Itt az amerikaiak nyertek a németek ellen

Vágólapra másolva!
Végül az amerikai General Electric kerekedett felül a francia Alstom energia üzletágáért folytatott küzdelemben a német Siemens-szel szemben. A hétvégén az is eldőlt, hogy a francia állam is beszáll az Alstomba, 20 százalékos pakettet vásárolva. A kormány ezzel szeretné elkerülni, hogy a nukleáris eszközöket is gyártó Alstom külföldi kezekbe kerüljön.
Vágólapra másolva!

USA-Németország: 1:0

Egy két hónapja húzódó felvásárlási sztori záródhat le hamarosan, ugyanis a francia Alstom igazgatósága a General Electric felvásárlási ajánlatát támogatja a Siemens-Mitsubishi szövetségével szemben.

Mint ismert a GE még április végén jelentkezett be a nálunk főleg a 4-es metró kocsik gyártójaként ismert Alstom energetikai szektoráért. Az amerikaiak ajánlatukkal 12,35 milliárd euróra értékelték az Alstomot, és a gázturbinák üzletágát teljes egészében megvásárolják, míg a megújuló energia, a gőzturbinák és az áramhálózatok területén vegyesvállalatokat hoznak létre. Szintén része az üzletnek, hogy az Alstom megvásárolja a GE vasúti jelzőrendszereit 602 millió euróért.

Az Alstom vezérigazgatója, Patrick Kron úgy nyilatkozott, hogy várhatóan 2015 első felében zárulhat le teljesen az ügylet. A következő három hónapban pedig gőzerővel dolgoznak majd azon, hogy minden flottul menjen a tranzakció során.

Sokáig ment az alkudozás, ugyanis nem a GE volt az egyedüli kérő. A Siemens is bejelentkezett ezekért az üzletágakért, ráadásul később már csatlakozott hozzá a Mitsubishi-Hitachi japán páros is, több pénzt ajánlva, mint az amerikaiak. És egyben komplexebb ügyletet kínálva, ugyanis a Siemens eladta volna az Alstomnak a vonat-, metró- és villamoskocsikat gyártó részét, míg a japánok együttműködést ajánlottak fel több területen.

Forrás: Investor.hu

Az állam is beleszólt

A történet pedig akkor kapott egy másfajta aspektust, amikor a francia kormány is beszállt a csatába, többször keveselve az ajánlott összeget. Először állami vezetők a Siemenst részesítették volna előnyben, hiszen tetszett nekik az ötlet, hogy az energiaipari eszközökért cserében megkapná az Alstom a vasúti kocsikat gyártó részt. Sokan már egy új „energiaipari Airbust” vizionáltak.

Az amerikaiak ajánlata pedig eleinte azért váltott ki ellenkezést, mivel az Alstom turbinákat gyárt a kiemelt fontosságúként kezelt atomerőművekhez is, ezzel pedig nemzetbiztonsági kérdések is felvetődtek.

Persze a GE-től igyekeztek megnyugtatni a franciákat, sőt még abba is belementek, hogy három évig nem lesznek elbocsátások, sőt bizonyos területen még teremtenek is munkahelyet. A végleges ügyletben pedig ezért hoztak létre egy vegyesvállalatot a gőz- és nukleáris turbinák területén.

A hétvégén pedig elhárult az utolsó akadály is az amerikai ajánlat elöl. A francia állam ugyanis megegyezett az Alstom legnagyobb tulajdonosával a francia ipari óriás, Bouygues-szel, hogy 20 százalékot megvásárol az Alstom-részvényeiből. Így a Bouygues-nek még maradna csaknem 10 százaléka, míg a francia kormány egy 20 hónapos időtávon vehetné meg a pakettet, azok után, hogy lezárul a GE-tranzakció.

A múlt héten szintén záporoztak a hírek az Alstom háza tájáról, amiről mi is több cikkben megemlékeztünk:

Ami viszont érdekes, hogy a kormány legalább 35 eurós áron juthat majd hozzá a paketthez, úgy hogy a jelenlegi árfolyam 28 euró környékén van. Ez azért lehetséges, mivel a Bouygues még 2006-ban vette Alstom részvényeit, darabját több mint 60 euróért, és értelemszerűen nem akarja most mélyen áron alul eladni. Persze a kormány először maximum a pénteki záróárat (kb. 28 euró) akarta kifizetni, de ezt a Bouygues-nél elvetették.

Az Alstom árfolyama nagyot ugrott nyitásban a hírekre (+4,8%), azonban innen vissza is korrigált a részvény, és jelenleg már minimális elmozdulásban van csak (-0,3%). A Siemens árfolyama egy százalékkal halad lefelé, bár a nemzetközi hangulat sem támogató, míg a General Electric részvényei stagnálnak a nyitás előtti kereskedésben.

Az Alstom árfolyama (Párizs) Forrás: Investor.hu, AmiBroker