiai specikifációk terén nem egyértelműen a legjobb a kategóriájában, ám az értékesítési rendszer, illetve a marketingpolitika okán mégis sikerrel tudja beverekedni magát a lakosság bevásárlókosaraiba. Ezek pedig olyan versenyelőnyök lehetnek, amelyek aligha tűnnek majd el gyorsan a jövőben, így pedig az árbevétel növekedési üteme jó eséllyel folytatódat az első negyedéves megbicsaklás után.
Csak hogy érzékeltessük ezt a marketingerőt, az alábbi videó tökéletesen foglalja össze a GoPro életérzést:
Végezetül pedig nem szabad elfelejteni, hogy a technológiai innováció egyre inkább a különböző eszközök (okoseszközök) felé terelik a vásárlók (és így a befektetők) figyelmét. Ez alapján nem zárható ki, hogy idővel valamelyik nagy cég (például Apple, vagy Google) fantáziát lát majd a GoPro-ban, és nem sajnál kifizetni pár milliárd dollárt abból a rengetegből, amivel jelenleg rendelkeznek. Hiszen a profit ugyan nem a hardvergyártásban van, ám az okoseszközökkel való összekapcsolás hatalmas piacot jelenthet számukra, ez pedig nagy vonzerő lehet.
Hogy ez végül bekövetkezik-e, vagy sem, az persze még a rejtély kategóriában esik, ám a GoPro debütálására már nem kell sokat várni. Holnap indul a buli! Természetesen az Investor Trader ügyfelei számára is.