Holnaptól miénk lehet a GoPro

Vágólapra másolva!
Már csak egyet kell aludni, és valamennyien a GoPro tulajdonosaivá válhatunk, mivel a videokamerákat gyártó cég részvényeit holnap végre bevezetik az amerikai tőzsdére.
Vágólapra másolva!

Kezdjük a tényekkel:

  • A GoPro a legmenőbbnek tartott "action cam", azaz könnyű, strapabíró, egyszerűen kezelhető sportkamera a piacon (hogy ez mire jó, arról a lenti videó mindent elmond)
  • Megközelítőleg 17,8 millió részvényt dob majd a piacra a GoPro. Ebből 8,9 millió új részvény, míg 8,9 millió részvényt a jelenlegi tulajdonosok adnak el.
  • A Nasdaq-ra vezetik be a részvényeket.
  • Részvényenként 21-24 dolláros árfolyam lehet az IPO ár (Ezt még ma véglegesítik).
  • Így megközelítőleg 200 millió dollárnyi forráshoz jut a vállalat, illetve további 200 millió dollárt kapnak a befektetők. (A középértéknek számító 22,5 dollárral számolva)

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.

Persze azon túl, hogy a GoPro feltehetően 200 millió dollárhoz jut, mi (befektetők és elemzők) értékes információkhoz jutunk a céggel kapcsolatban. Például ahhoz, hogy mekkora a cég bevétele, mekkora a nyeresége, illetve egyáltalán, mennyit ér az egész GoPro.

Korábbi cikkeink a GoPróról:

2,8 milliárd

Nos, az IPO ár alapján valahol 2,8 milliárd dollár körül lehet majd a piaci értéke a társaságnak, de az egyszerűség kedvéért számoljunk 3 milliárd dollárral. Ahhoz, hogy megtudjuk becsülni, reálisan érhet-e ennyi a GoPro, főleg a relatív elemzés eszköztárához kell nyúlnunk.

Ha már persze relatív elemzés, akkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy a GoPro legfőbb versenytársai önálló üzletágként nincsenek jelen a tőzsdén, így inkább a piac egészéhez, vagy az utóbbi években tőzsdére lépő nagy növekedést árazó startup vállalatokhoz lehet célszerű hasonlítani.

Bevételből költség

Ahogy már említettem, a GoPro a tőzsdei bevezetéssel valamennyi fontos információt elárult, például azt, hogy a videokamera eladásokból az előző évben 966 millió dolláros (vagyis közel 220 milliárd forintos) árbevétele származott.

Forrás: Investor.hu

Persze ezeknek a termékeknek vannak gyártási, összeszerelési költségei, melyek közel 600 millió dollárt tettek ki. Továbbá vannak még marketing, illetve adminisztratív költségek is, nem beszélve a kutatási, fejlesztési kiadásokról. Ha ezeket kivonjuk a fennmaradó összegből, akkor "mindössze" 80 millió dolláros adózás előtti nyereséget kapunk. Végül pedig az adók, illetve egyéb kiadások is felmerülnek, a nettó profit így "csupán" 50 millió dolláros volt az előző 12 hónapban (2013 április - 2014 március vége).

Forrás: Investor.hu

60-as P/E ráta közelében

A gördülő 12 hónapra vonatkozó nettó nyereségadatok pedig nagyjából 50 millió dollár körül szóródtak az elmúlt években is, ez alapján pedig egy 3 milliárd dolláros piaci kapitalizáció közel 60-as P/E rátát jelentene.

Az árbevétel növekedési üteme pedig az első negyedévben már visszaesést mutatott éves alapon, ami nem túl jó jel. Ha mérsékelt növekedési ütemből (mondjuk 20 százalék), és 5 százalék körüli nettó marginból indulunk ki, akkor sem nagyon lehet 40-nél alacsonyabb előretekintő P/E rátát feltételezni. Ez pedig olcsónak egyáltalán nem nevezhető, látva a piac egészére jellemző 16,4-es, illetve technológiai és hardvercégekre jellemző 13-as P/E ráta mellett.

Felvásárlási célpont is lehet

Ezzel együtt azért érdemes azt is kiemelni, hogy sok más, az utóbbi időben tőzsdére lépő céggel ellentétben a GoPro stabil nyereséggel, és nyereséghányaddal rendelkezik, ráadásul a P/S rátája csak 3 körül alakulhat majd, ami egyáltalán nem tekinthető magasnak. Sőt, a MarketWatch szerint a várható piaci kapitalizáció (P) és a 2015-re várható nyereség (E) hányadosa akár a 25 körüli szintekre is csökkenhet.

Ez alapján a fundamentális képet aligha lehet egy lapon emlegetni például a Twitterrel, vagy olyan vállalatokkal, melyek nem hogy nyereségről, de még értelmezhető bevételről is csak a hírekből hallottak.

Ráadásul azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a GoPro pusztán a technológiai specikifációk terén nem egyértelműen a legjobb a kategóriájában, ám az értékesítési rendszer, illetve a marketingpolitika okán mégis sikerrel tudja beverekedni magát a lakosság bevásárlókosaraiba. Ezek pedig olyan versenyelőnyök lehetnek, amelyek aligha tűnnek majd el gyorsan a jövőben, így pedig az árbevétel növekedési üteme jó eséllyel folytatódat az első negyedéves megbicsaklás után.

Csak hogy érzékeltessük ezt a marketingerőt, az alábbi videó tökéletesen foglalja össze a GoPro életérzést:

Végezetül pedig nem szabad elfelejteni, hogy a technológiai innováció egyre inkább a különböző eszközök (okoseszközök) felé terelik a vásárlók (és így a befektetők) figyelmét. Ez alapján nem zárható ki, hogy idővel valamelyik nagy cég (például Apple, vagy Google) fantáziát lát majd a GoPro-ban, és nem sajnál kifizetni pár milliárd dollárt abból a rengetegből, amivel jelenleg rendelkeznek. Hiszen a profit ugyan nem a hardvergyártásban van, ám az okoseszközökkel való összekapcsolás hatalmas piacot jelenthet számukra, ez pedig nagy vonzerő lehet.

Forrás: Investor.hu

Hogy ez végül bekövetkezik-e, vagy sem, az persze még a rejtély kategóriában esik, ám a GoPro debütálására már nem kell sokat várni. Holnap indul a buli! Természetesen az Investor Trader ügyfelei számára is.